01/11/2011

תגיות:
,

נפתח בבשורה משמחת מהמחלקה המשפטית שלנו: לאחר קונפליקט ארוך וממושך בין תנו לחיות לחיות לבין חיל האוויר בנושא תנאי החזקת כלבי השמירה של חיל האוויר, הושג סיכום עקרוני בין הצדדים.

במסגרת הסיכום, הוחלט על הקמת צוות מקצועי משותף לחיל האוויר ולתנו לחיות לחיות שיבחן ויקדם שיטות החזקה חלופיות לכלבים של חיל האוויר, שאינן כרוכות בקשירת קבע, ואשר מתחשבות באילוצי ההגנה הקרקעית של בסיסי חיל האוויר. הצוות מתחיל את עבודתו באופן מיידי, וצפוי להיפגש כבר בשבועות הקרובים באחד מבסיסי חיל האוויר.

בנוסף, כחלק מהערכות מחדש של מערך ההגנה הקרקעית שלו, הודיע חיל האוויר כי הוא נמנע מלקחת כלבים חדשים לשורותיו, ומעוניין לצמצם באופן משמעותי את כמות הכלבים המוחזקים על ידו, על ידי העברת חלק נכבד מן הכלבים לאימוץ. על מנת להגדיל את כמות הכלבים שיאומצו סוכם בין הצדדים כי חיל האוויר יקדם, בסיוע ובשיתוף פעולה עם תנו לחיות לחיות, פרוייקטים של מסירה לאימוץ של הכלבים. חיל האוויר מזמין את הציבור הרחב לאמץ כלבים שנמצאים ברשותו ואשר סיימו את שירותם בחייל. כחלק מהסיכום בין הצדדים, מבקש חיל האוויר להדגיש, כי הוא לא העביר בעבר ולא יעביר בעתיד כלבים ששירתו בחייל לכלביות עירוניות או לגורמים אחרים אשר עשויים להמיתם, אלא אך ורק למאמצים ראויים.

כאמור, בזמן הביניים שעד למסירת הכלבים לאימוץ, וכן לגבי כל כלב שלא יימסר לאימוץ, הצוות המשותף של תנו לחיות לחיות ושל חיל האוויר יבחן ויקדם פתרונות החזקה שמצד אחד יימנעו מן השימוש בקשירת קבע, ומן העבר השני ישתלבו במערך ההגנה הקרקעית של חיל האוויר.

בעקבות הסיכום העקרוני בין חיל האוויר לתנו לחיות לחיות, בוטלו מספר פעולות מחאה שתוכננו להיערך על ידי תנו לחיות לחיות השבוע מול הקריה בת"א במחאה נגד תופעת קשירת הקבע של הכלבים בחיל האוויר.

יעל ארקין, מנכ"לית תנו לחיות לחיות, מסרה בתגובה כי: "אנו מברכים על המתווה העקרוני שסוכם בינינו לבין חיל האוויר, ועל החלטת חיל האוויר להוות חלוץ בקרב הגופים הממסדיים ולהתחיל בתהליך של בחינת חלופות להחזקת הכלבים שלא כרוכות בקשירת קבע. מזה תקופה ארוכה מובילה תנו לחיות לחיות קמפיין ציבורי ומשפטי נגד תופעת קשירת הקבע של כלבים במדינת ישראל. קשירת קבע של כלבים 24 שעות 7 ימים בשבוע היא אחת מצורות ההתעללות השכיחות בישראל בכלבים. כולנו מכירים את המראה הנורא של כלבים הקשורים בחצרות של בעליהם ברציפות לתקופות ממושכות, לעיתים למשך כל חייהם, כאשר לקשירה מתלווה בדרך כלל הזנחה כללית של הכלב. קשירת הקבע פוגעת בכלבים בצורה קשה, היא גורמת להם לנזקים פיזיים ונפשיים קשים ביותר, ומשכך היא עומדת בניגוד לחוק צער בעלי חיים ולתקנות שהותקנו מכוחו. היום הזה, בו חיל האוויר הופך לחלוץ שמוביל את הפסקתה של התופעה האכזרית הזאת, הוא יום חשוב לזכויות בעלי החיים בישראל. אנו מבקשים להביע את הערכתנו לגורמים הרלבנטיים בחיל האוויר שהחליטו לצאת לדרך החדשה הזאת של שיתוף פעולה עמנו לשם הפסקת החזקת הכלבים בצורה שכזו. אנו משוכנעים שהחלטה זו של חיל האוויר תהווה נדבך חשוב ומרכזי בהוקעת התופעה של קשירת קבע של כלבים במדינת ישראל כולה." 

עוד הצלחה מאגף המחלקה המשפטית: ניקול ראידמן מתוכנית המציאות "מעושרות" הודיעה בסוף החודש שתפסיק למכור פרוות בחנות שפתחה בכיכר המדינה. ההודעה באה לאחר תלונה מתוקשרת שהגישה תנו לחיות לחיות נגד ראידמן בחשד לכך שהיא מוכרת פרוות ללא היתר, ובכך מעודדת סחר בפרוות, התאכזרות לבעלי-חיים והעמדת מינים ביולוגיים תחת סכנה. התלונה הוגשה לאחר שראידמן הציגה בתוכנית טלוויזיה מעיל מפרוות בבון (כך לדבריה) שהוצג למכירה בחנות תמורת למעלה מ-62 אלף ₪. היא אף סיפרה שבמעיל אותו היא לובשת יש פרוות שועל. לדבריה, כשאמא שלה רצתה להלביש אותה לראשונה בפרווה היא התנגדה, אולם קיבלה את ההסבר של אמא שלה שהחיות כבר מתו. אנחנו מקווים שכעת היא לא תיתן לאף אחד מלקוחותיה להסתתר מאחורי תירוצים מסוג זה, ולא רק שתפסיק למכור פרוות אלא תהיה שגרירה של ההתנגדות למסחר הדמים הזה. ההודעה של ראידמן באה בעיתוי מוצלח במיוחד: בעוד שבועות מספר, ב-25.11.2011, מציינים בעולם את "יום שישי החופשי מפרוות" (Fur Free Friday). בנוסף לכך, הכנסת צפויה לדון במושבה שנפתח השבוע בהצעת חוק ממשלתית לתיקון חוק הגנת חיית הבר. בין היתר, מבקשת ההצעה לאסור (בחריגים מסוימים) סחר בפרוות של חיות בר.

ניקול ראידמן ממעושרות עשתה את הצעד המתבקש בעניין פרוות של בעלי-חיים. חיילים רבים בצבא עושים את הצעד הזה ביחס לעורות של בעלי-חיים. כבר סיפרנו לכם בעבר שהצבא החליט לפני כשנה לאשר לחיילים צמחונים, שאינם משתמשים בעור, לקבל נעליים שאינן מעור. בחצי השנה האחרונה טיפלה תנו לחיות לחיות בשורה של מקרים שבהם התקשו חיילים לממש את זכותם זו. אחד החיילים שפנינו בעניינו בחודש האחרון כתב על הרגשתו בנעלי העור שנכפו עליו "אני מרגיש כל צעד כאילו אני הורג עוד ועוד חיה". הצבא הודיע לנו שכדי להטמיע את הנוהל יוציא אגרת בעניין לכל החיילים. כשביררנו מדוע האגרת טרם נשלחה, התברר לנו שהצבא ממתין למשלוח גדול של נעליים שאינן מעור, אשר צפוי להגיע בתחילת שנת 2012. עד אז, כל חייל שפונה לפי הנוהל יקבל נעליים שאינן מעור, אבל בצבא יודעים, כנראה, עד כמה עלתה המודעות לזכויות בעלי-חיים בארץ. הם מתכוננים לכך שברגע שהנוהל יזכה לחשיפה רחבה, צפוי גל גדול של חיילים שיבקשו לחלץ את רגליהם מהנעליים העשויות מגופן של פרות מתות. אנחנו ממשיכים לעקוב אחר קבלת המשלוח ופרסום האגרת.

 

תוכניות המציאות בטלוויזיה מספקות לנו לא מעט עבודה. בסוף אוקטובר הגשנו תלונה לנציב תלונות הציבור של הרשות השניה בשל התעללות בחזירים בתוכנית "המרוץ למיליון". מי שראה את התוכנית לא ישכח בקלות את המשימה בה נדרשו המתחרים לתפוס חזירים צעירים שהיו מוחזקים בחצרות סגורות קטנות ובוציות. המתחרים רצו אחרי החזירים המבוהלים, שנמלטו בפחד. המתחרים תפסו את החזירים באברים שונים, ומעכו אותם בגופם כדי להחזיקם במקום. אפשר היה לראות את החזירים צורחים בבעתה, בורחים בהיסטריה, מתגבננים בפחד. בראש ובראשונה, מדובר בהתעללות בבעלי-חיים על-מנת לצבור רייטינג. בנוסף, מדובר בהתייחסות לבעלי-חיים כאל חפצים, ובחיזוק סטריאוטיפים שליליים כלפיהם. ההנחה שבבסיס המשימה היתה שרבים מהמתחרים ייגעלו מהחזירים. ה"עוקץ" שבמשימה היה לאלץ את המתחרים להתמודד עם החוויה ה"קשה" של מגע עם אחת החיות הנבונות, המקסימות, הסקרניות והחברותיות שחולקות עמנו את כדור הארץ. זה אולי המקום להזכיר, שבמבחני אינטליגנציה חזירים השיגו תוצאות טובות משל שימפנזים, שחזירים מקיימים חיי חברה עשירים ושיש מי שמחזיקים אותם כחיית מחמד.

אבל תכניות מציאות הן במובן מסוים באמת שיקוף מציאות. ב"מרוץ למיליון" היחס המחפצן והמתעלל כלפי החזירים התבטא במשימה שהוטלה על המתחרים. בחברה שלנו הוא מתבטא יום-יום ושעה-שעה בהחזקתם של חזירים בתאים צפופים ונטולי גירויים עד לשחיטתם כשהם עדיין בגדר ילדים. החזירות שמשמשות כמכונות הולדה מוחזקות מרבית חייהן בתאים שלא מאפשרים להן אפילו להסתובב סביב עצמן. מי שלא נתן לקריאות הגועל של המשתתפים ב"מרוץ למליון" להסיח את דעתו מהעיניים החכמות של החזירים, ודאי יזכור את העיניים הללו גם בעוברו ליד מדפי הנקניקים במרכול הלא כשר.

חוץ מתכניות ריאלטי, עומלת המחלקה המשפטית בימים אלו בטיפול במקרי נטישות רבים מדי: אזרח שהגיע לכלבייה וזרק מרכבו שני כלבים והתחיל לנסוע, תוך כדי שהוא נוסע עם הרכב הכלבים התחילו לרדוף אחריו ואף אחד מהם נפצע תוך כדי הרדיפה ושבר את הרגל. לאחר יומיים האזרח התעשת והגיעה לכלבייה וביקש מחילה ודרש את הכלבים בחזרה אולם עמותת "תנו לחיות לחיות" סירבה להחזיר לו את הכלבים והגישה כנגדו  תלונה במשטרה.
עוד מקרה מצער בו הגיע לכלבייה כלב נטוש שעבר תאונת דרכים קשה ובשל כך עמותת תנו לחיות לחיות דאגה להעביר את הכלב לטיפול חרום אצל וטרינר חיצוני שנאלץ לקטוע את רגלו, כאשר פנתה עמותת תנו לחיות לבעלי הכלב, האחרונים סירבו לקבל את הכלב בטענה שאינם מוכנים לגדל כלב קטוע רגל ואף לא היו מוכנים לשלם בגין ההוצאות המשפטיות. עמותת תנו לחיות לחיות שלחה לבעלי הכלב מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים במידה והבעלים לא ישלם את הטיפול הווטרינרי. 
כלבה נמצאה משוטטת בצומת עד הלום והגיע במצב קשה מאוד לכלביית תנו לחיות לחיות שהיא סובלת מהתייבשות ומקדחת קרציות כאשר פנתה עמותת תנו לחיות לחיות לבעלי הכלבה האחרונה סירבה לבוא ולקחת את הכלבה ו/או לשלם בגין הטיפולים של הכלבה. עמותת תנו לחיות לחיות שלחה לבעלי הכלבה מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים במידה והבעלים לא ישלם את הטיפול הווטרינרי בכלבה ואת אחזקתה עד לאימוצה ע"י משפחה חדשה.