04/07/2012

תגיות:
,,

 "במוקד המחלוקת בבסיס ההליך דנן ניצבים בעלי החיים שעלולים להיות הנפגעים העיקריים אם תתקבל התביעה, והארגונים הם המייצגים את קולם של בעלי החיים ואת הקול הציבורי שהביא את אל על להחלטה להפסיק להטיס בעלי חיים לצורך ניסויים", קבעה הנשיאה גרסטל בהחלטתה, והורתה לאוניברסיטאות להגיש כתב תביעה חדש ולכלול בו את הארגונים.

 

החלטה זו ניתנה במסגרת תביעה שהגישו שש האוניברסיטאות הישראליות נגד אל על בחודש דצמבר האחרון, על רקע העובדה שלאחר מאבק ציבורי מתמשך, הודיעה "אל-על" בספטמבר 2010 כי הנהלת החברה החליטה להצטרף למרבית חברות התעופה הגדולות בעולם אשר אינן מוכנות להטיס בעלי-חיים שמיועדים לשמש לניסויים.

לטענת הארגונים, התביעה, במסגרתה מבקשות האוניברסיטאות לכפות על אל על להטיס עבורן בעלי חיים לניסויים, היא פרי לחץ של קבוצה הולכת ומתמעטת של נסיינים בבעלי חיים, אשר יצרו לובי באוניברסיטאות ושכנעו אותן להצטרף להליך פסול, נפסד ומשולל יסוד זה.

החלטה זו ניתנת לאחר שבחודש שעבר פורסמה גם עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה, במסגרתה הוא מבהיר שמן הראוי להמנע מלכפות על אל על להטיס בעלי חיים לניסויים בניגוד לרצונה.

האוניברסיטאות לא כללו בתביעה את הארגונים למען בעלי חיים, ולכן לפני מספר חודשים הגישו עמותת תנו לחיות לחיות, עמותת מאחורי דלתות המעבדה, נח – התאחדות ישראלית של ארגונים להגנת בעלי חיים, והעמותה למען מדע מוסרי, בקשה להצטרף להליך. האוניברסיטאות התנגדו לבקשה, והיום, כאמור, החליטה נשיאת בית המשפט המחוזי בפתח-תקווה, השופטת הילה גרסטל, לדחות את התנגדות האוניברסיטאות ולקבל את בקשת הארגונים, תוך שהיא מבהירה בצורה חד משמעית את העובדה שלבעלי החיים יש זכויות חוקיות שצריכות להיות מיוצגות בבית המשפט, והארגונים למען בעלי חיים הם מייצגיהן של זכויות אלו ושל הקול הציבורי שהביא את אל על להפסיק להטיס בעלי חיים למטרת ניסויים.

לטענת הארגונים, הובלת בעלי החיים למעבדות הינה חלק בלתי נפרד מן הפגיעה הקשה בבעלי החיים בתעשיית הניסויים – בעלי החיים מוטסים בתנאים קשים של צפיפות ודוחק במסע שאורך לעיתים עשרות שעות, סובלים ממצוקה פיזית ונפשית רבה, ולא אחת אף נמצאו בעלי חיים שמתו במהלך ההובלות.

מעמותת תנו לחיות לחיות, עמותת מאחורי דלתות המעבדה, נח – התאחדות ישראלית של ארגונים להגנת בעלי חיים והעמותה למען מדע מוסרי, נמסר: "אנו מברכים על החלטת נשיאת בית המשפט המחוזי, אשר הכירה באופן חד משמעי בכך שהארגונים למען בעלי חיים הם מייצגיהם הטבעיים של בעלי החיים בהליכים משפטיים, ונייצג את בעלי החיים והציבור בהליך הזה באופן הטוב ביותר שביכולתנו. אנו רואים בחומרה רבה את הנסיון של הנסיינים בבעלי-חיים להתגבר באמצעות פנייה לערכאות משפטיות על רחשי ליבו של הציבור בישראל. פעם אחר פעם נחשפות הזוועות שמתרחשות על ידי הנסיינים ביחס לבעלי החיים בתעשיית הניסויים, ולא בכדי מצופה מכל גוף אחראי, כדוגמת אל על, להמנע מלקחת חלק בפרקטיקות כל כך אכזריות, כל כך פוגעניות וכל כך מיותרות, כמו הטסת בעלי חיים למטרת ניסויים, אשר מרבית חברות התעופה בעולם נמנעות ממנה בגלל האכזריות הכרוכה בה."

את הארגונים למען בעלי חיים מייצגים עו"ד ליויאן סגל, אשר הינו שותף באחד המשרדים המובילים בת"א, עו"ד שגיא אגמון, וכן עורכי הדין יוסי וולפסון, יונתן שפיגל וגיא נוסן מעמותת תנו לחיות לחיות.

להלן קישור להחלטת בית המשפט:

http://www.court.gov.il/BookReader/getbook.asp?path=%5C%5C172.25.40.101%5Cidc_repository2%5C615%5C874%5C92d203c9a1db46028eefb25fdf7e20d9&OlvDataProto=file&Language=Hebrew&Hebrew=1&ReaderStyle=ILCourts&h=8AB0BA23648339CA198957EA3AF5FEE0&OnePageMode=1