01/04/2008

תגיות:

ביום 6.4.08 בשעה 17:00 מתכוון מכון המקדש, הסנהדרין ומוזיאון דוד המלך, לקיים "יום עיון מיוחד", בישיבת הכותל שברובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים ובמסגרתו לקיים "הדגמת שחיטה של הקרבן".


במהלך האירוע מתכננים המארגנים לקיים, בפעם הראשונה, שחיטה פומבית של כבש כאקט של "חזרה גנרלית" להקרבת קרבן הפסח והכל במטרה ללמד את הנוכחים כיצד יש לקיים את השחיטה.


סעיף 2 לחוק צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים), התשנ"ד – 1994 (להלן: "החוק") קובע איסור התעללות, התאכזרות ועינוי של בעלי חיים, לרבות הריגתם בדרך אכזרית.
העונש המקסימלי לעובר על הוראת החוק עשוי להגיע עד ל-3 שנות מאסר.


היחס של האדם לבעלי חיים משמש יסוד למצוות לא מעטות. צער בעלי חיים, כך ידוע לנו, הוא אף איסור מדאורייתא (שביתת הבהמה בשבת (שמות כ, ט; שם כג, יב; דברים ה, יג); סיוע בפריקת משא מבעל חיים שכשל – "עזב תעזב עמו" (שמות כג, ה); "לא תחרש בשור ובחמור יחדו" (דברים כב, י); "לא תחסום שור בדישו" (דברים כה, ד) וכו').


גם חוק צער בעלי חיים (ניסויים בבעלי חיים), התשנ"ד-1994 (להלן: "חוק הניסויים"), קובע כי כל שימוש בבעל חיים למטרת חינוך והוראה מחייב את אישורה של המועצה לניסויים בבעלי חיים ועל כן קיימת החובה לפנות אליהם לצורך קבלת היתר. עפ"י החוק "לא יינתן היתר לעריכת ניסויים בבעל חיים אם ניתן להשיג את מטרת הניסוי בדרכים חלופיות סבירות."


בעקבות כך פנה היום עו"ד ראובן לדיאנסקי-מנכ"ל תנו לחיות לחיות לראש עיריית ירושלים, מר אורי לופוליאנסקי ודרש: "ביצוע "חזרה גנרלית" בה יוקרב בעל חיים חי לצורך הדגמה בלבד במקום שבו ניתן להשתמש בחלופה ראויה כדוגמת דגם של כבש הינה פסולה ולא הכרחית".


"בטרם נפנה לערכאות משפטיות", כתב עו"ד לדיאנסקי לראש עיריית ירושלים, "הנך מתבקש להודיענו בתוך 24 שעות, מקבלת מכתב זה, כי אין בכוונת עיריית ירושלים לאפשר קיום מפגש שחיטה שכזה בתחום שיפוטה של העיר"


עו"ד לדיאנסקי הודיע למר יהודה גליק-מנכ"ל מכון המקדש כי: "בטרם נפנה לערכאות משפטיות הנך מתבקש להודיענו בתוך 24 שעות, מקבלת מכתב זה, על ביטול  מפגן השחיטה המתוכנן להתקיים כאמור".


אתי אלטמן, דוברת וממייסדי "תנו לחיות לחיות" אומרת כי: "מדובר באירוע מיותר המתאים למדינות חשוכות שאין לאפשר קיומו במדינה נאורה כשלנו. שחיטת בעל חיים לפני קהל עשוי לגרום, מלבד למעשה ההתעללות הנורא, גם לפגיעה בצלם אנוש ולהעמקת הקיטוב בעם בין חילוניים לדתיים. בספר דברים נאמר גם כי "נקרא המקום רחום, אף אתה היה רחום, הקדוש ברוך הוא נקרא חנון, אף אתה היה חנון".

מכתב למנכל מכון המקדש

מכתב לראש העיר