07/04/2008

תגיות:



מצ"ב הצעת החוק.


הכנסת השבע-עשרה
הצעת חוק של חבר הכנסת:  גדעון סער     
                                           
הצעת חוק הצעת חוק צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים) (תיקון – סמכויות פיקוח), התשס"ח-2008
תיקון סעיף 6(א)  1.
                בחוק צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים), התשנ"ד- 1994, בסעיף קטן 6(א), במקום הנוסח הקיים יבוא: "הממונה, מפקח או שוטר רשאים להיכנס לכל מקום ולערוך בו חיפוש לשם פיקוח על ביצוע הוראות לפי חוק זה. אולם אין להיכנס למקום המשמש למגוריו של אדם אלא לפי צו של בית משפט".   



דברי הסבר
מטרת הצעת החוק לאפשר פיקוח שוטף על המגבלות המנויות בחוק צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים).
אחת הבעיות הקשות בהגנה על בעלי-חיים בישראל היא חולשת מנגנון האכיפה. בבג"ץ 9232/01 נוח  נ' היועץ המשפטי לממשלה נקבע שנחוץ "פיקוח" שיבטיח "ביצוע מלא, מדויק ורצוף" של תקנות לפי חוק צער בעלי-חיים. "פיקוח" משמעו מערך בקרה אקטיבי ויוזם, להבדיל ממערך אכיפה פאסיבי, שמתעורר לפעולה רק בהיווצר חשד לעבירה.
חוק צער בעלי-חיים והתקנות לפיו – אלו שהותקנו ואלו שבהליכי התקנה – קובעים כללים, לעתים פרטניים מאוד, לגבי אופן ההחזקה של בעלי-חיים. אכיפת כללים אלו מחייבת ביקורות פתע של הרשויות במתקנים המחזיקים בעלי-חיים – חנויות, פינות ליטוף, משקים ועוד.
החוק הקיים מסמיך את הממונה, מפקח או שוטר להיכנס לכל מקום ולערוך בו חיפוש, אם יש להם יסוד סביר להניח שנעברה שם עבירה על החוק. סמכות מוגבלת זו אינה מספיקה. יש לאפשר כניסה גם ללא חשד מוקדם, לצורך פיקוח ובקרה. הסדר מקביל קיים בסעיפים 6 ו-15 לחוק צער בעלי-חיים (ניסויים בבעלי-חיים), תשנ"ד-1994, אשר מאפשרים לגורמים המנויים שם להיכנס למעבדות ניסויים – מקומות שהם רגישים הרבה יותר מאשר משקים או חנויות בעלי-חיים.
סמכויות כניסה לצורכי פיקוח, גם בהעדר חשד לביצוע עבירה, קיימות בחיקוקים ישראליים רבים, למשל:
סעיף 4 לחוק להשבחת ייצור חקלאי (בעלי-חיים), תשי"ב-1952; סעיף 67 לחוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), תשכ"ד-1963; סעיף 6 לחוק לפיקוח על יצוא של בעלי חיים ושל תוצרת מן החי, תשי"ז-1957; סעיף 20 לחוק הרשות לפיקוח חקלאי, התשמ"ח-1988; סעיף 11 לחוק הגנת הצומח, תשט"ז-1956; סעיף 9ב לחוק למניעת מפגעים, תשכ"א-1961.
סמכות כניסה לצורכי פיקוח שוטף קיימת גם בחקיקה משווה במדינות מערביות, למשל: ארה"ב, בריטניה, גרמניה ועוד.