14/10/2020

תגיות:
,,

*רק 16 וטרינרים בכל הארץ מוסמכים להטיל קנסות על עבירות צער בעלי חיים*
*82% מהתיקים שנפתחו בעבירת צב"ח נגנזו, רובם כי העבריין לא ידוע או מחוסר ראיות*
יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה מיקי חיימוביץ' – Miki Haimovich
*אין כתובת אחת שמרכזת את הנושא. גם עמיתי הח"כים לא מגיעים לדיון. אם היו מגיעים היו מקבלים תמונה מדאיגה ומכעיסה*
רק 16 רופאים וטרינרים, רובם לא בתקן מלא, מוסמכים לחלק קנסות לעברייני חוק צער בעלי חיים, כך עלה בדיון ועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות ח"כ *מיקי חיימוביץ'* על אכיפת עבירות התעללות בבעלי חיים.
מנתונים שהציגו לוועדה החוקרת רננה גוטרייך וראש הצוות שירי ספקטור בן ארי ממרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה עוד כי ביחידת הפיצו"ח שבמשרד החקלאות, המוסמכת על אכיפת חוק צער בעלי חיים, הוקצו 6 מפקחים ייעודים המטפלים בנושא.
90 רופאים וטרינרים עברו את ההכשרה של משרד החקלאות, אבל רק 16 מהם הוסמכו על ידי הרשות המקומית לתת קנסות.
מבין כל התיקים שנפתחו , 82% נגנזו, רובם הגדול משום שהעבריין לא נודע או מחוסר ראיות.
רק 6% הועברו לפרקליטות או למחלקת תביעות, 5% נוספים בהחלטה שיפוטית, 3% עדיין בחקירה ו-3% בהליך סגירה.
בשנים 2015-2018 מספר כתבי האישום שהוגשו נע סביב 30 בשנה.
ב-2019 הוגשו 61 כתבי אישום.
מאז 2015, 84 תיקים הסתיימו במאסר בפועל, 114 מאסר על תנאי ו-71 בקנס.
לקראת כינוס הוועדה לדיון, ולאחר ששוחחה עם משרד המשפטים, ודרישת הוועדה לפרסם את הנוהל המחייב להגברת שיתוף הפעולה בין כל גורמי אכיפת תחום צער בעלי חיים, התבשרה יו"ר הוועדה ח"כ *מיקי חיימוביץ'* כי אתמול חתם היועמ"ש לממשלה על הנוהל. נוהל זה מגובש זה חמש שנים לאור החלטת הממשלה 833 מ-2015.
יו"ר הוועדה, ח"כ *מיקי חיימוביץ'* , שיזמה את הדיון בהשתתפות מישל טרוני ודניס צ'רקוב, לאחר נקרה ההתעללות בכלב בבת ים בשבוע שעבר:
"ביותר מדי סיפורים עולה שאין כתובת אחת שמרכזת את הנושא. פונים לעיריה? למשטרה? ליחידת הפיצו"ח? לא יודעים למי. צריך מוקד אחד שיודע למי להעביר. אני מצפה, שעכשיו, כשהיועמ"ש אימץ את הנוהל, תהיה כתובת ברורה".
"בשבוע שעבר נפל דבר, כל הארץ רעשה בעקבות שורת סרטונים מזעזעת שנחשפה בה נראה אדם מכה את כלבו באכזריות נוראה, החילוץ של הכלב בידי *מישל טרוני ודניס צ'רקוב* מול המצלמות והפרסום הביאו כאלף איש למחות מול ביתו של המתעלל ופתאום מלאה הארץ והרשת בתלונות על מקרי התעללות , וביום אחד האכיפה עלתה מדרגה".
*מישל טרוני,* פעיל למען בעלי חיים: "אנו בעד המשטרה. אני מפחד שאנשים יצאו לרחובות. אנחנו רק רוצים להראות אכפתיות, כולם להיות גוף אחד למען החלש". היו"ר *מיקי חיימוביץ'* : "שמפה תצא הבנה שהטיפול בנושא יהפוך ליעיל, שהמשטרה ויחידת הפיצו"ח , שהמדינה תטפל. כולנו יודעים שהאהבה לבעלי חיים חוצת מגזרים. התסכול התפרץ כי הדברים לא מטופלים כמו שצריך".
עו"ד ארז וול, תנו לחיות לחיות: "הפתרון שבעבירות פשוטות מפקח יוכל להטיל קנס במקום".
יעל ארקין, מנכ"לית תנו לחיות לחיות: "הציבור פונה אלינו כי הוא לא יודע למי לפנות. התמונה שמציג רואי מנהל יחידת הפיצו"ח רחוקה מהמציאות. אני מגישה עשרות תלונות בחודש. חובתם לתת לי מספר פניה. הודיעו לי על סגירת תיקים בשלושה מקרים מתוך 100 שהוגשו. כאוס גדול ובתוכו מי שסובל הם בעלי החיים. הציבור לא פונה כי אין מענה".
ד"ר אבי צרפתי, ארגון הווטרינרים: "הרופאים הרשותיים הם מכפלת כוח. יש 300 רופאים וטרינרים ברשויות המקומיות והם הגורם היחיד בעל הידע, ולצערי לא בעל הסמכות. החסם העיקרי – מחסור בתקנים.
בדרך כלל תת תקן. על עיר של 150,000 תושבים יש וטרינר ב-70% משרה. הוא לא יכול לתת מענה". יו"ר הוועדה חיימוביץ': "מי אחראי?" צרפתי: "ראש העיר. אין תקן מחייב. אני קורא לוועדה לפעול לתקנון הווטרינרים הרשותיים".
רואי קליגר, מנהל יחידת הפיצו"ח: "אין אחידות בהחלטות שופטים וזה בסדר. בזמנו של היועמ"ש ויינשטיין הייתה איירין שתפקידה היה להביא את חומרת הדין בצער בעלי חיים בפני השופט. זה עבד. בקשתי לפנות ליועמ"ש למנות שוב עו"ד מלווה".
יו"ר הוועדה ח"כ *מיקי חיימוביץ'* ביכתה בטרם סיכמה את הדיון את העדרם של ח"כים בדיון: "איפה הח"כים? אין אף אחד. ברוב הדיונים על בעלי חיים אני פה לבד. זה כואב. אני לא מצליחה להבין. יש ח"כים שאכפת להם ולא מגיעים. לא מוצאים לנכון. אם היו מגיעים, היו מקבלים תמונה מדאיגה ומכעיסה".
*מישל טרוני*: "הסיפור התגלגל יותר רחוק ממה שציפינו. הקמנו עם גיא לרר מערך גדול שבימים אלה, עם עוד 8 עורכי דין מתנדבים, בראשם עו"ד עידן דביר, הפעילות תימשך יומיומי. נגבה בצילום לייב, שיראו שאנחנו עובדים על פי חוק. לא תהיה שום פעילות אלימה. כן לבייש אותם, סוג של עונש חברתי".
יו"ר הוועדה, ח"כ *מיקי חיימוביץ'* : "צריך להיזהר בזה מאד. אתה יכול להרוס חיים של בנאדם". מישל: "זו הדרך לצערי, כשרואים שכל המדינה כן רוצים שהנושא יהיה על סדר היום".
יו"ר הוועדה ח"כ *מיקי חיימוביץ'* סיכמה: "הוועדה תקיים דיון מעקב בעוד חודש. הוועדה מבקשת מהשלטון המקומי להעביר לה התייחסות מדוע טרם הוסמכה כמות גדולה של וטרינרים בכל הארץ. הוועדה מבקשת מרשות האכיפה והגבייה להעביר לה את נתוני שנת 2019 ביחס לקנסות שנגבו עבור יחידת הפיצו"ח במשרד החקלאות ביחס לעבירות צער בעלי חיים".
רבקה קנריק, דוברת הוועדה