29/10/2020

תגיות:
,,

רוב האנשים בישראל לא מכירים את מה שקורה בתעשיית החזירים. למרות שהיא נסתרת יחסית, בישראל נשחטים כל שנה כ-200,000 חזירים. לפני שהם נשחטים הם מגודלים בתנאים קשים, בצפיפות, בחום, בשיממון. החוסר גירויים מביא את החזירים, שהם בעלי חיים סקרנים וחכמים במיוחד, אפילו יותר מכלבים, עד לשיגעון. ומשרד החקלאות לא אוכף אפילו את התנאים המינימליים שנקבעו להגנתם בחוק.

בעקבות פנייה שלנו, אתמול התכנסה ועדת הפנים והגנת הסביבה לדיון על פרקטיקות אכזריות במיוחד נהוגות במשקים, של חיתוך זנבות ושיניים (כדי למנוע נשיכה של זנבות), סירוס ללא הרדמה (כדי למנוע ריח וטעם לוואי בבשר), ושל החזקת חזירות מניקות בתאי ריסון שלא מאפשרים להן לזוז (בשביל למנוע מעיכה של גורים).

משרד החקלאות היה אמור לעדכן  את הוועדה בנוגע למחקרים שנעשו בנושאים האלו לפני יותר משלוש שנים. המחקרים נעשו – והמסקנות שלהם, לא במפתיע, הראו שמדובר בפעולות לא הכרחיות לגידול החזירים, בתנאי שמתקיימים תנאי ההחזקה שקבועים גם ככה בחוק. מה זה אומר? זה אומר, לדוגמה, שחזירים לא נושכים את הזנבות של החברים שלהם כשיש להם מספיק מקום ומספיק חפצים וחומרים לנשוך ולנבור בהם, כמו שנדרש לפי החוק.

למרות שרוב המשקים בארץ לא עומדים אפילו בהוראות של החוק כיום, משרד החקלאות הציג בדיון גישה פייסנית במיוחד כלפיהם – למרות שהתקנות המחייבות בנושא חוקקו לפני יותר מחמש שנים, משרד החקלאות לא חושב שיש מקום להטיל סנקציות כמו קנסות על המגדלים. ובגלל שבמשקים אין את התנאים הנדרשים בחוק – משרד החקלאות גם לא חושב שאפשר לאסור את הפרקטיקות האכזריות של חיתוך, סירוס וריסון. במקום זה – הוא מציע לסבסד למגדלים את ההוצאות על הכנסת חלופות, שהן ממילא רווחיות יותר למגדלים, מתוך תקציב ממשלתי שנועד לרווחת בעלי חיים!

בדיון אתמול דיברנו על האבסורד בכך שהמגדלים מקבלים פרסים – אי-אכיפה של החוק כלפיהם וגם מימון נוסף, בגלל שהם לא טורחים לעמוד בהוראות החוק לעניין צער בעלי חיים. הוועדה דרשה ממשרד החקלאות לעדכן אותה בהתקדמות התיקון של התקנות ככה שיאסרו על הפרקטיקות האיומות האלו תוך חודשיים.

הדיון הדגיש שוב את מה שאנחנו אומרים כבר מזמן, בכנסת, בבג"ץ ובכל מקום שאפשר – ההפקרה של משרד החקלאות את החזירים, ואת כל בעלי החיים במשקים – לא יכולה להימשך. המגדלים לא יכולים להיות מעל החוק, ועבריינים כלפי בעלי חיים חייבים להיענש.

תודה ליו"ר הוועדה, חברת הכנסת מיקי חיימוביץ', על כינוס הדיון החשוב הזה. אנחנו נמשיך להילחם למען החזירים וכל בעלי החיים ולעדכן אתכם.