24/06/2015

 רבים מדמיינים שמותם של בעלי-החיים שנשחטים בתעשיית הבשר בא כהרף עין, שמייד עם שיסוף הצוואר (או הפעלת אמצעי ההימום בשחיטה לא כשרה) הם מתים. בפועל, בעלי-החיים האלו חיו חיים של סבל מתמשך – לרבים מהם לא היה רגע מאושר אחד בחייהם – והסבל לא מסתיים כשמונפת עליהם הסכין. גם לאחר חיתוך הצוואר או ההימום (בתנאים תעשייתיים לעתים קרובות ההימום אינו אפקטיבי) הסבל נמשך.

 

בבית המטבחיים הגדול בישראל ראינו עגלים שכבר נשחטו נעמדים על רגליהם, מנסים לברוח, נאבקים על חייהם לשוא – בעוד הפועלים מכאיבים להם, קושרים אותם ומניפים אותם באוויר. זהו רק חלק ממה שנחשף במקום.

 

בחודש מאי 2015 חשף הארגון האוסטרלי  Animals Australia התעללות קשה בבעלי-חיים בבית המטבחיים הגדול בישראל: בית המטבחיים דבאח בדיר אל אסד. בית המטבחיים דבאח הוא התחנה האחרונה של מחצית בני הבקר והצאן שנשחטים בישראל. לפי ההיתר של בית-המטבחיים הוא רשאי לשחוט עד 600 בעלי-חיים ביום, ומתברר שהמקום חורג אף ממספר עצום זה.

 

בין הממצאים שתועדו במקום במאי 2015: שימוש שיטתי בשוקרים חשמליים, גם על הראשים והפנים של בעלי-חיים; הטחת שער מתכת בגבם של בעלי-חיים; מכות קשות; זריקת כבשים ממשאית (חלקם נופלים על גבם); גרירת כבשים ברגליהם ועוד. חמורה במיוחד ההתעללות שנחשפה בעגלים ובפרות לאחר שנשחטו. לפי נוהל השירותים הווטרינריים יש להותיר את בעל החיים במתקן השחיטה לפחות 30 שניות, ולא להמשיך בטיפול בו עד שהוא מאבד את ההכרה. בפועל, הוצאו בעלי-החיים ממתקן השחיטה מיד לאחר החיתוך בצווארם, וניתן לראות כיצד הם קמים על רגליהם, מדדים ומנסים לברוח – ואילו פועלים קושרים בעלי-חיים שחוטים, שעודם בהכרה, ומניפים אותם למסוע העילי שמוביל לפירוק הגוף ולפשיטת העור.

 

בעקבות החשיפה הודיע שר החקלאות, ח"כ אורי אריאל, על כך שינקוט אפס סובלנות כלפי התעללות בבעלי-חיים, ויעקוב אישית אחרי המתרחש בבתי-מטבחיים. הוא הודיע גם שהורה לבחון אפשרות שהמצלמות המותקנות בבתי-המטבחיים ישדרו לחדר בקרה מרכזי. עם זאת, ההחלטה בנוגע לבית-המטבחיים עצמו שמורה לדרג המקצועי במשרד החקלאות ולא לשר – והדרג המקצועי החליט לאפשר לבית-המטבחיים דבאח לחזור לפעילות כמעט באופן מיידי. כנגד החלטה זו הגישה עמותת תנו לחיות לחיות עתירה לבג"ץ. בעתירה ביקשנו גם שידוד מערכות בכל מנגנון הפיקוח והאכיפה בבתי-מטבחיים, שעוצב בעקבות פרשת אדום-אדום, וכעת הוכח שאינו מספק.

 

פרשת דבאח אינה ראשונה, ולצערנו כנראה לא תהיה גם האחרונה. תמונות קשות של התעללות נחשפו בעבר מבית-המטבחיים לחזירים במעיליא, מבית-המטבחיים אדום-אדום (שהיה באותה עת הגדול בישראל, לפני שדבאח השיג אותו) וממשחטת זוגלובק. תמונות ועדויות דומות מתפרסמות גם במקומות אחרים בעולם. הומאניות ובתי-מטבחיים פשוט לא הולכים יחד. הדימוי של שחיטה הומאנית הוא דימוי שקרי שמיועד להרגיע אותנו, אבל אין לו בסיס במציאות.