18/05/2023

תגיות:
,,

מה משרד הביטחון מסתיר ביחס לניסויים בבעלי חיים?
אתמול הגשנו עתירה נגד משרד הביטחון, לאחר שסירב למסור לנו נתונים על ניסויים בבעלי חיים המוגדרים "מסווגים" מטעמים של "ביטחון המדינה". אפילו את המספרים הכלליים של בעלי החיים שנעשו בהם ניסויים לא הסכימו למסור לנו.
מהנתונים המעטים שנמסרו לנו, עולה כי מדי שנה מתבצעים ניסויים ברמות סבל גבוהות במאות בעלי חיים – חזירים, מכרסמים, עזים, כבשים ועוד. אבל מכיוון שרק לפני כמה שנים מספרי בעלי החיים היו מגיעים לעשרות אלפים, כמעט בטוח שהצמצום במספרים הוא לא תוצאה של הפחתת ניסויים, אלא של הרחבת ההגדרה "מסווג", בלי להסביר אפילו איך נתונים כלליים על מספר וסוג בעלי החיים, או רמת הסבל שנגרם להם, יאיימו על הביטחון דווקא.
תחום הניסויים בבעלי חיים, במשרד הביטחון ובכלל, מוסתר מהציבור במאמצים גדולים, ומי שעוסקים בו יודעים היטב למה. העובדה שמדובר בתחום שכרוך בגרימת סבל רב (ומיותר) לבעלי חיים רק מדגישה את הצורך בשקיפות וביקורת על הגופים האחראיים עליו, ולא בהסתרה והשתקה.
במקום לשמש דוגמא ולאמץ חלופות איכותיות שאינן כרוכות בסבל של חפים מפשע, מערכת הביטחון ממשיכה במדיניות ההסתרה הנפוצה בתחום. הגשת העתירה לחשיפת הנתונים הללו, היא עוד צעד במאבק שלנו לשקיפות ביחס לבעלי החיים המשמשים לניסויים אכזריים ומיותרים, ולהפסקת השימוש בהם.
לכתבה במעריב