12/01/2012

 


לכבוד

ח"כ אורית נוקד

שרת החקלאות



שלום רב,

 

 

הנדון: חבלה בהקמת לולי תרנגולות ללא כלובים

 

1.   אנו רואים בחומרה רבה את הצו עליו חתמת, לפי הודעת משרדך מאתמול, הקובע שביצים מלולים ללא כלובים יצטרכו להימכר באותו מחיר כמו ביצים מלולי סוללה צרים, חשופים ואכזריים.

 

2.   מדובר לא פחות מאשר בהכרזת מלחמה של משרדך על המגמה להשתחרר מכלובים.

 

3.   לפי האמור בהודעה, חקלאים שמגדלים תרנגולות ללא כלובים, אולם בצפיפות של יותר מ-6 תרנגולות למ"ר (התקן האירופי קובע 9 תרנגולות למ"ר), או ללא גישה לחצר, או עם גישה לחצר שאינה מספקת לתרנגולות שטח של מ"ר לכל 2 תרנגולות – חקלאים אלו יצטרכו למכור את הביצים באותו מחיר כמו חקלאים שמגדלים תרנגולות בכלובי רשת צרים, מיושנים ואכזריים!

 

4.   ויש לזכור שמשרדך הוא שטוען שבמרבית אתרי הגידול בישראל אין די שטח לחצרות!

 

5.   יש ערך להורדת הצפיפות ולמתן גישה לחצר, אולם הוא משני לעצם האפשרות להסתובב, לחטט בעפר, לעשות אמבטיות חול, לעמוד על מדף לינה מוגבה ושאר האפשרויות ההתנהגותיות שקיימות בלולי מעוף נטולי חצרות ושלא קיימות בכלובי הרשת הצרים. יש להוסיף לכך, שגם בלולים עם חצרות, הגישה לחצר מוגבלת חלק ניכר מהשנה מטעמים וטרינריים. הכנסת הלולים נטולי החצרות לאותה קטגוריה כמו לולי כלובים, היא-היא הטעיית הצרכנים ולא להפך!

 

6.   מזה זמן אנו רואים שפקידים מסוימים במשרדך קידשו מלחמה בלולים נטולי הכלובים, במסגרתה לא בחלו גם בהפצת שקרים. לא זו היתה דרכך. שוכנענו שאת התרשמת לטובה מלולי המעוף, ומהצורך לקדם צורת גידול זו. ראינו שהובלת מהלך של הגדלת הסיוע ללולים נטולי כלובים (אף שמדובר בתוספת סיוע שולית). מצער אותנו שפקידי המשרד שכנעו אותך לחתום על צו שישלול תמריץ, שעשוי לעודד חקלאים לעבור לגידול ללא כלובים גם במקומות בהם יש קושי להקצות שטחים לחצרות ולהפחתת הצפיפות ל-6 תרנגולות למ"ר.

 

7.   אם רוצים רפורמה בפיקוח על המחירים, עליה לשקף באופן אמיתי את ההבדלים בין קטגוריות שונות של ביצים. יש ליישם את האבחנה שבחקיקה האירופית. שם אין פיקוח מחירים אך החוק מחייב לסמן כל ביצה, בהתאם לארבע קטגוריות: ביצים מכלובים, מלולי אסם (ללא כלובים אך ללא חצרות), מלולי "חופש" ואורגניות. ניתן לכלול בפיקוח המחירים סוגים של ביצים מלולים ללא כלובים, אבל לא באותה קטגוריה ולא באותו מחיר כמו ביצי כלוב. על המחיר לשקף את הערך המוסף של הביצה.

 

8.   אנו מבקשים שתבטלי לאלתר את הצו שיחבל במעבר ללולים נטולי כלובים.