13/08/2008

תגיות:

זוהי הוכחה לשינוי הדרגתי, גם אם איטי מאוד ולעיתים אף מייגע, בתפיסה של הציבור את חתולי הרחוב.

החוק קובע שמתקציב הממשלה יוקצו 4.5 מיליון שקל מדי שנה למנוע התרבותם הבלתי מבוקרת של בעלי חיים שלא בדרך של המתה.

יש לציין כי חברי הכנסת הדתיים מחו כנגד הצעת החוק שככן עיקור וסירוס אסורים על פי ההלכה. ואולם מנגד מצוות צער בעלי חיים גם היא מצווה שמקורה בהלכה, התרבותם הבלתי מבוקרת של החתולים בתנאי אקלים שמאפשרים זאת, הופכת את חייהם לעלובים, ולכן נשאלת השאלה איזו הלכה גוברת; האיסור על עיקור וסירוס מול צער בעלי חיים?

מי שמכיר את נושא חתולי הרחוב מקרוב לא יכול שלא להצר על המצב בו נמצאים החתולים, ועל כן אנחנו כאן ביחד עם הווטרינר העירוני של ת"א-יפו ד"ר צבי גלין מגבשים תוכנית עיקורים וסירוסים חכמה וזולה שתהא מוצעת לכל הרשויות והעיריות תוך ניצול ושימוש התקציב החדש.

בהזדמנות זו ברצוני לברך את ד"ר גלין על שיתוף הפעולה שלו עם העמותה בשני פרויקטים מרתקים שבגיליון הבא נוכל לספר עליהם בהרחבה.


דיון בכנסת בוועדת הכלכלה בעניין עדכון תקנות כלבים מסוכנים

בוועדת הכלכלה של הכנסת התקיים דיון אודות עדכון תקנות כלבים מסוכנים, בהשתתפות נציגי הארגונים למען בעלי חיים. שר החקלאות הציע לתקן את לשון החוק כך שעל פי שיקולו של הווטרינר העירוני אדם פרטי יהא רשאי להעביר כלב מסוכן ללא עיקור או סירוס באם יש לכך הצדקה רפואית. הוועדה אישרה את התיקונים.
לשמחתנו אישרה הוועדה את התיקון המוצע.  


דיון בכנסת בוועדה המיוחדת לענייני ניסויים בבעלי חיים


בתאריך ה 28 ליולי התקיים דיון בוועדה לענייני ניסויים בבעלי חיים בראשותו של ח"כ בני איילון דיון . נציגי הארגונים השונים דורשים להוסיף וטרינר חיצוני שיוכל לפקח על הניסויים בארץ ועל נחיצותם. המועצה לניסויים בבעלי חיים מבקשים לצרף לוועדות הפנימיות נציג מתוך ארגון של עובדי המעבדות. להיעתר לבקשתם זה בערך כמו להתיר למבקר לבקר את עצמו. המטרה של מינוי נציג חיצוני באה על מנת למנוע ניסויים בבעלי חיים שאינם הכרחיים, במהלך הישיבה יו"ר המועצה הציג את הצורך במינוי בעל תפקיד הבא מתוך המערכת ובעל מיומנויות מקצועיות ספציפיות, נציגי הארגונים למען זכויות בעלי חיים ביקשו כאמור שימונה וטרינר חיצוני בלתי תלוי. בישיבה זו לא הוכרע דבר אולם נקבע כי הדיון יימשך במהלך פגרת הכנסת.


כנס באוניברסיטת תל-אביב בנושא היערכות לטיפול בבעלי חיים במצבי חירום

באוניברסיטת תל אביב התקיים כנס בהשתתפות נציגים בכירים של האקדמיה, נציגי משרד החקלאות, נציגי המשרד לאיכות הסביבה, מומחים שונים בתחום וכן נציגים של העמותות למען בעלי חיים שגילו תושייה ואומץ רב ופעלו בשטח במצבי חירום קודמים.

בזמן מלחמת לבנון השנייה נוצרה מצוקה קשה של בעלי חיים. בציבור ובעמותות למען בעלי החיים היה רצון לסייע, אך הרשויות לא היו ערוכות לתת מענה ראוי. היה צורך בגיבוש תוכנית אחידה בשטח, מעין 'מטריית על' שתפעל בצורה מתואמת. התיאום היה חיוני על מנת להגיש סיוע ממוקד ויעיל ככל הניתן.

מטרת הכנס הייתה ליצור תשתית לבניית היערכות מוקדמת, עם הכנת פתרונות לתרחישים שונים, כחלק בלתי נפרד מהיערכות המדינה למצבי חירום.

הועלו הצעות שונות לטיפול בבעלי חיים בעיתות משבר, כמו הכשרת מגרשי כדורסל, מגרשי קט רגל מגודרים והפיכתם למקלטים זמניים. וכן הפעלת מוקדים עירוניים תוך תיאום ושיתוף פעולה בין כל הגורמים; צוות העירייה, השירותים הוטרינריים ובעיקר קשר עם העמותות למען בעלי החיים.

בכנס הייתה תמימות דעים לגבי החיוניות של היערכות כזאת במניעת צער בעלי חיים וגם כחלק מהטיפול באוכלוסייה האנושית. חיות המחמד הן חלק בלתי נפרד מהמשפחה, והדאגה להן משפיעה על פעולת המשפחה כולה.


קרקסים והצגות של בעלי חיים

בעקבות פנייתו של אבי, עורך מגזין אנרג'י, נדרשנו לסוגיה של מופעי בידור עם בעלי חיים.                                                                                                                              
בימים אלה, בעיצומו של החופש הגדול, מועלות הצגות רבות, מופעים וקרקסים שונים, רבים מהם עושים שימוש בבעלי חיים, אבי שאל מה הם הנהלים לגבי שימוש בבעלי חיים במופעי בידור,
נדרשנו אם כך לשוב לתקנות הרלוונטיות, צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים) (תערוכות, הצגות ותחרויות של בעלי חיים) תשס"א-2001.

ראשית יש לבדוק האם אותו מפעיל בקניון מחזיק בידו היתר מטעם הממונה על צער בעלי חיים בשירותים הוטרינריים. אם הוא איננו אוחז ברישיון כזה הרי שעל פניו הוא עובר על החוק.

לצערי דווקא האנשים שפרנסתם היא מבעלי החיים עצמם, לא אחת נוהגים בחוסר כבוד בחייהם וברווחתם של בעלי החיים. כמו אותם בעלי חנויות לחיות מחמד, או הקוסמים שמלהטטים עם בעלי חיים.

התקנות אינן מדברות על האופן בו יש להחזיק בבעלי החיים ובלבד שלא ייגרם להם נזק.

בקיצור, התקנות ו/או הנהלים לא אומרים מה מותר ומה אסור, מי שרוצה לקיים מופע עם  בעלי חיים צריך לקבל היתר מהמומנה, הממונה בודק את התנאים ואת מה שנראה רלוונטי בעיניו, אם אותו מפעיל הניח את דעתו של הממונה הוא יקבל היתר.

אם נתקלתם במופעי קיץ בהם משתתפים בעלי חיים ונראה לכם שהחיות לא זוכות ליחס נאות, אתם מוזמנים לבקש באמצעות מי שהזמין את המופע (מנכ"ל הקניון וכדומה) להציג את האישור מאת הממונה, אם הוא מחזיק בהיתר, צריך לבדוק אם הוא עומד בתנאים שכתובים בהיתר, אם אין לו היתר… אז שיעזוב את החיות במנוחה וילך לחפש פרנסה אחרת.


כת השטן – חשדות להתעללות בחתולי רחוב

ללישכה המשפטית הגיעה תלונה מתושבת ירושלים, בה היא מתלוננת על אלימות קשה של אנשים אשר משתייכים ככל הנראה לכת השטן. מהתלונה עולה כי אותה קבוצת אנשים נוהגת לטבוח בחתולי הרחוב ולהתעלל בהם, המתלוננת גילתה גופות של חתולים חסרי ראש, גופות אחרות קשורות בשקיות פלסטיק וכן כתובות דם על קירות. המחלקה המשפטית של תנו לחיות לחיות הגישה תלונה לניצב משנה, אמנון אלקלעי, מפקד מרחב מוריה.

לפני כשלושה שבועות התגלו בחצר בית בשכונת גילה בירושלים גופות חתולים חסרי ראש, וגופות נוספות מוטלות בכניסה לבית.
כמו כן התגלתה בפרוזדור של הבניין גופת חתול חנוק בתוך שקית ניילון בצבע אדום, השקית הייתה מוטלת על הרצפה כאשר על הקיר מעל צוירו סמלים בשחור ואדום.
בעקבות תקריות אלו הוזמנה המשטרה על ידי השכנים. השוטרים צילמו את גופת החתול אולם סירבו לצלם את הכתובות והסמלים שצוירו על קירות הבניין. לדבריה של המתלוננת בביתה של המשפחה ששמה שמור עימנו, מתארגנות אסיפות של : "אנשים לבושים עם אביזרים וסמלים של כת השטן".

תיאורי הזוועות הללו מהווים מעשי התעללות, עינוי והתאכזרות קשים ביותר אשר אמורים לזעזע כל אדם באשר הוא.

מהמתואר לעיל עולים חשדות לכאורה לביצוע עבירות על סעיף 2(א), לחוק צער בעלי חיים, (הגנה על בעלי חיים) התשנ"ד – 1994 הקובע איסור התעללות והתאכזרות בבעלי חיים. עבירה פלילית שדינה עד 3 שנות מאסר.

כולי תקווה כי מפקד המרחב יורה על פתיחת חקירה בעניין לאלתר וינחה את גורמי החקירה לעשות כל מאמץ על מנת לאתר את החשוד/ים במעשי הזוועה הקשים שתיארנו. 


בורות בקרב הציבור החרדי ככל הנוגע לחתולי הרחוב


ללישכה המשפטית הגיעה תלונה מתושבת בני ברק אשר מטפלת בחתולי הרחוב. שכניה לאותו בניין רובם חרדים המתייחסים באופן שלילי לחיות בכלל ולחתולים וכלבים בפרט,  אותם שכנים פיזרו פלפל שחור בכמות גדולה במקום מושבם של החתולים.
על פניו המדובר בחשדות לכאורה לניסיונות להמית את חתולי החצר באמצעות פיזור שקיות פלפל שחור בחצר הבית. פעולה מעין זו עשויה להביא למותם של החתולים.
 
הרעלת /המתת חתולים הנה כאמור עבירה על הוראות חוק צער בעלי חיים, התשנ"ד – 1994 על כל המשתמע מכך. עבירה על הוראות החוק הנה עבירה פלילית שדינה עד 3 שנות מאסר.

כידוע, הציבור החרדי נוהג מנהגיו על פי חוקי ההלכה, ועל כן, מצאתי לנכון להביא בפניי האנשים המתעללים, אשר בוודאי נוהגים כך משום בורות, שכן בעיניהם כלבים וחתולים נחשבים לחיה טמאה, אולם הטומאה נחשבת ככל הנוגע לאכילת בעלי החיים הללו, כאמור מצאתי לנכון להביא בפני אנשים אלו טיעונים מתוך ההלכה עצמה אשר מעלה על נס את המצווה שלא לצער בעלי חיים;

גם על פי דין תורה מצווים אנו במצוות צער בעלי חיים. כפי שפסקו רבותינו ז"ל האיסור שלא לצער בעלי חיים הוא מצווה מן התורה הדוחה מצווה מדברי חכמים. במסכת בבא מציעא ל"ב ע"ב "לעולם צער בעלי חיים דאורייתא".

בעקבות דברים אלה אמר אדוננו הרמב"ם במורה נבוכים חלק שלישי פרק י"ז;


"אבל אמרם צער בעלי חיים דאורייתא ממה שנאמר על מה היכת את אתונך. הנה זה על דרך הבאת השלמות לנו כדי שלא נתנהג במידות האכזריות, ולא נצטער לבטלה ללא תועלת, אלא נפעל בעדינות וברחמנות"

צער בעלי חיים מן התורה הוא כפי הנאמר אודות רבי יהודה נשיא;
"הואיל ומרחם – נרחם עליו, ואז פסקו יסוריו" (בבא מציעא פה ע"א)



בהזדמנות זו הרשו לי להמליץ בפניכם על ספר חדש שהגיע אל שולחני הנקרא:
"צער בעלי חיים בהלכה ובאגדה" – ספר ובו חקירות, בירורים ופסקים בנוגע ליחס שבין אדם ובעלי החיים. מספר זה ניתן ללמוד רבות אודות הכבוד הגדול לה זוכה מי שנוהג בחמלה בבעלי חיים חסרי ישע. בנושא זה עוד ארחיב בהמשך.





עו"ד גליה חלפי – היועצת המשפטית  -"תנו לחיות לחיות"