05/01/2023

תגיות:
,,

בית המשפט העליון הורה למשרד החקלאות למסור מידע שמנע מאיתנו על פיקוח בבית מטבחיים! וגם: משרד החקלאות מודה פעם נוספת שהמפקחים שלו בבתי המטבחיים מפחדים לבצע את התפקיד שלהם.

הגענו אתמול לדיון בערעור שלנו על פסק דין של בית המשפט המחוזי, שקיבל את העמדה של משרד החקלאות, לפיה החשש של הווטרינרים המפקחים לבצע את התפקיד שלהם בבתי המטבחיים הוא סיבה מספקת להסתיר את המידע על עבודתם מהציבור. המחוזי השתכנע וקבע שלא יימסרו לנו דוחות על הפרות בבית המטבחיים בחיפה בתקופה שבה נחשפו בתחקירים של אנימלס וקירות שקופים הפרות חמורות של צער בעלי חיים, עוד ב-2017.

כן, ממש ככה! משרד החקלאות טען שבגלל שווטרינרים, עובדי ציבור, מפחדים מהגורמים המפוקחים, שהם בתי המטבחיים וגורמים בהם, פרסום של המידע יגרום לווטרינרים לא לבצע את עבודתם. משרד החקלאות מפרט שם מקרים של איומים על וטרינרים ועל משפחותיהם, באלימות ובפיטורין, ואפילו מקרים של ירי חי והסתגרות של וטרינרים בחדריהם. הוא אפילו טען שזה שבעבר פרסומים של דוחות ביקורת על בתי מטבחיים, הווטרינרים המפקחים מחו על הפרסום, ורמת הדיווחים שלהם על הפרות ירדה. במקביל, אגב, הוא סירב לנקוט צעדים משמעתיים נגד הווטרינרים הללו.

הרכב השופטות בדיון אתמול הבהיר מהרגע הראשון שהטענה הזאת בעייתית, בלשון המעטה. ומשרד החקלאות ניסה לטעון שוב, שלמרות שלווטרינרים המפקחים יש סמכויות נרחבות, כולל כאלה שיכולות להוביל לסגירת בית מטבחיים בשל הפרות – דווקא חשיפת המידע לציבור היא זאת שתפחיד את הווטרינרים במידה שתמנע מהם לבצע את עבודתם כראוי.

השופטות הבהירו למשרד החקלאות, כפי שהיה ראוי, שאם עין הציבור מפריעה לבתי המטבחיים ולגורמים העברייניים שמאיימים על הווטרינרים המפקחים יותר מפעולת מינהליות – יש פה בעיה חמורה, שמצדיקה יותר מהכל שקיפות לציבור.

בסוף, בהמלצת השופטות, הוסכם שפסק הדין הבעייתי של בית המשפט המחוזי יבוטל. בשם היעילות וקידום מהיר של מסירת המידע – הסכמנו להצעה למסירה של חלק גדול מהדוחות ולא של כולם, והמשרד יצטרך למסור לנו אותם תוך 30 ימים.

ככה הסתיימה לה סאגה של יותר מחמש שנים של עיכובים, הסתרות והתחמקויות של הגוף האמון על אכיפת חוק צער בעלי חיים, והכל בשם הגנה על תעשיית המזון מן החי וכפי שמציין המשרד, האימה שהיא מטילה עליו. עוד סימן ברור לכך שמשרד החקלאות לא יכול ולא רוצה לאכוף את חוק צער בעלי חיים.