21/12/2011

אתמול (20.12.2011) התפרסם דו"ח מבקר המדינה שעוסק, בין היתר, בטיפול המדינה בכלבים ובחתולים.

הדו"ח חושף התנהלות שערורייתית, הזנחה מתמשכת של התחום, המנעות מהקצאת משאבים הולמים, פגיעה קשה בבעלי החיים ועוד.
 
בין הבעיות, המחדלים וההזנחה שחושף הדו"ח, ניתן למנות העדר חמור של כח אדם ברשויות המקומיות לטיפול בנושאים שקשורים לרווחת בעלי החיים והיעדר תקן ברור של משרד הפנים לכח האדם הדרוש; בלאגן שלם בנושא הרישוי של כלבים והדיווח של הרשויות המקומיות למשרד החקלאות בנושא זה; הזנחה של הטיפול בסוגיית הכלבים המסוכנים; הזנחת הטיפול בנושא הכלבים המשוטטים, אשר אחראים במידה רבה להתרבות המאסיבית של כלבים נטושים; היעדר אכיפה הולמת והיעדר מערכת אכיפה מסודרת וברורה; היעדר כמות הולמת של כלביות רשותיות, וכן הזנחה פושעת של הכלביות הקיימות; קיומן של כלביות פרטיות שהרשויות המקומיות משתמשות בשירותיהן באופן בלתי חוקי; היעדר פיקוח הולם מצד השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות על הרשויות המקומיות; היעדר תקצוב מצד משרד הפנים והרשויות המקומיות לנושאים הקשורים לבעלי חיים; היעדר תכנית אב הולמת ברמה ארצית לעיקור וסירוס של חתולי רחוב ועוד.
בסיכום הדו"ח, מבהיר מבקר המדינה כי "הדוח חושף התנהלות לקוייה של רשויות מקומיות רבות באופן טיפולן בכלבים ובחתולי רחוב שבתחומן, והיעדר פיקוח סדור של השירותים הווטרינריים על פעולות הרשויות המקומיות בתחום זה".
 
תנו לחיות לחיות מתריעה מזה שנים רבות כי מדינת ישראל והרשויות המקומיות הזניחו בצורה קשה את הטיפול בבעלי החיים בישראל. דו"ח מבקר המדינה מעגן טענות קשות אלו בפרטים מחרידים על הזנחה מתמשכת, אשר פוגעת בצורה אנושה בבעלי החיים.
תנו לחיות לחיות מתכוונת לדרוש לאלתר ממשרד החקלאות וממשרד הפנים לפעול ליישום ולהטמעת מסקנות הדו"ח, אשר מטבע הדברים מחייבות בראש ובראשונה השקעת משאבים הולמת, במקום תת התקצוב שהתחום הזה זוכה לו כל כך הרבה שנים. 
כנראה שחלק ממשרדי הממשלה עדיין לא הפנימו את מה שהציבור בישראל יודע כבר זמן רב: בעלי החיים הם חלק אינטגרלי מהחברה בישראל, חלק שההזנחה שלו לאורך השנים הוא משהו שהציבור בישראל אינו מוכן לקבל יותר או לעבור עליו בשתיקה.