08/09/2011

 העלינו לאתר מכתב פניה מאתי אלטמן לבעלי-החנויות, המסביר כי מכירת מלכודות דבק היא לא מוסרית ולא חוקית. לפניה מצורפים ההודעה בעניין של משרד החקלאות וכן דף צילומים. אם אתם מכירים חנות שמוכרת מלכודות דבק (בדרך-כלל מדובר בחנויות לממכר חומרי בניין וגננות), אתם מוזמנים להדפיס את המכתב, לגשת לחנות, למסור את המכתב לבעל-החנות ולבקש ממנו בנימוס להפסיק למכור מלכודות דבק.

רשתות השיווק שהודיעו כבר שהן מסריות את מלכודות הדבק ממדפיהן הן: עדן טבע מרקט, אייס, הום-סנטר, רמי לוי, הגרעין וביג-זול.

מלכודות דבק הן אחת השיטות האכזריות ביותר להרג של עכברים וחולדות. מדובר במשטח קשיח, מכוסה בשכבה של דבק שאינו מתייבש במגע עם האוויר. כשבעל-חיים דורך על המלכודת, גפיו ופרוותו נתפסים בדבק. הוא נכנס לפאניקה ונאבק נואשות להשתחרר מהדבק, אבל כל תנועה גורמת לאברים נוספים להידבק למלכודת. במאבק להיחלץ מהמלכודת נתלשות שערות, נחשף העור ונשברות עצמות. לעתים בעל-החיים נושך את גפיו בניסיון להשתחרר. כאשר אין הורגים את בעל-החיים הלכוד קודם לכן, הסבל עשוי להימשך למעלה מיממה, עד שהוא מת מקור, מרעב, מצמא או מחנק לאחר שראשו נשמט לדבק ופיו ונחיריו נסתמים. גם כאשר הורגים את בעל-החיים, הדבר הוא לרוב לאחר שעות ארוכות של ייסורי תופת, ובשיטות שהן איומות כשלעצמן.

מבחינה משפטית, מאחר שקיימות שיטות אחרות להרחקת מכרסמים, הבחירה במלכודת דבק היא בחירה באמצעי הפוגעני והאכזרי ביותר, ולכן אינה חוקית. הצגת מלכודות דבק למכירה היא שידול לדבר עבירה וסיוע לדבר עבירה.

אז מה עושים?

מבררים אם יש חנויות בסביבתנו שמוכרות מלכודות דבק, מדפיסים את המכתב המצורף, ניגשים לחנות, מוסרים את המכתב לבעלי-החנות ומבקשים ממנו בנימוס להפסיק למכור את המלכודות האלו. (זהירות: הדף השלישי והאחרון במכתב מכיל צילומים קשים).

עושים לייק לדף נגד חנויות שמעודדת לכידת חיות באמצעות דבק, ומצטרפים ללחץ על רשתות שיווק נוספות.

מצאתי חיה לכודה במלכודת דבק – מה לעשות?

לאחוז את בעל-החיים ביד אחת, וביד השנייה לעסות בסבלנות שמן צמחי כלשהו (כגון שמן סויה) במקומות שהגוף תפוס בדבק, עד שבעל-החיים משתחרר מאחיזת הדבק. כדאי להשתמש בכפפה עבה – בעל-החיים עשוי להיות היסטרי ולנשוך.

ואם יש לי עכבר בבית?

קודם כל, למה לא לחיות אתו בשלום? אבל אם לא הצלחתם לשכנע את השותפים לדירה שהעכבר גם הוא שותף לגיטימי, הפתרון הוא לא מלכודת דבק, אלא הפיכת הסביבה הביתית למושכת פחות: לנקות פסולת מזון, לאטום מיכלי מזון, לטפל בברזים דולפים, לאטום ולחסום מעברים, לסגור מרווחים מתחת לדלתות ולהקפיד על סגירתן, להניח "קולארים" המונעים טיפוס על צינורות, לסלק גרוטאות שמספקות מקומות מושכים לקינון, לכסח עשביה בצמוד לקיר הבית ולגדל חתול.

לכידת עכבר תמיד תגרום למצוקה, ואף עלולה לגרום למותם של גורים שיישארו מאחור. אבל אם הברירה היא שמישהו אחר יניח רעל או מלכודת אכזרית, לכידה עדיפה. ללכידת העכבר אפשר להשתמש במלכודת קופסה, שהעכבר נלכד בה בחיים. יש להקפיד על כך שיהיה מרווח בין הדלת הנסגרת לבין רצפת המלכודת, למניעת פגיעה בזנב. יש להקפיד גם על כמות גדולה של מזון, ואם קר – על ריפוד, ולבדוק את המלכודת בתדירות גבוהה. בעל-חיים שנלכד יש לשחרר במקום קרוב ככל הניתן – מדובר בחיות טריטוריאליות שיתקשו להסתדר בסביבה לא מוכרת