04/11/2021

תגיות:
,,

בשבועות האחרונים, המחלקה המשפטית שלנו קיבלה פניות מתושבים, על סנוניות מתות בחניון של קניון בעיר במרכז הארץ. עשרות קינים של סנוניות שנוצרו בחניון נהרסו, וחומר דמוי גריז נמרח על הצינורות הסמוכים לתקרת החניון במטרה למנוע מהסנוניות לעמוד שם
הריסת קינים פעילים ופגיעה בסנוניות אסורות לפי חוק הגנת חיית הבר. כשהקינים פעילים הפגיעה בהם גם מהווה במקרים רבים התעללות לפי חוק צער בעלי חיים. הריסת קינים כרוכה בהרג גוזלים ועוברים שנמצאים עדיין בביצים, מורחי הגריז טוענים שפעולתם לא נועדה אלא להרחיק את הסנוניות, אולם הרחקה כזו מבוססת על אמצעי קטלני: מגע הגריז בגוף הסנונית וציפורים אחרות. החומר דביק עד כדי כך שדי במגע הקל ביותר כדי להצמידו לגוף הציפור. משקלו של החומר פוגע באיזון של הציפור, והגריז גם מדביק את נוצותיה זו לזו. לכן רוב הציפורים שהזדהמו נופלות לקרקע וממתינות שם למותן מצמא ורעב, מדריסה או מטריפה. הרחקת ציפורים באמצעות חומרים שמנוניים ודביקים כגון גריז מתבססת אפוא על פגיעה קשה בציפורים, והיא אינה חוקית מכמה בחינות,  בהקשר זה, העבירה החמורה ביותר היא עבירת ההתעללות לפי חוק צער בעלי-חיים. הסבל שנגרם לציפורים שנפגעות ולא פעם מתות בעינויים בעקבות נזקי הגריז – הוא סבל בלתי מוצדק לפי החוק.
לכאורה, סנוניות וציפורים אחרות גורמות מפגע של לשלשת. אך את המפגע הזה אפשר למנוע באמצעים שלא יפגעו בציפורים, החל בהתקנת מדפים ארעיים וקלים לקליטת הלשלשת וכלה באיטום מוחלט של מקומות עמידה מסוימים מפני ציפורים. פגיעה ביונים בשטח עירוני נחשבת לפעילות הדברה, והיא אסורה כשהיא נעשית באמצעות חומר לא מאושר; גריז לא אושר מעולם כאמצעי הדברה.
כמו גריז, כך גם תרסיסים דביקים להרחקת יונים הנמכרים בחנויות, וכן ג'ל להרחקת יונים הנמכר ברשת או מוצע כאמצעי הרחקה בידי קבלנים מסוימים – כולם פוגעים בציפורים באופן לא חוקי.
לצערנו, לא מדובר בבעיה מקומית בלבד. עד כמה שידוע לנו, לקוחות אחרים של החברה ברחבי הארץ לא פעלו בשום אופן להסרת החומר הקטלני שנמרח במתקניהם – במרכזים מסחריים, במחסנים, במתקנים תעשייתיים ועוד. מדובר במחדל ארצי ולא בעבירה נקודתית בקניון.
למרות פניות התושבים לקניון, בעלי הקניון הסירו את הגריז רק לאחר שהגשנו נגדם תביעה בבית משפט השלום בתל אביב.