03/05/2017

תגיות:
,,

מנגל טבעוני

גם את יום העצמאות מציינים בישראל, בין היתר, באמצעות המנגל המסורתי. כמויות הבשר הרבות שנקנות בכל חג, כולל אלו שנזרקות לזבל כי אף אחד לא אוכל, משמעותם הרג של מאות אלפי בעלי חיים .

אנחנו ב'תנו לחיות לחיות' רצינו רק להזכיר שאפשר להנות ממנגל או 'על האש', טעים ומגון, בלי לטבוח בבעלי חיים, והצלי או השיפוד לא חייבים להיות עתירי שומנים רוויים וכולסטרול.  אפשר לנפנף בגאווה גם מעל שיפודים טעימים מן מהצומח – שכולו תוצרת ישראל.

חומרי הגלם מן הצומח זולים בהרבה, אבל התוצאה משביעה וטעימה ועשירה בטעמים, כך שגם מי שרגיל לאכול בשר יכול ליהנות מן ההמלצות שלנו!

שיפודי טופו במרינדה וירקות

אנחנו אוהבים לעשות את השיפודים שלנו על בסיס קוביות של טופו או על בסיס פתיתי סויה. אם משתמשים בפתיתי סויה, צריך לבחור את אלו הגדולים, בצורה של קוביות או של "במבה" או "בונזו". אם קונים אותם בחנויות שמוכרות הישר מהשק, זה הרבה יותר זול מהשקיות הארוזות שבסופר. המהדרים מבשלים את פתיתי הסויה לפני השימוש. המהדרים פחות מסתפקים בהשריה קצרה במים רותחים, ואחר כך סוחטים ויוצקים את המרינדה על הפתיתים המרוככים.

הסוד הוא במרינדה . מה שיהפוך את השיפודים למוצלחים הוא הטיבול. הפטנט שלנו למרינדה הטעימה ביותר הוא שילוב של רוטב סויה, קצת סילן וקצת חומץ או מיץ לימון. לזה אפשר להוסיף שום מעוך ופלפל שחור. גם עלי מרווה קצוצים דק יכולים להוסיף המון, ויש שמוסיפים טימין או זנגביל קצוץ.

שווה להכין את המרינדה יום מראש, כדי שהטעמים ייספגו היטב. לשיפודי טופו חשוב להשרות את הטופו במרינדה לפחות כמה שעות, כדי שיספוג את הטעם. פתיתי סויה הם כמו ספוג, וסופגים את המרינדה מיד. צריך לסחוט אותם קלות אחרי שיוצקים עליהם את המרינדה אחרת הטעם חזק מדי.

על השיפוד – בין נתח לנתח של טופו או סויה, לשפד עגבניות שרי ופטריות, חתיכות של בצל, פלפל וגזר – או כל מה שעולה בדמיון.

נתחי סייטן על האש, ברוטב מקסיקני, חמוץ-מתוק-חריף

המצרכים:

רבע כוס מיץ לימון טרי

2 כפות סירופ אגבה (או סילאן?)

1 פלפל חריף קצוץ

צ'ילי גרוס, לפי הטעם

פלפל שחור, לפי הטעם

חצי כפית קורנפלור

כף כוסברה קצוצה

נתחים מ-1 קילו סייטן.

הכנה מוקדמת:  מכניסים למעבד מזון או בלנדר את הלימון, האגבה, הפלפל החריף והשחור, ה'צילי, והקורנפלור.

את התערובת מעבירים למחבת קטן ומבשלים על האש להרתחה ועד שהנוזל מעט מתעבה. מברישים את נתחי הסייטן בתערובת, משני הצדדים.  שומרים את השארית.

על הגריל: צולים כל צד כ- 3-4 דקות  לפני הסרה מהגריל שופכים על הנתחים את שאריות התערובת ומפזרים כוסברה.

בורגר פטריות ושעועית טעים ובריא

מצרכים:

– 1 כף שמן קנולה

– 1 בצל קטן קצוץ

– 1 שן שום קצוצה

–  3 בצל ירוק קצוץ

– חצי כפית כמון

– 3/4 כוס פטריות טריות

– 450 גרם שעועית שחורה (מקופסת שימורים או אחרי בישול)

– כפית פטרוזיליה קצוצה

– מלח ופלפל לפי הטעם

– שמן לטיגון

הוראות הכנה מראש:  מטגנים את הבצל והשום בשמן קנולה או שמן צמחי אחר במשך 5 דקות, להוסיף את הבצל הירוק, הכמון והפטריות ולטגן עוד כחמש דקות עד שהפטריות עשויות היטב ומגירות. שופכים את הבצל והפטריות לקערה בצד.

מועכים היטב את השעועית השחורה המבושלת בעזרת מזלג, מועך תפוחי אדמה או מעבד מזון.

מוסיפים את השעועית המעוכה אל הפטריות והבצל, מוסיפים מלח, פלפל ופטרוזיליה ומערבבים היטב לתערובת אחידה.

יוצרים המבורגרים קטנים בעובי של כ-1.5 סנטימטר.  חשוב לא ליצור קציצות דקות מדי (כדי שלא יתפרקו) ולא עבות מדי (ואז הבורגר לא יהיה עשוי דיו). להניח על הגריל לכשלוש דקות בכל צד, עד שנראים עשויים אך לא שרופים. הטעמים של השעועית והפטריות מתלכדים ויוצרים בורגר טעים ועשיר בפרוטאין.

סלט טעים 'אש'

משפדים חתיכות עגבנייה, חתיכות פלפל חריף וחתיכות בצל וצולים על האש. לאחר שהם חרוכים וצלויים, מורידים אותם לקערת סלט, מטבלים מעט במלח ומעט לימון, ויש לכם סלט על האש הכי טעים שיש.

הצלי של הטבע

פטריות פורטבלו צלויות, אפילו ללא תיבול, הם אחד המעדנים הטעימים ביותר והפשוטים ביותר הקיימים. בזמן הצלייה הפטרייה  מגירה את הטיבול העשיר המצוי בה– מומלץ לאכול עם סכין ומלג, ממש כמו סטייק.

ירקות צלויים בנייר כסף 'על האש'

עטופים חציל בנייר כסף מחורר, וכן כרובית (אפשר לבשל אותה מעט מראש) ומניחים על המנגל. אחרי עשר דקות מורידים מן המנגל, מוסיפים מעט טחינה ושמן זית – ויש לכם מעדן.

 

שיהיה חג שמח לכולנו, וגם לבעלי-החיים!

מוגש באהבה מצוות 'תנו לחיות לחיות'

 

תוספת אביבית – סלט מיוחד

 

סלט סלק אביבי ויפהפה

המצרכים:

3 סלקים בינוניים

1 תפוח עץ גרנד סמיט גדול\

4 גבעולי סלרי (החלק הפנימי)

חופן גדוש אגוזי מלך

שתי שיני שום

 

אופן ההכנה:

מקלפים את הסלק, גוררים במגרדת גסה, גוררים את התפוח עץ בקליפתו במגרדת גסה, מוסיפים שיני שום כתושות,  מוסיפים גבעלי סלרי חתוכים + העלים, את אגוזי המלך. מתבלים בשמן זית וחומץ בלסמי.  מערבבים הכל ונותנים לו לנוח כשעה לפני ההגשה