09/12/2020

תגיות:
,,

אתמול השתתפנו בכנסת ביום זכויות בעלי חיים. תודה לחברי הכנסת מיקי חיימוביץ', מרב מיכאלי, תמר זנדברג ויו"ר ועדת החינוך יעקב מקגי.
מדוע אין אכיפה ראויה על עבירות פגיעה והתעללות בבעלי חיים?
ועדת הפנים מנסה לעשות סדר בבלגן:
רוב התיקים שנפתחים בנושא נגנזו, ולרוב הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות אין סמכויות אכיפה
האם זוהי הבשורה שתשנה את מצב האכיפה הלא מוצלחת בכל הנוגע להתעללות בבעלי חיים?
בדיון ועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות ח"כ מיקי חיימוביץ', שהתקיים לרגל היום הבינלאומי לקידום זכויות בעלי חיים, דיווחה ד"ר חן הניג, מנהלת אגף רווחת בעלי חיים, משרד החקלאות: "אנו עוברים לטופס אחד שעכשיו בונים אותו. אזרח שיתקשר לדווח על התעללות בבעלי חיים למשטרה או למשרד החקלאות, יקבל אותו טופס חכם, שמכיר את כל החוקים וינתב את התלונה לגורם המטפל, ןאז התלונה לא תהיה תלויה במוקדנית ויהיה אפשר לעקוב אחריה אלקטרונית. זה יהיה מוכן במחצית השניה של 2021. התחלנו פיילוט ב-6 רשויות מקומיות".
יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ': לצורך הדיון הזמנתי סקירה מקיפה ממחלקת המחקר והמידע של הכנסת בנושא אכיפת עבירות פגיעה והתעללות בבעלי חיים בישראל. המצב קשה ויש ליקויים רבים באכיפת חוק צער בעלי חיים. אני שמחה שבחצי השנה האחרונה, מאז כניסתי לתפקיד הספקנו להעביר שתי הצעות חוק פרטיות לטובת בעלי חיים- וזאת למרות המציאות הפוליטית הקשה שבה כמעט ולא עברו הצעות חוק פרטיות.
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: "אני מברכת על שיתוף הפעולה של כוח נשי. אנו מקדמים את חוק הגנת חיות הבר שיגיע לוועדה אם לא יהיו בחירות. תומכים בעמותות ב-4 מיליון ₪ כי יש ירידה בהכנסות העמותות, וחייבים לאפשר את המשך פעילותן. לחילוץ והצלת בעלי חיים השגנו תוספת של 600,000 ו-750,000 לחינוך והסברה מגן ועד תיכון. כדי למזער את השימוש במלכודות דבק אנו יוצאים בקמפיין הסברה שיעודד שימוש בקופסאות לכידה. הורנו על איסור ציד של שני מיני ציפורים ועצרנו ירי בכלבים משוטטים מחוץ לשמורות".
ח"כ תמר זנדברג:"יש חשיבות הוליסטית לכל התחום. ארועי מזג אוויר קיצוני משפיעים גם על בעלי החיים. גם משבר הקורונה לא מנותק מהנטיה המוזרה לאכול חיות. יום זכויות בעלי החיים נטוע עמוק בהקשר סביבתי ובריאותי".
רננה גוטרייך, מרכז המחקר והמידע של הכנסת: "בחמש השנים האחרונות ניתנו 153 פסקי דין בתיקים בהם נכללו עבירות צער בעלי חיים. ב-77% מתוכם הייתה הכרעה. באותן שנים הוטלו 71 קנסות במסגרת פסקי דין. נתנו 65 פסקי דין הכוללים רק עבירות של פגיעה בבעלי חיים. בפרקליטות נפתחו באותה תקופה 77 תיקים. במרכז לגביית קנסות נקלטו באותן שנים 260 תיקים של משרד החקלאות בתחום צער בעלי חיים, מתוכם כמחצית נסגרו. 58% מהקנסות נגבו".
יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ': "במילה אחת – ברדק. צריך גוף אחד שיטפל באכיפה. יש וטרינרים ברשויות המקומיות ללא סמכות". אבי צרפתי, יו"ר ארגון הוטרינרים ברשויות מקומיות: "לצערי הרופאים הוטרינרים לא הוסמכו. הוכשרו אבל לא הוסמכו. בכל רשות מקומית יש וטרינר".
אורי סירוטה, משרד החקלאות: "זה תהליךקודם צריך סמיכה לאכיפת חוק. ראשי הרשויות המקומיות חייבים להסמיך וטרינרים. היום ברוב הרשויות אין סמכות אכיפה. העמדה שלנו כן לאפשר הטלת קנסות מנהליים על ידי הווטרינרים". יו"ר הוועדה, "אבל כרגע גם אותם 17 וטרינרים ברי מזל שהוסמכו לא יכולים לעשות כלום. בואו עם מתווה איך פותרים את הפלויטר הזה, שאנשים בשטח שפוגשים התעללות, יהיה להם כלי".
סירוטה: אין שום התנגדות. צריך פנייה של הרשות המקומית שמבקשת הכשרות. ההסמכה של הרשות המקומית היא בהסכמת השר הממונה (החקלאות) ושר הפנים. צריך פניה מסודרת".
יו"ר הוועדה חיימוביץ': "מה זון בדיוק פניה מסודרת?"
סירוטה: "ראש הרשות יכול להסמיך לאחר שיקבל הכשרות, באישור שר החקלאות ושר הפנים. הייתה פניה ב-2017, בזמן שהצוות ישב על המדוכה. מאז פרסום המסקנות אני לא מכיר פניה".
רואי קליגר, מנהל יחידת הפיצו"ח, משרד החקלאות: "אני מצפה להגדיל את כושר ההרתעה. בעוספייה גילינו 87 גורי כלבים בתת תנאים, העברנו מידע לרשות המסים, וכך נייצר כושר הרתעה. חשב משרד החקלאות קבע נוהל חדש בענין הקנסות ואני בטוח שזה ייראה מעכשיו אחרת".
יעל ארקין, מנכ"ל תנו לחיות לחיות: "כשאנו מגישים תלונה, מקבלים מספר פניה, וכשאני שואלת מה קורה, אומרים לי זה לא בחקירה. למה אף חד לא מוכן לעדכן. תלונה מה-13.7 עד כה לא טופלה. הכלבים עדיין באותו מקום. איך האזרח הפשוט יכול לקבל תשובות?"
יאיר זילברברג, הפרקליטות: "אנו עובדים מול משרד רוה"מ על החלוקה בין גורמי האכיפה. לעשות סדר עם ההסמכות הקיימות לפי מקצועיות. הוחלט למנות גורם מפקח ובורר, שכשיש מחלוקת יפנו אליו. הצפנו את העמקת האכיפה על ידי וטרינרים רשותיים. יש עבירות מנהליות שגם לזה צריך הסכמת משרדי החקלאות והפנים. פנינו בקריאה נואשת להעמיק הסמכות והכשרות. היום יש נכונות לעשות. צריך גם להקים מוקד טלפוני שהציבור יוכל לפנות להגיש תלונה".
יו"ר הוועדה ח"כ מיקי חיימוביץ' סיכמה: "זה דיון שני של הוועדה בנושא זה ואני מקווה שהכנסת תמשיך להתקיים כך שנקיים דיוני מעקב נוספים. הוועדה רשמה לפניה את הודעת ראש יחידת הפיצו"ח מר רואי קליגר לפיו הוא יעביר לוועדה דוח מפורט ממנו ניתן להבין על פי מספר עבירה מה סטטוס הטיפול. הוועדה קוראת למשרדי החקלאות והפנים ביחד עם השלטון המקומי להתכנס במהרה ולגבש מתווה של הכשרות ואסמכות שבסופו יתאפשר לווטרינריים ברשויות המקומיות לתת קנסות מינהליים בעבירות צער בעלי חיים".