17/02/2022

תגיות:
,,

בית המשפט המחוזי מבהיר שוב: ארגונים למען בעלי חיים הם הקול של בעלי החיים בבתי המשפט!

למרות ההתעקשות של מגדלי חזירים ושל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, בית המשפט המחוזי בחיפה הבהיר שאת הטענות שלנו בשם בעלי החיים צריך לברר בבית המשפט, ולא להסתפק בעמדת השירותים הווטרינריים, שהביעו את עמדתם לפיה המגדלים יכולים להפר פסק דין ואת הוראות צער בעלי חיים, כי הם אישרו להם את זה! זה סיפור קצת ארוך, אבל תישארו איתנו:
בחודש ספטמבר הגשנו תביעה נגד מגדלי חזירים שמפרים את חוק צער בעלי חיים וההוראות שלו לעניין גידול חזירים – הוראות להפחתת הצפיפות, לצינון החזירים ולמתן חומרי העשרה, שיספקו קצת מענה לסקרנות והשובבות הטבעית של החזירים, ויפיגו קצת את השעמום הנוראי שבתאים החשופים במשק. את התביעה הזאת הגשנו אחרי שאותם מגדלים הבהירו לנו שאין להם כוונה לקיים פסק דין קודם שהורה להם לתקן את ההפרות.
לכן פנינו לבית המשפט והבהרנו שלא יכול להיות שאדם שמודיע ומודה שאין לו כוונה לקיים את חוק צער בעלי חיים, יוכל לגדל בעלי חיים באופן מסחרי.
המגדלים, במקום לציית לחוק ולקיים את ההוראות שניתנו להם בפסק הדין הקודם, טענו בתוקף שהשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות מורים להם שלא לקיים את ההוראות בפסק הדין. מנהל השירותים הווטרינריים, שהגיש גם תגובה בהליך, הבהיר שזה אכן המצב: אגף רווחת בעלי חיים בשירותים הווטרינריים מורה לאזרחים להפר צווי בית משפט! הוא גם טען שבמצב כזה, צריך לדחות את התביעה שלנו על הסף – ובעצם לתת פרס למגדלים על הסירוב שלהם לקיים פסק דין, בגיבוי אגף רווחת בעלי חיים.
בית משפט השלום השתכנע שבמקרה כזה אין מקום שהוא יתערב בהוראות של אגף רווחת בעלי חיים (הוראות לא-חוקיות להפר פסק דין!), ודחה את התביעה שלנו על הסף. אבל היום בית המשפט המחוזי בחיפה חזר על קביעות של בתי המשפט המחוזיים בעבר, שהמגדלים והמנהל התעלמו מהן במופגן – והבהיר שאין שום קשר בין הזכות שלנו להגיש הליכים שימנעו עבירות צער בעלי חיים לעמדה של אגף רווחת בעלי חיים. השופטת חן-ברק הורתה לבית משפט השלום לברר את העובדות, ולפסוק לפי המצב בשטח.
וכך נכתב עוד פרק במאבק על זכות הייצוג של בעלי חיים בבית המשפט. השירותים הווטרינריים, שלאורך השנים תמכו כמעט בכל פרקטיקה מזעזעת בחקלאות – כמו פיטום האווזים שנאסר בניגוד לעמדתם, והמשלוחים החיים שעדיין איתנו – טענו שאפשר לסמוך עליהם ולהסתפק בעמדה שלהם, שבחלקה סותרת הוראות מפורשות בחוק. אבל בית המשפט המחוזי הבהיר שוב, בפעם הרביעית בשנה האחרונה, שמי שמייצג את בעלי החיים הם הארגונים שפועלים למענם, ושאת הטענות שלהם בית המשפט חייב לבדוק, למען בעלי החיים.

אז התביעה שלנו תתברר לגופה, והמגדלים יצטרכו להסביר למה הם חושבים שהם יכולים להתעלם מצווים של בית המשפט. הדרך עוד ארוכה, אבל בינתיים קיבלנו אישור נוסף – לבעלי החיים יש מי שישמיע את קולם בבית המשפט!