03/06/2011

     הנדון: התראה – החזקת כלב  בניגוד לתקנות צער בעלי חיים

בשם, עמותת "תנו לחיות לחיות", הריני מתכבד לפנות אליך בעניין שבנדון, כדלהלן:

1.                   עמותת "תנו לחיות לחיות", הינה עמותה רשומה אשר מזה למעלה מ-20 שנה עוסקת בהגנה על זכויותיהם של בעלי חיים ובקידום רווחתם.

2.                   לעמותה הגיע מידע ממנו עולה כי מוחזק ברשותך כלב בניגוד לתקנות 3 ו-8 לתקנות צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים)(החזקה שלא לצרכים חקלאים), התשס"ט- 2009 (להלן: "התקנות"). יצוין כי בהתאם לסעיף 39 (א) העובר על תקנות אלו דינו 6 חודשי מאסר. 

3.                   מהתלונות עולה לכאורה כי הכלב קשור בחנייה אשר סמוכה  לביתך במשך 24 שעות 7 ימים בשבוע; אין לכלב שום מחסה ו/או הגנה מפני השמש הלוהטת או הגשם השוטף;ובתמונות נראה כי ישנה סמיכה קטנה במקום החנייה, עוד אנו למדים מהתמונות כי כלבך קשור בשרשרת ברזל  קצרה ובניגוד לתקנות.

4.                   בטרם נעמוד על המצב המשפטי נדגיש כי אם האמור בתלונה אינו אמת, אנא ראה פנייה זו כמבוטלת, ואנו מתנצלים מראש על כל פגיעה שנגרמה לך.

רקע משפטי :

5.                   החובה לספק לכל בעל חיים תנאי מחייה הולמים עולה בראש ובראשונה מחוק צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים), התשנ"ד-1994, אשר קובע בסעיף 2 לחוק איסור כללי וגורף על התעללות, בכל דרך, בבעלי חיים.

6.                   ועוד, ביולי 2009 נכנסו לתוקפן תקנות צער בעלי חיים (החזקת בעלי חיים)(החזקה שלא לצרכים חקלאיים), תשס"ט-2009, המסדירות את נושא החזקת בעלי החיים.

7.                   סעיף 3 לתקנות, אשר מגדיר את נורמות ההחזקה הכלליות אשר מחייבות כל אדם אשר מחזיק בבעל חיים, קובע כדלקמן:

"3.     (א)       לא יחזיק אדם בעל חיים אלא בתנאים כמפורט להלן:

(1)       …

(2)       בעל החיים לא יהיה חשוף לתנאי אקלים ותאורה שחורגים באופן משמעותי מהתנאים המתאימים לסוגו… אם הוא זקוק לחימום, לקירור… יסופקו לו תנאים כאמור;

(3)       …

(4)       במבנה המתחם, ברצפתו, במצע שבתוכו ובחומרים שמהם עשויים כל אלה, לא יהיה כדי לגרום נזק ממשי לבעל החיים הנמצא בתוכו, לגופו או לבריאותו;


8.                   סעיף 8 לתקנות, אשר עוסק באופן ספציפי בתנאי החזקתם של כלבים:

"(ד)      לא יקשור אדם כלב למקומו במקום החזקתו הקבוע או למשך זמן העולה על חמש שעות רצופות אלא אם כן התקיימו כל אלה:

(1)       …

(4)       לכלב גישה חופשית למרחב מוצל ששטחו אינו פחות משלושה מטרים רבועים; בחישוב שטחו של מרחב כאמור לא ייכלל שטח מלונה.

(ה)        לא יקשור אדם בעל חיים למקומו במקום החזקתו הקבוע בלא הפסקה לפעילות גופנית; לעניין פסקה זו, "פעילות גופנית" – יציאה לטיול או שחרור בעל החיים בחצר."

לידיעתך

 

9.                   למותר לציין כי דרישות אלו, כאמור לעיל, הינן בגדר המינימום ההכרחי לצורך החזקת כלבים בתנאים הולמים, ובאי-מילוין נמצא הן המחזיק של בעל החיים והן בעליו כמי שעובר עבירה פלילית, וחמור מכך – מסכן באופן ממשי וודאי את שלום הכלב.

10.               ההגנה על בעלי החיים בישראל הינה יסוד מוסד ראשון במעלה, ובתי המשפט, כמו גם המחוקק, כאמור לעיל, הכירו בחשיבותו של אינטרס זה. יפים לעניין זה, למשל, דבריה של כבוד השופטת דורנר בבג"צ  4884/00 תנו לחיות לחיות ואח' נ' מנהל השירותים הוטרינריים ואח':

"הגנה על חייהם של בעלי-חיים ואיסור להתעלל בהם ולגרום להם סבל הינם אינטרסים מוכרים במשפטנו… אינטרס ההגנה על בעלי-החיים 'מהווה חלק מתרבותנו ומתחושה פנימית ערכית ותועלתית כאחד, בדבר החובה והצורך להגן על כל אשר נברא עלי אדמות ורוח חיים באפו'"

 

11.               לאור כל האמור לעיל, נבקש את התייחסותך הדחופה לאמור במכתב זה וכן עדכון בדבר הצעדים בהם בכוונתך לנקוט על מנת למנוע את המשך המצב שתואר לעיל.


בכבוד רב,

 

              אתי אלטמן

דוברת עמותת תנו לחיות לחיות