01/06/2008

תגיות:



אחד הקשיים בהם נתקלת העמותה בכלל והמחלקה המשפטית בפרט, הוא הגדרה מחודשת של נורמות אליהן אנו מורגלים משחר ילדותנו.

חלק מהווי חגיגות ימי ההולדת של ילדותנו הם  הקוסמים השולפים יונים מצעיפים דקים, מהכובע, או ממקומות מסתור אחרים על גופם. לקוסם שמפריח יונה יש תמיד ניחוח של ילדות.


לכן, כאשר אנו כיום, ביחד איתכם, מאתגרים מקומות אלה וחוקרים נושאים שהם לכאורה מובנים מאליהם עבורנו, לא אחת אנחנו נתקלים בקושי. בהרמת גבה. יונים? קוסמים? מה יותר תמים וילדותי מקוסם בחליפה שחורה המשחרר משרביט הקסמים שלו יונה צחורה? אקט כזה תמיד מלווה בצווחות שמחה של ילדים ומחיאות כפיים.


אבל אנו מהיותנו עמותה המשמשת פה לבעלי חיים,  רוצים לשבור את הטאבו על השימוש הציני שעושים הקוסמים ביונים. הם לכאורה משחררים יונים לחופשי, לכאורה אקט תמים וידידותי, אבל מתחקיר מקיף שערכנו התבררה אמת אכזרית ואלימה.


פנינו לקבלת חוות דעתו של ישראל אוקסמן, המכונה קליוסטרו הקוסם, שעובד כקוסם 
מזה 33 שנים לערך ומשך שנים רבות חלק ממופעי הקוסמות שלו היה מלווה בשימוש ביונים.


קליוסטרו תאר מציאות אלימה, אכזרית ומפחידה אותה חווים היונים בזמן שאנו צופים בהם ומתמוגגים מנחת וצחוק. מסתבר שהמופע התמים לכאורה רחוק מלהיות כזה.


כך מתאר קליוסטרו את תהליך ההכנה למופע; הקוסם קושר את היונים בחוזקה בחוט דיג שנקשר סביב גוף היונה, מתחת כנפיה ואז בזמן הנכון הוא "יורה" אותה לחלל. הקוסם בעצם מושך בחוזקה את רתמת חוטי הניילון והיונה המבוהלת משוגרת לאוויר, מנסה לפרוס כנפיים ולהתעופף על מנת למלט את עצמה לקול הצחוק ומחיאות הכפיים שלנו.


יש לציין כי לפני כעשר שנים פסק קליוסטרו מלעשות שימוש ביונים במופעיו עקב הסבל הפיזי והנפשי הרב, הפחד שחוות היונים ומעל לכל הפיכתם לחפץ בידי הקוסם.


יש קוסמים ש"מפליאים להקסים" ואף צובעים את היונים בצבעים שונים. צביעת היונים גורמת להן לסבל ולמצוקה רבים וזאת כתוצאה מניסיונות היונים להוריד מעליהן את הצבע באמצעות המקור. קוסמים אחרים "מקסימים" את הקהל עם יונים צחורות המופיעות "יש מאין" במופעים מלווים בפיצוצים ואש.


על פי בקשתנו, נתן הד"ר דורון נרי, שהינו וטרינר מזה 18 שנים לערך ובעל מרפאה ברמת השרון, חוות דעת מומחה אשר צורפה על ידנו בבקשה לצו מניעה כנגד אגודת הקוסמים שהוגשה לפני כחודש בבית משפט השלום בראשל"צ, במטרה למנוע מופעי קסמים עם בעלי חיים בכנס אגודת הקוסמים שהתקיים בחודש אפריל השנה בחולון.


ד"ר נרי קובע כי קשירתן ודחיסתן של היונים לתוך אביזרים שונים ולתוך פרטי הלבוש של הקוסמים, תוך שהן מוחזקות שם במשך זמן רב, גורמת להן לעקה נפשית ולכאב פיזי, אשר עשוי לגרום לשבירת גפיים, שבירת כנפיים וכד'.
 
עוד קבע ד"ר נרי כי ככל שהדבר נוגע לשימוש במהלך המופע באש ובקולות נפץ חזקים, בדומה לנו בני האדם, גם בעלי חיים ובכללם יונים מפחדות מאוד מאש ובראותן מקורות אש מכל סוג בקרבתן הן חשות כי חייהן בסכנה ומבקשות לנוס ולהימלט על נפשן. אין ספק כי תחושה זו גורמת להן לעקה חמורה ולפחד עצום.


לאור כל זאת פנינו לממונה על פי חוק צער בעלי חיים,  בדרישה כי מעצם תפקידה וסמכותה שהוענקה לה על פי חוק תודיע לאגודת הקוסמים וכן לקוסמים אשר מחזיקים בהיתרים לשימוש בבעלי חיים מטעמה, כי הפעולות הבאות אסורות ומהוות התעללות, עינוי והתאכזרות בבעלי חיים אסור מעתה ואילך.


אנו מצפים בקוצר רוח לתשובת הממונה.


עד אז מוטב ש"הקסם" הזה ייעלם.