06/02/2012

תגיות:
,,,,

 היום (6.2.2012) נערך דיון ראשון בתביעת שבע האוניברסיטאות נגד אל-על. בתחילת הדיון הודיע ב"כ תנו לחיות לחיות, עו"ד יונתן שפיגל, כי העמותה, וכן ארגונים נוספים למען בעלי חיים, מבקשים להצטרף להליך כדי לייצג את האינטרסים של בעלי החיים. נשיאת בית המשפט המחוזי, כב' השופטת הילה גרסטל, אשר דנה בתיק, הציעה לב"כ האוניברסיטאות להסכים לצירוף הארגונים, אך הוא ביקש להתייעץ על כך עם האוניברסיטאות. לכן, נקבע שהארגונים יגישו בקשה רשמית להצטרפות להליך, ובית המשפט יכריע בה.

בנוסף, החליטה הנשיאה כי יש לבקש את עמדת היועץ המשפטי לממשלה ביחס להליך, וקבעה כי עמדתו תימסר בתוך 30 ימים.

את אל-על מייצגים בהליך עוה"ד יצחק וינדר, טומי מנור וטל גנדלמן ממשרד הרמן-מקוב. במסגרת כתב ההגנה שהוגש על ידם, טוענת אל-על שהחלטת החברה הינה החלטה לגיטימית, אשר מצטרפת להחלטות דומות של עשרות חברות תעופה בעולם שלא להטיס בעלי חיים לניסויים. מדובר בהחלטה ציבורית-עסקית לגיטימית והנסיון לחייב את אל-על לקחת חלק בהעברת בעלי חיים למטרת ניסויים – הינו פסול וחסר יסוד, כך נטען בכתב ההגנה.

תביעת שבע האוניברסיטאות נגד אל על עוסקת בהחלטת אל על להפסיק להטיס בעלי חיים למטרת ניסויים, ובפרט קופים. חברות תעופה רבות בעולם נמנעות מלהטיס בעלי-חיים למטרות ניסויים. בישראל, לאחר מאבק ציבורי מתמשך, הודיעה "אל-על" בספטמבר 2010 כי הנהלת החברה החליטה להצטרף לרשימת חברות התעופה ההולכת וגדלה שאינן מוכנות להטיס בעלי-חיים שמיועדים לשמש לניסויים.

כעת, למעלה משנה מהפסקת ההטסה של בעלי-החיים לניסויים על ידי "אל-על", מנסים הנסיינים בבעלי-חיים לכפות על החברה להטיס בעלי-חיים לניסויים, באמצעות תביעה שהוגשה על ידי שבע האוניברסיטאות בישראל כנגד החברה.

מ"תנו לחיות לחיות" נמסר בתגובה: "תביעת האוניברסיטאות היא מהלך אנטי-דמוקרטי, נסיון נפסד לגרום לבית המשפט להתערב ברפורמות חברתיות ובשינויים חברתיים. אנו רואים בחומרה רבה את הנסיון הזה של הנסיינים בבעלי-חיים לעשות שימוש באוניברסיטאות על מנת להתגבר באמצעות פנייה לערכאות משפטיות על רחשי ליבו של הציבור הנאור בישראל. אנו מצטערים שב"כ התובעים לא נעתר להצעת בית המשפט כי יסכים להצטרפות הארגונים להליך, ולכן בהתאם להחלטת בית המשפט מהיום, אנו נגיש בקשה בכתב להצטרף להליך, על מנת שנוכל לייצג את האינטרסים של בעלי החיים, שעלולים להיות הנפגעים העיקריים מההליך הזה. אנו מקווים שהיועץ המשפטי לממשלה, שעמדתו התבקשה על ידי בית המשפט, יבהיר שגם מבחינתו מדובר בנושא שאיננו משפטי, אלא ציבורי טהור, ולא ישתף פעולה עם הנסיון הפסול הזה של הנסיינים בבעלי חיים למנוע את השינויים החברתיים שמתרחשים בישראל ביחס לניסויים בעלי חיים, באמצעות פניה לבית המשפט."

עמותת "מאחורי דלתות המעבדה" מסרה בתגובה: "הציבור הרחב בישראל מגלה סלידה הולכת וגדלה מניסויים בבעלי חיים. בעולם קיימת מגמה של הפסקת השימוש בבעלי חיים לניסויים, ופעם אחר פעם נחשפים גם במעבדות בישראל היקפי האכזריות שכרוכים בכך והעובדה שיש לניסויים בבעלי חיים תחליפים. החלטת אל-על להפסיק להטיס בעלי חיים, אשר התקבלה בעקבות לחץ ציבורי נרחב, הינה צעד נוסף להפיכת המדע בישראל לנטול אכזריות. אנו שמחים שבית המשפט נתן לנו את האפשרות להגיש בקשה להצטרף להליך ולהשמיע גם את קולם של בעלי-החיים, שעל גופם ונשמתם נסבה התביעה הזאת, ואנחנו מתחייבים לייצג אותם ואת הציבור הרחב שמתנגד לניסויים – באופן ראוי ומכובד."

הובלת בעלי החיים למעבדות הינה חלק בלתי נפרד מן הפגיעה הקשה בבעלי החיים בתעשיית הניסויים – בעלי החיים מוטסים בתנאים קשים של צפיפות ודוחק במסע שאורך לעיתים עשרות שעות, סובלים ממצוקה פיזית ונפשית רבה, ולא אחת אף נמצאו בעלי חיים שמתו במהלך ההובלות.

חלק משמעותי מן ההובלה האווירית של בעלי-חיים לניסויים לישראל וממנה בשנים האחרונות היא של קופים שמיובאים אל חוות מזור ומיוצאים ממנה. חוות מזור הנה עסק מסחרי פרטי האחראי לחטיפת קופים מהטבע במאוריציוס, כליאתם והרבעתם בישראל, ומכירת תינוקותיהם לניסויים בחו"ל.