16/04/2020

תגיות:
,,

התקופה האחרונה, לצד האתגרים אותם היא מזמנת, מאפשרת לנו לבלות זמן רב מהרגיל לצד חברינו על ארבע (או פחות 😉 ). למרות היתרונות הברורים שבהעברת זמן ארוך ורצוף לצד כלבנו, המצב טומן בחובו סכנה מסוימת ועלול להגביר את הסיכוי לתלות של הכלב בבעלים ואף לעורר חרדת נטישה.

בטרם ארחיב על הבעיות הנ"ל, אציין כי רובם הגדול של הכלבים יתמודדו עם החזרה לשגרה ללא קשיים משמעותיים. עם זאת, אין לדעת בוודאות איך יגיב כלבכם. הכלבים שהסיכון לפיתוח תסמינים אלו גבוה יותר אצלם הם כלבים אשר הצטרפו לחיק המשפחה בזמן הבידוד ומעולם לא חוו הישארות בבית ללא המשפחה – כלבים שהופרדו בגיל צעיר מדי מאימם ומהשגר שלהם (בדרך כלל לפני שמלאו להם ארבעה שבועות) וכלבים שהביעו סימני חרדה בעבר. אין באמור לעיל להבטיח כי כלב שאינו עונה על אחת הקטגוריות לא יחווה קשיים בחזרה לשגרה, אך הסיכון לכך נמוך משמעותית.

כאשר כלב מתרגל להיות בסביבת בעליו ללא הפסקה, הוא עלול להרגיש כי הוא תלוי בו ולהיכנס למצב של לחץ כאשר נשאר בלעדיו, או להיכנס לחרדה ותחושה כי אינו מסוגל לשרוד כאשר נשאר לבד. אין זה אומר שכל כלב שמיילל כשבעליו יוצאים מהבית, שמתרגש בחזרתם הביתה או שלועס את נעליהם וחפציהם האישיים לוקה בחרדת נטישה – התנהגויות אלו הן נורמליות עבור כלבים ובדרך כלל אינן דורשות טיפול התנהגותי משמעותי. תלות וחרדת נטישה עלולות להתבטא בנביחות בלתי פוסקות במשך שעות, לעיסה אינטנסיבית של פתחי היציאה או של חפצים בעלי ריח חזק של הבעלים, הפרשת כמות גדולה של רוק, עשיית צרכים בבית ואף בפעולות קיצוניות העלולות לפגוע בכלב (כרסום ושריטת הדלתות עד עקירת שיניים וציפורניים, קפיצה מחלונות גבוהים וכו').

על מנת למנוע מכלבכם לפתח בעיות אלו, מומלץ לבצע פרידות מבוקרות לפרקי זמן הולכים וגדלים גם בזמן הסגר. ניתן להתחיל בזמן קצר ביותר (מספר שניות) עם כלב חדש ולהגדיל את פרק הזמן באופן הדרגתי או רק לתרגל פרקי זמן ארוכים יותר (10 דקות) על בסיס יומי עם כלב שרגיל לכך שבעליו יוצא כל יום לעבודה. בזמן היציאה מומלץ להתרחק מהדלת ולשמור על שקט כדי למנוע מהכלב לחוש את קרבת בעליו. בנוסף מומלץ להימנע מטקסים לפני היציאה (גם לא לומר שלום) ולהתעלם מהתרגשות מוגזמת שהכלב מפגין כאשר חוזרים הביתה. מומלץ גם ללמד את הכלב לישון בחדר נפרד מבעליו כדי שיתרגל לריחוק גם במשך הלילה. באופן זה יוכל כלבכם לבנות עצמאות ולא להיכנס ללחץ וחרדה כאשר יישאר לבד. אם נתקלתם בבעיה או שהתעוררו שאלות, מומלץ להיוועץ באיש מקצוע – מאלף  כלבים בעל ניסיון בבעיות אלו בהקדם על מנת למנוע יצירה או החמרה של הבעיה.