26/08/2021

תגיות:
,,

בג"ץ במסר ברור לרשויות המקומיות: אתן אחראיות על הכלבים!

השבוע התקבל פסק דין בעתירה שלנו לבג"ץ נגד השימוש בכלביות פרטיות ככלביות רשותיות. בית המשפט אמנם דחה את העתירה (ופסק שהמדינה תשלם לנו את הוצאותיה), אבל הבהיר את מה שלא היה ברור לרשויות המקומיות: האחריות על הכלבים היא שלהן ושל הווטרינרים שלהן, גם אם הם בכלבייה פרטית.

המשנה לנשיאת בית המשפט, השופט הנדל, שכתב את פסק הדין, אמנם אישר את ההפעלה ה"טכנית" של כלביות על ידי גורמים פרטיים, אבל הבהיר שהווטרינר הרשותי הוא זה שאחראי: שעליו להגיע לכלבייה בכל יום, לבדוק את מצב הכלבים, ולקבל את ההחלטות המהותיות ביחס לאימוץ או הרדמה שלהם.

זאת אמנם העמדה שהציג גם משרד החקלאות, אבל מרכז השלטון המקומי, שייצג את הרשויות המקומיות, דווקא טען שאחרי עשרה ימים בכלבייה – לרשויות אין יותר כל אחריות כלפי הכלבים. מכיוון שבשלב זה הרשויות מפסיקות לשלם על החזקתם – מפעילים פרטיים ממהרים להיפטר מהם, בדרך כלל על ידי המתה, בעיקר של כלבים בריאים לגמרי.

המשנה לנשיאה התייחס לפער בין עמדת משרד החקלאות למצב בשטח – בו הרשויות לא בודקות, והווטרינרים הרשותיים מאשרים המתה של כלבים שאותם לא ראו מעולם. הוא הבהיר שמשרד החקלאות צריך להבהיר לווטרינרים הרשותיים שהם לא יכולים לשלוח את הכלבים לכלבייה ולשכוח מהם, או להחליט להמית אותם "בשלט רחוק", ושאנחנו יכולים לנקוט בהליכים נגד רשויות במקרים שבהם יימצאו הפרות של ההנחיות.

אנחנו יוצאים מעודדים עם פסק הדין הזה, למרות שאת הכלביות הפרטיות היה צריך משרד החקלאות לסגור כבר מזמן. ההנחיות המחייבות ברורות, ואנחנו ממשיכים לעקוב ולדרוש מידע ביחס לפעילות הכלביות הרשותיות, הפרטיות והלא-פרטיות.

יש לכם מידע על התנהלות בעייתית של כלביית רשות? פנו אלינו!

תודה למשרד עריכת דין הר-זהב, ברמן, אדלשטיין על העבודה המצוינת בתיק!