15/12/2011

תגיות:
,,

  

לכבוד

 פרקליטות צבאית                                                           פקס+אישור                                                  

 

שלום רב,

 

הנדון: איסור האכלת חתולים                                    

בשם "תנו לחיות לחיות", עמותה רשומה העוסקת בהגנה על בעלי חיים ובשמירה על זכויותיהם, הריני פונה אליך בעניין הנדון, כדלהלן:

1.       ממידע אשר הובא לידי העמותה, הועברה הוראה למפקדי מסגרות, בבסיס, לאסור על חיילים להאכיל את החתולים אשר נמצאים בבסיס הצבאי.

2.       פקודה האוסרת האכלת חתולים בבסיסי צה"ל היא לכאורה פקודה בלתי חוקית. מדובר בפקודה גורפת הפוגעת באופן חסר תכלית ובלתי-מידתי בזכויות היסוד של החיילים ושל האזרחים עובדי צה"ל; באפשרות הקיום של החתולים; ובסופו של דבר גם בצבא עצמו.

3.       ההגנה על בעלי החיים מעוגנת בחוק ובפסיקת בתי-המשפט. חוק צער בעלי-חיים אוסר על התעללות בבעלי חיים, לרבות פגיעה בחתולי רחוב וברווחתם. עבירה על הוראות החוק היא עבירה פלילית שדינה עד 3 שנות מאסר. מפסיקת בית המשפט העליון עולה, כי יש לתת משקל רב להגנת בעלי חיים, אלא אם הם מהווים סכנה ממשית לבני אדם. בית המשפט העליון קבע, כי שיבוש אורחות החיים של בני אדם ופגיעה ברווחתם אינם מהווים פגיעה קשה וחמורה כאמור.

4.       האכלת חתולים היא פעילות חוקית ומוסרית, הממלאת את חובתנו להגן על זכותם של חתולי הרחוב לחיות. בלעדינו, יגוועו החתולים ברעב וימותו בצמא. לנו, כבני אדם, אחריות כלפי בעלי החיים שבסביבתנו. בעלי החיים, כמונו, הנם יצורים חיים החשים תחושות של פחד, כאב, רעב וכדומה. אין לנו הזכות – המוסרית או החוקית – לפגוע בהם או להפריע לאלה המטפלים בהם.

5.       הייתי מצפה, כאזרחים רבים אחרים, כי  צה"ל ישבח את חייליו ואזרחים עובדי צה"ל על גילוי האכפתיות וזאת במיוחד לנוכח האדישות האופפת את הציבור הישראלי בכל הקשור לרווחת בעלי החיים, דבר אשר יכול להעיד על חינוך לסובלנות ותרבות, במקום להענישם.

6.       האכלת חתולים היא גם ביטוי לחירות האדם ולדבקותו במצפונו ובאמונותיו. האיסור להאכיל חתולים פוגע בחופש המצפון ובכבוד האדם. הוא איסור שהציבור אינו יכול לעמוד בו.

7.       כנגד כל זאת, אין סיבה אמיתית למנוע האכלת חתולים. אוכלוסיית חתולים בריאה ומטופלת תורמת לסביבת המחנה ומסייעת בהרחקת בעלי-חיים הנחשבים ל"מזיקים". אוכלוסיה לא מטופחת תסבול ממחלות, ותמותה תיצור חלל ריק שייתפס בידי חתולים אחרים.

8.       פקודה האוסרת להאכיל חתולים הוא בלתי-חוקית גם בהיותה גורפת, ללא קשר לנסיבות, ופוגעת בחתולים ובמאכיליהם ללא שום זיקה לנזק כלשהו שההאכלה כביכול גורמת. בית-המשפט פסל חוק עזר עירוני שקבע איסור גורף מעין זה. מקל וחומר שפקודה צבאית מעין זו תיפסל.

9.        לאור כל זאת, אבקש לאפשר לחיילי המחנה להאכיל ולטפל בחתולים בפינות מסודרות ובאוכל יבש.

 

בכבוד רב,

 

אתי אלטמן, דוברת

תנו לחיות לחיות


בתגובה למכתב שנשלח, השיבו גורמים בצה"ל כי אנו יכולים להגיע ולקחת את החתולים מהחנה.
ככל הנראה, בצה"ל לא מכירים את חוק צער בעלי חיים האוסר על העברת חתולים ממקומם….

המחלקה המשפטית ממשיכה לפעול בנושא.