04/02/2013

תגיות:
,,

 *******הצטרפו אלינו וכתבו גם אתם: "
שמעתי שרשות הטבע והגנים אישרה לירות בתנים בכפר יהושע. עצם הרעיון שרשות הטבע והגנים, שאמורה להגן על חיות הבר, מאשרת לירות בהם, במקום להשתמש בפתרונות הומניים שלא כוללים הרג של בעלי חיים, הינו מזעזע בעיניי. אבקשך להורות לגורמים הרלבנטיים הכפופים לך להמנע מהירי בתנים. אנא עדכן אותי בהחלטתך"
שאול גולדשטיין, מנכ"ל רטב"ג: [email protected]
************************
לכבוד
מר אלדד פלד
מנהל אגף פיקוח ואכיפה
רשות הטבע והגנים
דחוף 3 בפברואר 2013

שלום רב,
הנדון: ירי בתנים בכפר יהושע

1. אתמול הגיע לדוברת תנו לחיות לחיות מידע בדבר כוונה לבצע ירי בתנים במושב כפר יהושע.
2. מייד לאחר קבלת המידע, פנתה אליך דוברת העמותה וביקשה כי ייבדק המידע. בתשובה, העברת לדוברת העמותה הודעת דוא"ל ממנהל מרחב כרמל ברשות הטבע והגנים (להלן – "רט"ג"), על פיה, בין היתר, הוחלט לבצע את הירי בתנים מכיוון שהחקלאים זורקים גופות בעלי חיים בשדות והתנים מגיעים לאכול מהם והדבר יוצר "מכת תנים", וכן מכיוון שהחלופה היא כביכול שהחקלאים "ייקחו את החוק ליידים" ויפגעו בתנים באופן לא חוקי באמצעות הרעלות.
דברים אלו חמורים ביותר ואינם מקובלים בעליל, ואנו דורשים כי תורו לגורמים הרלבנטיים להמנע מביצוע הירי בתנים.
3. בית המשפט העליון הבהיר לא אחת כי הריגה יזומה של בעלי חיים על ידי הרשויות צריכה להיעשות במשורה, ורק כאשר אין פתרון אחר אפשרי לבעיה שהרשות מבקשת כביכול לפתור באמצעות המתת בעלי החיים. 
4. לפיכך, לא יתכן שהוחלט לירות בתנים מכיוון שנסגרה תחנה לסילוק פסדים והחקלאים זורקים את גופותיהם בשדה, באופן שגורם ל"מכת תנים", כדברי מנהל המרחב. ברור שאם זו הבעיה, הרי שהפתרון הוא לחדול מזריקת גופות בעלי חיים בשדות. לא התנים צריכים לשלם את מחיר סגירת תחנת הפסדים או זריקתם הבלתי חוקית של גופות בעלי החיים בשדות.
5. גם ההסבר על פיו רט"ג מאשרת להרוג את התנים כדי למנוע מן החקלאים לפגוע בהם בעצמם ולקחת את החוק לידיים לכאורה – הינו הסבר שערורייתי וטוב לו לא היה בא לעולם. אם פלוני מאיים לעבור על החוק ולפגוע בבעלי חיים, מצופה מרט"ג לפעול נגד אותו פלוני, ולא לרצותו באמצעות כך שרט"ג עצמה "תלבין" את הפגיעה בבעלי החיים או תבצע אותה בעצמה.
6. ככל שהתעורר חשש כי התנים טורפים בעלי חיים במשקי המושב, הרי שלמותר לציין כי בטרם מתחילה להיבחן האפשרות להרוג את התנים, מן הראוי כי ייבחנו וייושמו אמצעים כדוגמת גידור המשקים, וכן אמצעים אחרים למניעת כניסתם של התנים למשקים. הנקיטה באמצעי קיצוני ופוגעני של ירי בתנים, צריך להיבחן כאופציה אחרונה בלבד, וטוב אם רט"ג, שאמורה להגן על חיות הבר, תפעל למנוע כל פעולה פוגענית כזאת. 
7. בשולי הדברים יצויין, כי הירי בתנים בוודאי לא יפתור את הבעיה, אלא רק, במקרה הטוב, ידחה את פתרונה האמיתי, שכן ברור שכל עוד לא יטופלו מקורות הבעיה (סילוק לא חוקי של פסדים למשל), הבעיה תמשיך לצוץ פעם אחר פעם. 
8. רט"ג אמורה להגן על כל פרט ופרט של חיית בר, ולא רק על מינים בכללותם. אם פלוני מתכוון להרע או לפגוע בחיית בר, מצופה מרט"ג לפעול למניעת הפגיעה, ולא לספק הסברים והצדקות לביצועה.
9. נוכח האמור לעיל, נבקשכם לפעול לאלתר למניעת ביצוע הירי בתנים, וכן להעביר אלינו כל מידע הקיים ברשותכם בדבר היקפי הבעיה שביקשתם לפתור באמצעות הירי בתנים, וכן כל מידע בדבר דרכים חלופיות לטיפול בבעיה זו שבחנה רט"ג.
10. ככל שאין בכוונתכם למנוע את הירי, נבקשכם להורות על דחייתו, על מנת שתהיה בידינו השהות לפנות לבית המשפט בעניין. בוודאי שלא ייגרם כל נזק בלתי הפיך מהשהייה קצרה של הירי בתנים. זאת, לעומת הפגיעה בתנים במידה ויבוצע ירי באופן בלתי חוקי, כמפורט לעיל.
11. נשמח להיפגש אתכם ועם אנשי המושב על מנת לקדם פתרון לבעיה שאינו כולל הרג של התנים.

בכבוד רב ובברכה,

יונתן שפיגל, עו"ד
תנו לחיות לחיות

העתק: ח"כ גלעד ארדן – השר להגנת הסביבה.
גברת גלי דוידסון – ראש אגף הגנה על בעלי חיים במשרד להגנת הסביבה.
מר שאול גולדשטיין – מנכ"ל רט"ג.
מר רוני מלכא – מנהל חטיבת פיקוח ואכיפה ברט"ג.