31/03/2015

תגיות:
,,,,,

 לכבוד
מר ניר ברקת
ראש העיר ירושלים

שלום רב,
הנדון: תמיכת עיריית ירושלים באירוע פולחני של שחיטת כבש

1. נחרדנו לגלות שעיריית ירושלים תומכת באירוע שמרכזו שחיטה פומבית של כבש בטקס פולחני המבקש לחקות בצורה תיאטרלית את קורבן חג הפסח. תמיכת העיריה מצוינת על גבי המודעה המפרסמת את האירוע שהוצאה מטעם "מטה ארגוני המקדש" והמצורפת בזאת.
2. אכן, קיימת קבוצה של אנשים אשר שמו בראש אמונתם את פולחן הקורבנות, אשר בטלו מהעולם עם חורבן בית-המקדש. איננו באים להתווכח עם אמונתם הדתית. זכאים הם לא לקבל את דברי הרמב"ם, אשר קבע שכל טעם הקרבנות בכך שלא ניתן היה לאסור את הפולחן הזה כליל בעת שבכל העולם הקדום היתה זו הדרך המרכזית לעבודה דתית (רמב"ם, מורה נבוכים, כרך ג', פרק ל"ב). זכאים הם גם לא לקבל את דעת הרב קוק, שכתב שלעתיד לבוא לא יהיו אלא קרבנות מהצומח (הרב אברהם יצחק הכהן קוק, עולת ראיה, הוצאת מוסד הרב קוק, ירושלים, תשכ"ב, כרך ראשון, ע' רצב). זכאים הם להתעלם מהאמור בתלמוד (בבא בתרא ס' ע"ב) כי משחרב בית-המקדש דין הוא שנגזור על עצמנו לא לאכול בשר. 
אולם האם ראוי הוא שטקסיהם של אנשים אלו יזכו לתמיכתה של עיריית ירושלים?!
3. ומהו מרכז הטקס הזה? מביאים כבש מבועת ללב שכונת מגורים. הכבש, שמטבעו לעולם אינו יוצר ממסגרת העדר סובל מחרדה מעצם היותו לבדו, מנותק מחבריו. והנה עוד סובבים אותו רעש גדול ושאון של קהל המונים, ומעצימים את מצוקתו. ואזי – שוחטים את הכבש לעין כול, ואת הקהל אוחזת אקסטזה נוכח המחזה האלים והדם הנשפך.
4. כלום בזה תומכת עיריית ירושלים?!
5. אם "מטה ארגוני המקדש" אינו זוכר את דברי ירמיהו (פרק ז), ראוי שלפחות עיריית ירושלים תזכור:
ד. אַל-תִּבְטְחוּ לָכֶם אֶל-דִּבְרֵי הַשֶּׁקֶר לֵאמֹר: הֵיכַל יְהוָה הֵיכַל ה', הֵיכַל ה' הֵמָּה ה. כִּי אִם-הֵיטֵיב תֵּיטִיבוּ אֶת-דַּרְכֵיכֶם וְאֶת-מַעַלְלֵיכֶם: אִם-עָשׂוֹ תַעֲשׂוּ מִשְׁפָּט בֵּין אִישׁ וּבֵין רֵעֵהוּ ו. גֵּר יָתוֹם וְאַלְמָנָה לֹא תַעֲשֹׁקוּ, וְדָם נָקִי אַל-תִּשְׁפְּכוּ בַּמָּקוֹם הַזֶּה; וְאַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים לֹא תֵלְכוּ, לְרַע לָכֶם ז. וְשִׁכַּנְתִּי אֶתְכֶם בַּמָּקוֹם הַזֶּה – בָּאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לַאֲבוֹתֵיכֶם לְמִן-עוֹלָם וְעַד-עוֹלָם. 
ועוד:
כב. כִּי לֹא-דִבַּרְתִּי אֶת-אֲבוֹתֵיכֶם, וְלֹא צִוִּיתִים בְּיוֹם הוֹצִיאִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם עַל-דִּבְרֵי עוֹלָה, וָזָבַח כג. כִּי אִם-אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה צִוִּיתִי אוֹתָם לֵאמֹר, שִׁמְעוּ בְקוֹלִי – וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹהִים, וְאַתֶּם תִּהְיוּ-לִי לְעָם; וַהֲלַכְתֶּם בְּכָל-הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר אֲצַוֶּה אֶתְכֶם, לְמַעַן יִיטַב לָכֶם.
6. לא אכנס במכתבי זה לסוגיות אחרות, כגון שחיטה מחוץ לבית-מטבחיים או קיומו של מופע ובו בעלי-חיים. זה כזה דורשים היתרים שאינני יודעת אם ניתנו ואינני סבורה שניתן משפטית לתת במקרה זה. מכתבי זה יתרכז בסוגיה הציבורית בלבד.
7. מדובר באירוע פולחני אלים ואכזרי, שלא ראוי שיקבל את חסותה של עירייה בישראל, לא כל שכן בעיר הבירה.
8. אבקשך, אם כן, להסיר את תמיכת העירייה מהאירוע ולפעול כדי לבטל את קיומו. 

בברכה,
יעל ארקין
מנכ"לית העמותה