09/10/2023

תגיות:
,

האם מותר להכניס את בעלי החיים שלכם למקלט ציבורי?
התשובה הקצרה היא שכן. אין שום איסור בחוק על הכנסת בעלי חיים למקלט ציבורי (או למקומות ציבוריים באופן כללי, אלא אם מפעיל המקום קבע אחרת), בהתאם להוראות חוק שונות, וכדאי שתוך התחשבות בשאר הנוכחים במקלט.
החוק יכול אפילו להקים חובה להכניס את בעלי החיים שלכם למתקן מוגן: סעיף 2א1 לחוק צער בעלי חיים קובע כי על "בעלים" או "מחזיק" בבעל חיים, חובה לדאוג לצרכיו ולבריאותו של בעל החיים. אם פרק הזמן ואופיו של בעל החיים שלכם מאפשר זאת – אין סיבה שלא להגן עליהם גם בזמן מתקפות.
הסוגיה המרכזית שעולה פה היא סוגיית האלרגיה – במקרים הנדירים יחסית של אלרגיות חמורות לכלבים או לחתולים, קשה לתת תשובה חד משמעית. לרוב, אם מדובר באלרגיה קלה או במרחב מוגן שניתן לשמור בו מרחק מכבד, נמליץ לעשות זאת. חתולים מומלץ להחזיק במקרים כאלה (ובאופן כללי) בכלוב נשיאה.
ביחס לכלבים – כמובן שקיימת חובה להחזיק אותם ברצועה, כמו בכל מקרה של הוצאת כלב מהבית או מהחצר. אורך הרצועה המותר הוא עד חמישה מטרים. במקרים של תוקפנות מומלץ להשתמש גם בזמם (ובכלבים המוגדרים מסוכנים קיימת חובה כזאת, כמובן). ובכל מקרה, בהתאם לבקשת הנוכחים במקלט, נציע להחזיק את הכלבים קרוב אליכם.
גם התקנון המצוי לבתים משותפים לא כולל שום הוראה שמגבילה הכנסה של בעלי חיים למקלט. אלא אם קיימות נסיבות מיוחדות, ספק אם הגבלה כזאת תהיה חוקית בכל מקרה, שכן התקנון לא יכול לגבור על חובות שבחוק כלפי בעלי החיים.
אלו זמנים קשים ומלחיצים לכולם, ובכל מקרה אנחנו ממליצים קודם כל לדבר ולהקשיב, גם כאשר המתח עולה. לרוב – יהיה אפשר לפתור את הקונפליקט ככה.