25/03/2024

תגיות:
,,

פנינו אתמול לראש העיר הנבחר בחיפה, יונה יהב, וגורמים נוספים בעירייה וברשות הטבע והגנים, בעקבות הבטחת הבחירות של מר יהב "לטפל בבעיית חזירי הבר תוך 90 יום". מאז זכייתו, מר יהב מתבטא בנושא נמרצות ומציין בראיונות כי: "החזירים יכולים לחשב את קיצם לאחור". כשנשאל כיצד הוא מתכנן לטפל בבעיה השיב: "לא רוצה להגיד", וכי: "יש כאלה שילכו מחר לעתור, ולעצור ולהפסיק".

המדיניות המשתמעת מדבריו של יהב באמצעי התקשורת, המתה סיטונית של חזירי בר, לא רק שהיא אכזרית ולא חוקית – היא גם לא יעילה. מחקרים בתחום מראים שהמתה סיטונית של בעלי חיים עלולה דווקא להחמיר את הבעיה ולהגביר את פוטנציאל הרבייה שלהם.

יהב מציג תוכנית מעורפלת ופופוליסטית ל"מיגור" החזירים כפתרון מיידי ואגרסיבי, עוד בטרם נכנס לתפקידו, מבלי להציג שום בסיס מקצועי לתוכנית שלו. זאת בניגוד לפסיקת בית המשפט העליון, לפיה יש למצות חלופות שפגיעתן פחותה, לפני הפעלת האמצעי של המתת בעלי חיים.

כניסת חזירי בר למרחבים עירוניים היא תופעה עולמית שאין לה פתרון קסם. היא מחייבת פתרון מקיף, ארוך טווח, ומבוסס נתונים ומדע. הבטחותיו של יהב להביא לפתרון הבעיה בתוך 90 יום, הן הבטחות שווא פופוליסטיות ומשוללות יסוד, מקצועי או מוסרי.

ה"תוכנית" המסתורית של יהב מנוגדת גם לעמדותיהם של גורמי המקצוע בעיריית חיפה עצמה, שמפעילה בשנים האחרונות תוכנית משותפת עם רשות הטבע והגנים לטיפול בבעיה. תוכנית שחייבת לכלול סניטציה וטיפול מקיף במקורות המזון הזמינים בשטח הציבורי.

למרות הצהרותיו הקולניות של יהב ביחס למדיניות שיוביל ול"תוצאות מיידיות" שהבטיח, כשפנינו אליו בנושא הוא דווקא מיהר להתנער מאחריות ולהפנות אותנו אל גורמי המקצוע. אנחנו מקווים שעיריית חיפה תתעשת ותוסיף לפעול תוך הסתמכות הן על מדע והן על חמלה, ולא על פופוליזם ואכזריות. ובמידת הצורך, אנחנו ערוכים להיאבק לשם כך גם בבתי המשפט.