03/09/2014

תגיות:
,,,,,

התלונה של תנו לחיות לחיות והתיקונים הצפויים

 

לפני ארבעה חודשים (ב-28.4.2014) פנתה "תנו לחיות לחיות" לרשות הטבע והגנים בעניין תנאי ההחזקה הירודים בגן החיות בראשון לציון (ה"חי-כיף"). בתלונה פירטה העמותה שורה ארוכה של בעיות קשות שנתגלו במסגרת ביקור במקום. היום (31.8.2014) התבשרה העמותה שהגן ייסגר למשך מספר חודשים לשם שיפוצים ותיקון הליקויים.

 

הישג חשוב במיוחד הוא שלפי הודעת רשות הטבע והגנים, השימפנזים שהוחזקו בגן יועברו למקלט מיוחד בברזיל. כיום השימפנזים מוחזקים בתנאים פאתטיים, בבור מבוטן, כמעט ללא צל וכמעט ללא תעסוקה. תנאים אלו הם אכזריים עבור חיות ג'ונגל אינטליגנטיות ופעלתניות. ההתבוננות מלמעלה בבעלי-החיים שבבור גם מחנכת לשולטנות כלפי בעלי-חיים, ומרחיקה את הילדים מערכים של כבוד לבעלי-חיים ולטבע.

 

בנוסף נמסר שהטורפים הגדולים (אריות, נמר וטיגריס), שחלקם כבר קשישים, יוצאו מהגן לאתרים אחרים בהם יוכלו לחיות עד סוף ימיהם – או יועברו למכלאות גדולות יותר. גם הטורפים הקטנים (שועל וחתולי ביצות) יועברו למכלאות גדולות יותר. בביקורת שערכה "תנו לחיות לחיות" בגן בחודש אפריל נצפה חתול ביצות בתנועות סטריאוטיפיות (הלוך ושוב לאורך סורגי הכלוב) – סימפטום קיצוני למצב של חסכים חמורים ומצוקה כרונית. מבקרת אחרת בגן, שפנתה לעמותה, דיווחה על תנועות סטריאוטיפיות דומות אצל השועל.

 

עוד הודיעה רשות הטבע והגנים על שיפורים מתוכננים במכלאות הקופים (הוספת מתקנים שישמשו למחסה ולתעסוקה) ובמכלאות של בעלי-החיים האחרים.

 

בעמותת תנו לחיות לחיות מברכים על ההודעה, ויעקבו אחרי השינויים שיבוצעו במקום. עם זאת, בעמותה קוראים לציבור להימנע מלבקר בגני חיות ""את התנאים של בעלי-החיים יש לשפר. זו החובה המוסרית הבסיסית של מי שמחזיקים חיות בשבי. אולם בית-כלא יישאר בית-כלא גם אם הוא מעניק לאסיריו את תנאי החיים הבסיסיים הנדרשים לפי חוק. ובתי-כלא הם לא מקום לבלות בו עם הילדים בשעות הפנאי". אומרת אתי אלטמן, מייסדת העמותה.

 

רקע: הבעיה בגני חיות

 

גן החיות בראשון לציון מהווה דוגמה קיצונית לבעיות הטיפוסיות לגני חיות בכלל. בעלי-החיים הכלואים בסביבה מלאכותית, הרחק מאזורי המחיה הטבעיים להם ותחת האילוצים הכלכליים של גני החיות, סובלים ממצוקה מתמדת בשל הסביבה האנושית על רעשיה, אורותיה וריחותיה הזרים, ובנוסף לכך משעמום ומבדידות, כתוצאה מהחסך בגירויים, בתנועה ובסביבה פיזית וחברתית מתאימות. מההודעה של רשות הטבע והגני עולה, כי ייעשה כעת מאמץ מיוחד כדי לצמצם את החסכים מהם סובלים בעלי-החיים באמצעות "העשרה": הפיכת חלל הכליאה למורכב יותר, עם אביזרים שמעודדים התנהגות טבעית, יצירה מכוונת של שינויים והצבת אתגרים (למשל, באיתור האוכל והשגתו). אולם גם בגני-החיות הטובים ביותר, ה"העשרה" אינה מסוגלת להחליף את שפע הגירויים בשטחי המחיה הנרחבים והמגוונים של בעלי-החיים.

 

מבחינה חינוכית, גני חיות אינם מלמדים את הילדים דבר על חיות הבר:  ילדים לומדים מעט מאוד על חיות בר מצפייה בהן מחוץ לסביבתן הטבעית ומחוץ למסגרות החברתיות שמתאימות להן. המבט בחיות החשופות בכלוביהן יוצר תפיסות מעוותות על חקר הטבע, שמחייב יציאה החוצה והתחקות אחרי החיות בתנאים שמכתיבים הסביבה הטבעית והחיות עצמן. מבחינה ערכית, הילדים המסתובבים בגן וצופים בחיות הכלואות, מחונכים לגישה שולטנית כלפי חיות, להשפלתן ולא לכבוד כלפיהן.

 

גני החיות הן שריד למוסד שזמנו עבר.  את בעלי-החיים שמוחזקים בהם יש להעביר, ככל הניתן, למקלטים (כפי שייעשה עם השימפנזים מראשון-לציון) או להחזירם לטבע. עם זאת, למרבית בעלי-החיים שכבר כלואים בגני החיות אין פתרונות אחרים, ולכן יש חשיבות שהבעלים של גני החיות (במקרה זה, עיריית ראשון לציון) יעשו הכול כדי לצמצם את סבלם ולתת להם את התנאים הבסיסיים הדרושים להם.