25/01/2022

תגיות:
,,

ממשיכים להיאבק על ביתם של הצבאים!

השבוע התפרסם שמשה ליאון ראש העיר ירושלים, מקדם תכנית חדשה להקמת שכונה ברכס לבן. תכנית רכס לבן ה"קטנה" מוצגת כחלופה לתכנית רכס לבן ה"גדולה" בה אנו נאבקים. אבל אין שום עילה להרוס את ביתן של חיות הבר, לא ב"קטנה" ולא ב"גדולה" – פתרונות הדיור בירושלים צריכים ויכולים להיות בתוך השטח הבנוי של העיר.

התכנית של ליאון היא להרחיב את השטח הבנוי של ירושלים, ולהקים שכונת מגורים חדשה על חלק משמעותי מהמדרונות המיוערים של רכס לבן. לא מדובר באדמת הפקר אלא בביתם של בעלי-חיים. זוהי תכנית פסולה לנגוס בשטחים הפתוחים המתמעטים, ולהחריב עוד אחד משטחי המקלט שהצבאים ושאר חיות הבר נדחקו אליהם בעקבות בינוי קודם.

במהלך הדיונים בתכנית המקורית לרכס לבן התברר שניתן לספק פתרונות דיור לתושבי ירושלים בעשרות השנים הבאות באמצעות פיתוח השטחים הבנויים ושיקומם, בלי להרחיב את העיר. תכנית רכס לבן הוצדקה רק כמקור ל"קרקע משלימה" – כלומר כבוננזה לקבלנים שיעשו פרויקטים של התחדשות עירונית, במקום לסייע להם, במידת הצורך, מתקציב ממשלתי מסודר.

התכנית המקורית של רכס לבן טרם אושרה בוועדות התכנון, היא חשופה לתקיפה משפטית נוכח הכשלים העמוקים שליוו את הדיונים בה, וכניסתה לתוקף כלל לא נראית באופק. התנערותו של ראש העיר ירושלים ממנה מצטרפת לעמדתם של גורמים רבים נוספים, ומעוררת תקווה שגם אם התכנית תאושר היא לא תבוצע. בעידן של משבר סביבתי ואקלימי המגמה צריכה להיות שיקום והחזרה לטבע של שטחים פתוחים שנפגעו, ולא המשך ההרס של הטבע "בשיטת הסלאמי", נגיסה אחר נגיסה. גבולות ההתרחבות של ירושלים כבר נחצו מזמן, ומה שנדרש כעת הוא לתת הגנה חזקה להרים ולעמקים שעוד שרדו כשטחי טבע. על כך נמשיך להילחם.

תמונה: זוהר ברכה