15/03/2016

תגיות:
,,,,,,,,

 

לפני שנספר לכם על קצה המזלג מה היה היום בכנסת (והפוסט הזה יהיה ארוך בהתאם), אנחנו מבקשים להודות מקרב לב לראשי השדולה לזכויות בעלי-החיים בכנסת שארגנו את היום הזה: חברי הכנסת איציק שמולי, יעל כהן-פארן, יעל גרמן ושרן השכל, שהם והלשכות שלהם עבדו קשה מאוד על הפקת היום הזה! תודה גם לחברת הכנסת תמר זנדברג שיזמה אירוע מרשים של ארוחה טבעונית במזנון הכנסת.

תודה מיוחדת נתונה לשדולה על אות ההוקרה שהעניקה היום לאתי אלטמן, הדוברת והמייסדת של תנו לחיות לחיות. ותודה לגב' שרה נתניהו, רעיית ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהגיעה לכבד את אתי ולכבד את יום זכויות בעלי-החיים!

אז מה היה לנו? הרבה דיונים וסוגיות, שהריצו אותנו קצרי נשימה מוועדה לוועדה (את האוכל הטבעוני השארנו לח"כים). והרי התקציר…:

פתחנו את היום בדיון בוועדה לביקורת המדינה על ניסויים בבעלי-חיים בהשתתפות חברי כנסת רבים שתמכו בהגברת השקיפות בתחום ניסויים בבע"ח – ביניהם יו"ר הוועדה ח"כ קארין אלהרר וחברי הכנסת איציק שמולי, יעל גרמן, יואל חסון ודב חנין. איציק שמולי הזכיר ש 92% מן התרופות שעוברות את הניסוי בבעלי חיים נכשלות בבני אדם. קארין אלהרר ציינה שיש בעייתיות שהועדות שמטרתן לפקח על הניסויים מפקחות על עצמן ומורכבות מחוקרים וכל פעילותם חסויה כך שהציבור לא יכול לדעת מה קורה שם, וקראה לשקיפות. אם בוועדה לא ישבו אנשים שחושבים אחרת מהחוקרים, ואם לא תהיה פתיחות לעמדותיהם של אנשים כאלו הועדה מיותרת. ח"כ דב חנין אמר שצריך להתרחש שינוי פרדיגמה בחשיבה המדעית וקרא לשקיפות על מנת שאפשר יהיה לאתגר את הפרדיגמה.
יו"ר הוועדה, ח"כ אלהרר, ביקשה ממבקר המדינה לבצע ביקורת נוספת בנושא הפיקוח על ניסויים בבעלי-חיים, לאחר שבדו"ח האחרון מלפני שש שנים וכן בדו"ח לפניו, נמצאו ליקיים חמורים.

תהילה בר יהודה, יועצת מדעית שהתבטאה בשם 'תנו לחיות לחיות' אמרה ששאלת התועלת לרפואה ולמדע לא נשאלת והדרך היחידה לבחון את זה בדיעבד היא לעשות מחקר רטרוספקטיבי של כל הניסויים שבוצעו בבעלי חיים ולבדוק איזה אחוז מן הניסויים אכן הוביל לתועלת האנושות לפי פרמטרים המקובלים בעולם. כמו כן קראה למבקר המדינה לבחון גם את הנושא הזה.
עו"ד קרין פרלשטיין מהמחלקה להגנה על בעלי חיים במעבדות בעמותת 'תנו לחיות לחיות' מוסרת כי בדיון השמיעו חברי הכנסת טיעונים שמקובלים על העמותה. "נושא השקיפות ובחינת האפקטיביות של הניסויים בבעלי חיים הם חשובים במיוחד. ידוע לנו שרוב הניסויים לא באמת משמשים לתועלת האנושות אלא משמשים על מנת לפרסם עוד מחקר מדעי שב 50% מהמקרים לא יצוטט לעולם וב 99% מן המקרים לא יוביל לפיתוח רפואי כלשהו".

בעוד הדיון בוועדה לביקורת המדינה מתנהל, החל דיון נוסף – משותף לוועדות הכלכלה והחינוך. את הדיון ניהל ח"כ איתן כבל, שהדגיש את החיוניות להביא להחלפת הלולים הקיימים בלולים חדשים, תוך התחשבות הן בלולנים והן בתרנגולות – כאשר אין סתירה בין הדברים. אנו הדגשנו שקיימת חובה חוקית להוציא את התרנגולות מהכלובים ולא לאפשר לול כלובים מכל סוג שהוא. כאשר באירופה ישנן 161 מיליון תרנגולות בלולים ללא כלובים, אי-אפשר עוד לטעון שאין חלופה מעשית וכלכלית ללולי כלובים. עמדתנו זכתה לרוח גבית מחברי הכנסת דב חנין, תמי זנדברג, יעל כהן-פארן, שרן השכל, נורית קורן ויעל גרמן, שאף הזכירה את הצעת החוק שהגישה לכבוד יום זכויות בעלי-חיים, לפיה כל מארז ביצים יסומן באופן שכל צרכן ידע כשהוא קונה ביצים אם הן מכלובים או מלולים ללא כלובים. לצערנו, יו"ר ועדת החינוך, יעקב מרגי, הודיע שלא יקדם את התקנות בנושא כל עוד הממשלה לא מקצה תקציבים לסיוע ללולנים לבנות מחדש את לוליהם. הצטערנו עוד כאשר שר החקלאות אורי אריאל, החתום על התקנות, הצטרף לעמדה זו. אנו סבורים שהפסקת ההתעללות ועמידה בדרישות חוק צער בעלי-חיים מחייבים כל אזרח בישראל, ולא מותנות בתשלום או הקצאת תקציבים מצד המדינה. הלולנים אינם מעל החוק, ועל ההתעללות בלולים להיפסק.

משני הדיונים האלו רצנו לאירוע הטבעוני במזנון הכנסת: אורי שביט, בעלת הבלוג "טבעוניות נהנות יותר" חברה לשף הקבוע של הכנסת לארוחה טבעונית שהדיה המשיכו להדהד בדיונים שלאחר מכן. 15 חברי כנסת שהגיעו לאירוע נהנו מלזניית חצילים ועגבניות; פולנטה אפויה עם טופו בתוספת דוקסל פטריות; קציצות טופו ברוטב חריימה; טורטיות ממולאות בצ'ילי נון קרנה; יקיטורי טופו בסגנון הודי; ופלפלים ממולאים באורז ועדשים. לקינוח הוגשו שטרודל וינאי וסלט פירות.

הדיון הבא התקיים בוועדת המשנה לצער בעלי-חיים בראשותו של ח"כ איציק שמולי, ועסק בחינוך לחמלה כלפי בעלי-חיים במערכת החינוך. בדיון הציג עו"ד שגיב לוי מעמותת 'תנו לחיות לחיות' את מצבן העגום של פינות החי ואת ההפרות הרבות של תקנות החזקת בעלי חיים המתקיימות בהן מדי יום, הפרות הגורמות לסבל אמיתי לבעלי החיים ולתמותה מהירה של החיות. בסיכום הדיון קרא ח"כ שמולי, שלא לאשר פינות חי חדשות כל עוד יש משבר שאיתו אין לא מצליחים להתמודד – משבר הנוגע הן לאופן בו אנו מחנכים את הילדים והן לסבל של בעלי-החיים עצמם. אנו מביעים סיפוק מן הדיון ומציינים רק כי כל עוד לא מצליחים לאכוף את התקנות על פינות החי במוסדות החינוך לא די באי אישור פינות חי חדשות, אלא יש לאסור על קיומן. "אין כאן מעשה חינוכי אלא להיפך, כאשר הילדים נחשפים לבעלי חיים אשר חיים בתנאי מצוקה ומתים בתדירות גבוהה".

עוד הדיון הזה מתנהל, וכבר נפתח דיון נוסף, בסוגיה כואבת אחרת: ההתייחסות לכלבים משוטטים בבסיסי צה"ל. דיון זה, בראשו ישבה ח"כ שרן השכל, ושהשתתפה בו גם ח"כ יעל כהן פארן, התקיים בוועדת משנה של ועדת חוץ וביטחון. יעל ארקין מנכ"לית העמותה הציגה בועדה את הפתרון שפעל בהצלחה במקומות רבים בעולם והוא הפתרון היחיד ההומני שפותר את הבעיה ללא הריגת כלבים – פרויקט של עיקור, חיסון והחזרת הכלבים למקומם. פרויקט זה מיושם בהצלחה על ידי 'תנו לחיות לחיות' בבסיסים בבקעה והוצג בוועדה. ארקין אמרה: "לצערנו צבא הגנה לישראל מתנגד ליישום הפרויקט הזה בבסיסי צה"ל ומתחמק מן האחריות שלו לכלבים שבתחומי הביסים, בטענה שמדובר בבעיה לאומית. הצבא כבר היום משקיע 300-350 אלף ₪ בלכידה והעברת הכלבים להסגרים, אך העובדה היא שהפתרון אינו יעיל כיוון שעם השנים הבעיה לא נפתרת. הפתרון שאנו מציעים CNVR או בקצרה 'עקר-החזר' הוא הפתרון היחידי שעובד ומאפשר באמת לצמצם את מספר הכלבים. אנחנו נמשיך לנסות ולהאבק עד שהצבא או המדינה יישמו את הפתרון שאנו מציעים. העובדה היא שפעם התנגדו גם לפתרון של עיקור והחזרה של חתולים למקומם אך היום הוא מיושם וגם מתוקצב."

שיאו של היום היה באירוע של השדולה להגנת בעלי-חיים, בהנחיית מיקי חיימוביץ. את האירוע כיבדו בנוכחותם גם שר החקלאות אורי אריאל (שהגיע לכל הדיונים לאורך היום כולו) ורעיית ראש הממשלה שרה נתניהו. לדיון הגיעו חברי כנסת מכל הקשת הפוליטית: יצחק (בוז'י) הרצוג, איציק שמולי, יעל גרמן, שרן השכל, יעל כהן פארן, תמר זנדברג, דב חנין, חיליק בר, אמיר אוחנה, נחמן שי, קארין אלהרר, יואל חסון, נורית קורן, רוויטל סוויד ואיילת נחמיאס ורבין.

בדיון הצגנו הצגנו את דו"ח ההמתות, לפיו במדינת ישראל הורגים מדי שנה כ 60 אלף כלבים, מספר עצום ומדהים ומזעזע. מן הדו"ח עולה גם שעל כל 6 כלבים שממיתים, רק כלב אחד מאומץ. העמותה הציגה את פרוייקט NO KILL ISRAEL ששם לו למטרה להפסיק את המתת הכלבים עד ל 0 המתות בשנת 2020. העמותה הציגה את הדרכים שבעזרתם ניתן להגיע אל היעד, והן: עיקור וסירוס בכלביות עירוניות, פרויקט עקר-החחזר לכלבים משוטטים, שיתוף פעולה הדוק יותר בין עמותות, הסגרים ומתנדבים פרטיים, למציאת בתי אומנה ובתים מאמצים והפחתת העומס בכלביות, הנהגת תצפית בית במקרה נשיכה במקום הסגר, הסדרת הפיקוח על תחום הרבעת כלבים ואיסור של הרבעה ללא רישיון.

במסגרת הדיון ניתנו אותות הוקרה מטעם השדולה לעיתונאית מיקי חיימוביץ, לרונן בר ולצוות החקירות של עמותת אנונימוס, למייסדת אס או אס חיות ריקי בצרי, לאקטיביסטית הצעירה שחר ליאני ולמי שח"כ יעל גרמן תיארה בתור הדיווה של התנועה: אתי אלטמן שלנו.

קרדיט צילומים: יואב בן דב