31/10/2011

תגיות:
,

לכבוד

גיורא רוזן
נציב תלונות הציבור

הרשות השניה לטלוויזיה ולרדיו

באמצעות פקס 6556299 (טלפון 6556228)

שלום רב,

הנדון: התעללות בבעלי-חיים בתוכנית המירוץ למליון

1.       ושוב התעללות בבעלי-חיים בתוכנית ריאליטי.

2.       הפעם מדובר במשימה במסגרת פרק בתוכנית "המרוץ למיליון" ששודר אמש, 30.10.2011.

3.       הזוגות המתחרים הובאו למשק כפרי, בו הוכנו מראש מתחמים בוציים מגודרים, כשבכל אחד מהם כלואים מספר חזירים צעירים. כל זוג נדרש להוציא שני חזרזירים מאחד המתחמים.

4.       המשימה נבנתה מלכתחילה על שני יסודות, שהם אלו שהבטיחו שהמשימה תייצר "דרמה":

א.      העובדה שלמתחרים אין שום הבנה בחזירים, בהתנהגותם ובאופן ההתנהלות ביחס אליהם;

ב.      ההנחה שלפחות חלק מהמתחרים ייגעלו מהחזירים.

5.       התוצאה היתה בהתאם. המתחרים רצו אחרי החזירים המבוהלים, שנמלטו בפחד. המתחרים תפסו את החזירים באברים שונים, ומעכו אותם בגופם כדי להחזיקם במקום. אפשר היה לראות את החזירים צורחים בבעתה, בורחים בהיסטריה, מתגבננים בפחד.

6.       אחת המתחרות, שירה, הביעה את סלידתה מההתעללות בחזירים. היא סיפרה למצלמה כיצד היא ראתה אותם רועדים ופוחדים פחד מוות. אבל צו התוכנית גבר והיא השתתפה במשימה.

7.       לצד ההתעללות בחזרזירים, בלטו גם תגובות הגועל מהם. המסר "חזירים זה מגעיל" חזר על עצמו שוב ושוב, באופנים שונים, מפי רבים מהמתחרים. זה גם היה חלק מה"עוקץ" שבמשימה: לאלץ את המתחרים להתמודד עם החוויה ה"קשה" של מגע עם אחת החיות הנבונות, המקסימות, הסקרניות והחברותיות שחולקות עמנו את כדור הארץ.

זה אולי המקום להזכיר, שבמבחני אינטליגנציה חזירים השיגו תוצאות טובות משל שימפנזים, שחזירים מקיימים חיי חברה עשירים ושיש מי שמחזיקים אותם כחיית מחמד.

8.       ההתעללות בחזירים היתה צפויה מראש, ויש לומר גם: מתוכננת מראש.

9.       גם החיזוק של הסטריאוטיפ השלילי כלפי חזירים היה אינהרנטי לאופן בו תוכננה המשימה.

10.   החיפצון של החזירים – ההתייחסות ליצורים חיים ורגישים כאל אביזרי משחק – עומד ברקע הדברים.

11.   מעשים אלו עולים לכאורה כדי עבירה פלילית בניגוד לסעיף 2(א) לחוק צער בעלי-חיים (הגנה על בעלי-חיים), התשנ"ד-1994. העובדה שהמעשים נעשו בחו"ל מצריכה בירור אם הם בני-עונשין בישראל לפי סעיף 15 לחוק העונשין, תשל"ז-1977. התנאי המרכזי הוא קיום עבירה מקבילה במדינה בה בוצע המעשה, במקרה זה: הונגריה. בדיקה אינטרנטית מעלה שגם בהונגריה אסור לגרום לבעלי-חיים סבל שלא לצורך.

12.   לאור זאת, מדובר לכאורה בהפרה של סעיף 46 ל חוק הרשות השניה לטלויזיה ורדיו, תש"ן-1990.

13.   אולם חומרתם של המעשים אינה רק בפליליות שלהם אלא בעצם גרימת הסבל ליצורים חפים מפשע, חפצונם וחיזוק הסטריאוטיפ השלילי נגדם, וכל זאת כאמצעי לגרוף רייטינג.

14.   על זאת כבר אמר השופט (כתוארו אז) מישאל חשין:

אינני מוצא כל הצדק לגרום סבל וצער לבעל-חיים מחוסר הגנה וחסר-ישע, רק כדי לבדר קהל צופים. המעשה הוא בפשטות מעשה בלתי-מוסרי, וחלילה לנו מהתירו. החיה היא יצור חי חסר-ישע, וכמוה כקטין חסר-ישע. גם החיה גם הקטין לא יוכלו להגן על עצמם, ולא יוכלו לתבוע את עלבונם ולהשיב את כבודם. הנראה אדם גורם סבל לקטין חסר-ישע ואנו נעמוד מנגד ונחריש? ואם ניחלץ לעזרת הקטן – ואכן ניחלץ לעזרתו – כן נעשה לבעל החיים שהאדם גורם לו סבל.

רע"א 1684/96 תנו לחיות לחיות נ' מפעלי נופש חמת גדר (פ"ד נא(3) 832, 869 (1997).

15.   חומרה נוספת יש בכך שהדברים המשודרים בתכנית יכולים להוות מקור לחיקוי ע"י צופים, או ללגיטימציה של אלימות כלפי בעלי-חיים.

16.   נבקש שתצפה בצילומי התוכנית, לרבות החלקים הנוגעים בדבר אשר לא נכללו בשידור, שתפעיל את סמכויותיך לפי החוק, ותעדכן אותנו בתוצאות הבירור.

בכבוד רב,

עו"ד יוסי וולפסון 

תנו לחיות לחיות