31/08/2022

תגיות:
,,

ביום שבת ממוצע בשוק בעלי החיים בכפר קאסם אפשר למצוא תמונות זוועה בלי להתאמץ. רק צריך להסתכל סביב, ולראות בעלי חיים – כלבים, חתולים, ברווזים, ארנבים, ציפורי שיר ועוד – דחוסים בכלובים צפופים, ללא מחסה או הגנה, ללא מים ואוכל, וללא טיפול רפואי.
אתמול בערב, בחדשות 13, פורסם תיעוד אחד כזה, שלנו ביחד עם עמותת סנטיאנט . וזה המצב הרגיל – שוק בשר לכל דבר, רק שהפעם בעלי החיים עדיין חיים כשהם מוצעים למכירה.
חלקכם ודאי זוכרים שכתבנו על השוק בעבר – נגד חלק מהסוחרים ניהלנו הליכים משפטיים, וגם הגענו לבג"ץ בדרישה לאכיפה של משרד החקלאות. המאבק הזה נמשך כבר יותר מעשור תמים!
אנחנו ממליצים לצפות בכתבה ולשים לב טוב-טוב לכמה נקודות שם, שקל לפספס בין תמונות הזוועה:
אחת, משרד החקלאות, שקורא לכולם לפנות אליו ביחס לעבירות צער בעלי חיים, חושף באופן גלוי ביותר את המדיניות שלו: לבעוט את האחריות הלאה. בשיחת הטלפון למוקד של המשרד נאמר שד"ר חן מסרה שהאחריות היא של המועצה המקומית בלבד, ומשרד החקלאות לא מטפל. ומה יכולה המועצה המקומית לעשות חוקית ביחס לעבירות צער בעלי חיים? כלום. ומי היא הד"ר שמסתבר שמסרה את ההודעה הזאת? מנהלת אגף רווחת בעלי חיים במשרד. ותהיו בטוחים שזאת לא טעות – זאת המדיניות הלא-כתובה, של רשות ממשלתית שלא רוצה לבצע את התפקיד שלה ולהגן על בעלי חיים שסובלים מהתעללות גלויה ושיטתית.
שתיים, למרות הזוועות השבועיות בשוק, משרד החקלאות טורח לציין בסוף שהוא עשה שתי ביקורות שלמות בשוק בתקופה האחרונה, שהביאו לשיפור המצב. איך זה מסתדר עם מאות ואלפי ההפרות שתועדו בשוק בביקור אחד מקרי? איך לא הוחרמו בעלי חיים, הוטלו קנסות והוגשו כתבי אישום? או ליתר דיוק – איך יכול להיות שהאכיפה כל כך לא מרתיעה, שסוחרים לא מהססים להגיע לשוק שבוע אחרי שבוע, בזמן ומקום ידועים מראש, ולעבור על החוק לאור יום? ואיך במשרד החקלאות לא מתביישים לטעון שהמצב הזה הוא מצב שמצביע על שיפור?
ועוד דבר אחד לזכור: שוק כפר קאסם הוא דוגמה אחת, אבל תנאי הזנחה והתעללות הם הכלל בתעשיית מכירת בעלי החיים. זאת תעשייה שכל מי שאכפת לו מבעלי חיים לא יכול לתמוך בה. בעלי חיים הם משפחה, ולא חפצים. בעלי חיים מאמצים, ולא קונים!