28/12/2015

תגיות:
,,,,,,

ראש הממשלה וחברי הכנסת סירבו הבוקר(28.12.15)  להגדיל את מספר התרנגולות הכלואות בכלובי סוללה בישראל בחצי מיליון – וקראו למעבר ללולים ללא-כלובים! smile emoticon

ועדת הכלכלה סירבה לאשר את טיוטת תקנות המועצה לענף הלול, שכללה הוספת חצי מיליון תרנגולות לכלובי תעשיית הביצים. ראש הממשלה וחברי-כנסת מימין ומשמאל קראו לצמצום מספר התרנגולות למינימום, ולהקצאת תוספת מכסות רק ללולים ללא-כלובים.

ועדת הכלכלה דנה היום בתקנות המועצה לענף הלול, אשר קובעות את הכללים להקצאת מכסות ייצור נוספות לתעשיית הביצים. משרד החקלאות ניסח טיוטה שמבקשת הגדלה של 7% במכסות – שמשמעותה יותר מחצי מיליון תרנגולות שיוחזקו בכלובי-סוללה. יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל מחה על הסחבת בהתקנת תקנות לחוק צער בעלי-חיים שיקבעו תנאים מינימליים להחזקת התרנגולות. בהעדר תקנות לחוק צער בעלי-חיים, קרא כבל לכל הפחות להתוות בחלוקת המכסות מדיניות המאזנת בין רווחת בעלי-חיים לבין צורכי החקלאים. "ישנה הסכמה חוצה מפלגות וחוצה גבולות של קואליציה ואופוזיציה. אנחנו רוצים לראות התחלה אמיתית של הסדרת הנושא" אמר ח"כ כבל, והודיע שבימים הקרובים יכנס דיון נוסף בתקנות.

חברי הכנסת תמר זנדברג, איציק שמולי, שרן השכל, דב חנין, יעל כהן פארן ונורית קורן, קראו להימנע מהגדלה מיותרת של מספר התרנגולות ולעבור ללולים ללא-כלובים (לולי חופש או לולי מעוף – הבנויים לגובה וחוסכים בעלויות ובשטח).

ח"כ שרן השכל וח"כ נורית קורן מהליכוד ביקשו להעביר מסר מראש הממשלה לצמצם את הגידול במכסות ולחתור ללולים ללא-כלובים.
ח"כ שרן השכל: "בשנת 2015 יש סטנדרטים מסוימים שאנחנו צריכים לעמוד בהם על מנת להיטיב עם בעלי החיים, אנחנו לא יכולים להתייחס אליהם רק כמכונות וצריכים להיות יותר רגישים לצורה שבה הם חיים. אם כבר משתמשים בהם ככלי, אז לפחות לא לעשות זאת בתנאים של סבל ועינוי. ההגדלה בייצור צריכה להיעשות ביחס לגידול באוכלוסיה, ולא מעבר לזה. אנחנו כממשלה צריכים להתוות מה נכון ומה לא נכון, ואם הגענו למסקנה שגידול ללא-כלובים הוא יותר טוב מאשר גידול בתוך כלובים צפופים שגורמים לסבל לבעלי-חיים, זה צריך לקבל ביטוי במדיניות".

ח"כ נורית קורן: "יש מצוקה של בעלי-חיים ובעיקר של התרנגולות בלולים. חייבים להגיע ללולים תקניים ולמצוא את שביל האמצע לתזונה בת קיימא, ששומרת גם על החקלאים והמגדלים. ביקשתי משר החקלאות לדאוג לתרנגולות בלולים – כך שכל לול חדש שנבנה יוקם לפי הסטנדרטים החדשים, ועל חשבון המדינה ולא על חשבון החקלאים. לולים טובים יותר עבור התרנגולות עשויים גם למנוע מחלות שפוגעות בבני-אדם כמו סלמונלה ומחלות נוספות".

ח"כ תמר זנדברג: "סופר לנו כאן מפי משרד החקלאות על הגידול בצריכה, ויש נתונים על ירידה בצריכה. כוועדה אנחנו צריכים לבדוק את הנתונים הגולמיים ולראות מנין נובעת הבקשה להגדלת מכסה – ממחסור או משיקולים אחרים של תכנון השוק. הן מבחינת החקלאות והן מהזוית של זכויות בעלי-חיים, נכון ללכת לשוק המתוכנן על-ידי מכסות, כי עוסקים פה ביצורים חיים ובתוצרים שלהם, ומכסות זו הדרך היחידה לשמור על כמויות פחותות ולא להגיע לעודפים שמשמעותם פגיעה ביצורים חיים. דבר שני, שוק הלול הולך בישראל לכיוון של ענף ללא-כלובים. אנחנו הולכים בהקשר הזה אחרי מדינות העולם, שברבות מהן נאסר לגמרי השימוש בכלובים".

ח"כ דב חנין: "מצוקת החקלאים גדולה. הם צריכים סיוע ופתרונות אמיתיים. מהצד השני ישנה מצוקה קשה של בעלי החיים ומהצד השלישי האינטרסים של הציבור. מדיניות אינטיליגנטית אמורה לדעת לתת תשובה לכל אלה. כרגע אין שום מדיניות בתחום. צריך לשאוף להפחתת המזון מן החי כדי להפחית סבל של בעלי-חיים וגם להקטין את הפגיעה בסביבה. לשם ההתקדמות לשם צריך לתת תשובות לחקלאים. יש כיום בישראל ירידה בצריכת הביצים. לכן אני לא מבין למה צריך להגדיל את המכסה לייצור הביצים. לשם הפחתת סבל התרנגולות עלינו לתת סיוע ותמרוץ לחקלאים לעבור ללולי מעוף ללא-כלובים כפי שנהוג באירופה".

ח"כ יעל כהן פארן: "אם בסופו של דבר אנחנו מגדלים מעבר לצריכה, אנחנו זורקים ביצים, ויש תוספת של פליטות גזי חממה, זיהום ובזבוז משאבים. בנוסף יש לעבור ללולי חופש, ולדאוג למימון של המעבר הזה, כי ככה צריך לגדל היום".

עמותות אנונימוס לזכויות בעלי-חיים ותנו לחיות לחיות קראו להימנע מהגדלה מיותרת של המכסות מעבר לביקוש הצרכני, וככל שיש תוספת במכסות להקצותה ללולים ללא-כלובים. מהעמותות נמסר: "בתעשיית הביצים היחס לתרנגולות הוא כאל מכונות הטלה: כולאים אותן בכלובים צפופים שמותירים להן שטח של דף נייר, ורצפת הכלוב היא רשת ברזל אלכסונית – הן לא יכולות אפילו לעמוד בנוחות. המגמה בעולם היא לעבור ללולים ללא-כלובים, שהם לולים תעשייתיים לכל דבר, שרחוקים מלספק את צורכי התרנגולות – אך זהו הרע במיעוטו".

קרוב ל-50% מהתרנגולות באירופה מוחזקות בלולים ללא כלובים. ביצים מלולים ללא כלובים מהוות 90% מהייצור בהולנד, 87% בגרמניה, 95% באוסטריה, 53% בבריטניה ו-100% בשוויץ. 34 מדינות אסרו על הכלובים הנהוגים בישראל, ושש אסרו לחלוטין כלובים (כולל מה שמכונה "כלובים מאובזרים").