28/04/2008

תגיות:

עמותת "תנו לחיות לחיות" הגישה באמצעות עו"ד ראובן לדיאנסקי המנכ"ל והיועץ המשפטי של העמותה, בקשה דחופה לצו מניעה לפי סעיף 17 א' לחוק צער בעלי חיים כנגד מכון המקדש, ישיבת הכותל ועיריית ירושלים בגין עבירה של התעללות כנגד בעל חיים.


"תנו לחיות לחיות" ביקשה  מהבית המשפט לאסור קיומו של מפגן רב משתתפים בו יודגם אופן שחיטת כבש כאקט של "חזרה גנראלית" להקרבת קורבן הפסח והכול במטרה ללמד את הנוכחים כיצד לעשות כן.


בבקשה לצו מניעה נכתב כי: "המבקשת תטען כי שחיטת בעל חיים קבל עם ועדה, שתכליתה הדגמה, הדרכה ולימוד אופן שחיטת קורבן פסח, בתנאים לא נאותים אל מול המון רב וכחלק מ"יום עיון מיוחד" מהווה התעללות, עיוני והתאכזרות לבעל חיים כמשמעותם בסעיף 2 א' לחוק צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים) , התשנ"ד 1994 לפיכך מהווה עבירה על החוק על כל המשתמע מכך.


בדיון שהתקיים ב – 4.4.2008 אצל כב' השופטת קלמנוביץ  דחה בית המשפט את הבקשה ובעקבות כך פנתה "תנו לחיות לחיות" באמצעות עו"ד ראובן לדיאנסקי לבית המשפט המחוזי בירושלים .
 כב' השופטת חגית מאק-קלמנוביץ', מבית משפט השלום בירושלים, דחתה את הבקשה וקבעה כי: "אין ספק כי מבחינתו של בעל החיים הבאתו לשחיטה וסיום חייו בדרך זו היא אירוע אומלל. אולם הדבר נכון לגבי שחיטה בכל דרך, ולאו דוקא באופן שמתוכנן על ידי המשיב 1. אני נכונה גם להניח כי יש אמת בטענת המבקשת הנשענת על מחקר שהוצג, לפיה עצם ההימצאות בקרבת קהל גדול של בני אדם יוצרת אצל בעל חיים שאינו מורגל בכך מצוקה ולחץ. אולם לא הוכח כי אותה מצוקה היא כה חמורה עד שניתן לראות בה התעללות, ומכל מקום לא הוכח כי היא חמורה יותר מהמצוקה הנגרמת לבעל חיים המובא כצאן לטבח, פשוטו כמשמעו, לבית המטבחיים וממתין שם לתורו להיות מובא לשחיטה. ניתן לראות בכל שחיטה של בעל חיים ובכל אכילה של בעל חיים מעשה של התעללות. אולם החברה והתרבות בהם אנו חיים (החברה הישראלית, היהודית, או אף החברה האנושית בכלל), והדין החל במדינת ישראל, רואים בשחיטת בעל חיים על ידי שוחט בהתאם לדיני השחיטה היהודית מעשה שאינו בגדר התעללות בבעלי חיים, ולא הוכח כי האירוע נשוא הבקשה הוא בגדר חריג שיש לנהוג לגביו באופן שונה".


בעקבות דחיית הבקשה פנתה "תנו לחיות לחיות" בדחיפות לבית המשפט המחוזי בירושלים, בבקשה שיהפוך את החלטת בית משפט השלום, אך לצערנו גם בית המשפט המחוזי דחה את הבקשה.


עו"ד ראובן לדיאנסקי בתגובה: " הסבל הנגרם לבעל החיים במקרה דנן נעשה למטרת הדרכה ובידור של הציבור הרחב. אין עוררין על כך שבעל החיים הנשחט בדרך זו סובל סבל רב ועוד בפרהסיה בפני המון רב. אין לאפשר קיום מיצג שכזה כאשר ניתן לקיים את הליך ההדרכה באמצעות חלופות כדוגמת דגם של כבש או הקרנת סרטון."   


אתי אלטמן, דוברת וממייסדי "תנו לחיות לחיות" אומרת כי: "מדובר באירוע מיותר המתאים למדינות חשוכות שאין לאפשר קיומו במדינה נאורה כשלנו. שחיטת בעל חיים לפני קהל עשוי לגרום, מלבד למעשה ההתעללות הנורא, גם לפגיעה בצלם אנוש ולהעמקת הקיטוב בעם בין חילוניים לדתיים. אני מקווה ומאמינה שבית המשפט יקבל את בקשתנו וימנע מבעל החיים סבל מיותר כפי שמנע ראש הממשלה דה היום הרי הוא ראש עיריית ירושלים בעבר אהוד אולמרט מקבוצת סוחרים במדרחוב בן יהודה בירושלים לשחוט כבש כאקט מחאה נוכח הפיגועים והדם הרב שנשפך בשעתו של קורבנות רבי