07/09/2015

תגיות:
,,,

 
במהלך אחת מהמעבדות המעשיות, נדרשו התלמידים לבצע ניסוי בביצים שמקורן בתרנגולות שעברו התעללות תעשייתית. התלמידה, אשר נמנעת מצריכת ביצים למאכל, לא רצתה לקחת חלק בניסוי, וזאת למרות שהעריכה שהדבר יפגע בציון שלה.

לאחר מכן, נתברר לר' שבעתיד מתוכנן ניסוי דומה עם בשר כבד. היא פנתה אל מורתה מראש וביקשה שלאלהשתתף מכיוון שהיא מתנגדת לפגיעה בבעלי חיים. מורתה של התלמידה סירבה לבקשתה ואף אמרה לה ש'לא היית צריכה ללמוד ביולוגיה אם את לא מוכנה לערוך ניסויים בבעלי חיים'. 

בשלב זה פנתה אלינו ר' בבקשת עזרה. החשש העיקרי שלה היה בחינת הבגרות המעשית בביולוגיה, בה התלמידים לא יודעים מראש איזה ניסוי הם ידרשו לבצע. היא חששה ממצב בו, באמצע הלחץ של בחינת הבגרות, יהיה עליה לבחור בין לבצע את הבגרות המעשית לבין להישאר נאמנה למצפון שלה. 

ראשית סיפרנו לר' שמשרד החינוך קבע בנוהל (מלפני כמה שנים) שעל מורים לשחרר תלמידים שמבקשים זאת מביצוע ניסויים בבעלי חיים (או בחלקים שלהם). הנוהל הזה אפשר לר' להימנע מלקחת חלק בניסוי בבשר הכבד מבלי שהדבר יפגע לה בציון. 

אך מה לגבי הבגרות בביולוגיה? חששנו שאם ר' לא תבצע את הניסוי במהלך הבגרות, יהיה קשה מאוד לסדר שהדבר לא יפגע בה.
לאחר התלבטות קלה החלטנו לפנות אל משרד החינוך וקיווינו לקבל אוזן קשבת. לשמחתנו הובהר לנו ש"בבחינת הבגרות המעשית בביולוגיה התלמידים לא נדרשים לעבוד עם בעלי חיים או חלקים שלהם שהומתו" וזאת מתוך מודעות לכך שישנם תלמידים כמו ר' שיכולים למצוא את עצמם בסיטואציה לא נעימה.

חשוב לנו לפרסם את סיפורה של ר' בכדי ליידע את כל התלמידים שמתחבטים בין לעשות בגרות בביולוגיה לבין לבצע ניסויים בבעלי חיים. תלמידים יקרים, אתם יכולים ללמוד ביולוגיה מבלי לפגוע בבעלי חיים כלל! 

במידה והינך לומד/ת ביולוגיה ואינך מעוניינת לבצע ניסויים בבעלי חיים, פני אלינו ונעשה ככל שביכולתנו על מנת לעזור לך.

תודה רבה לר' שסללה את הדרך לשאר תלמידי הביולוגיה בארץ.