04/05/2011

תגיות:
,,,,

 

תנו לחיות לחיות פנתה אתמול (3.5.2011), באמצעות עורכי דינה יוסי וולפסון, גיא נוסן ויונתן שפיגל, לבית משפט השלום באשדוד בבקשה לצו מניעה נגד אמרגני המופע "תיאטרון החתולים של קוקלצ'ב" ונגד הרשויות המקומיות שבתחומן אמור להיערך המופע. פניה זו מגיעה לאחר שהתברר שהקרקס, אשר מגיע מדי שנה מזה מספר שנים למספר הופעות בישראל, מפר באופן בוטה ונרחב את תנאי ההיתר שניתן לו לקיום המופע מהממונה על פי חוק צער בעלי חיים, ומשתמש בחתולים באופן שונה לחלוטין מזה שהותר לו. למותר לציין כי שימוש זה בחתולים באופן הנוגד את ההיתר מקים חשש ממשי לפגיעה בחתולים במסגרת המופע. במסגרת הבקשה, אשר הוגשה בשעות הצהרים, ציינה תנו לחיות לחיות כי עוד באותו יום אמור להיערך מופע בבאר שבע, ולכן ביקשה כי בית המשפט יוציא צו דחוף ובמעמד צד אחד אשר ימנע את הפרת ההיתר.

ואכן, כבר בשעות אחר הצהרים, מייד אחרי הגשת הבקשה לבית המשפט, נעתר בית המשפט לבקשה וקבע: "לאחר שעיינתי בבקשה על צרופותיה, ניתן בזאת צו מניעה זמני ובמעמד צד אחד לפיו אני מורה למשיבים 1 ו-2 [אמרגני המופע – י.ש.] להימנע מלקיים מופעים שיש בהם שימוש בחתולים באופן החורג מן ההיתר שניתן להם מאת הממונה על פי חוק צער בעלי חיים, מיום 23/2/11, המצורף כנספח 2 לתצהיר הגב' ארקין המצורף לבקשה, וזאת עד למתן החלטה אחרת".

בית המשפט קבע דיון דחוף במעמד הצדדים, אשר נערך בשעה 19:30, במסגרתו נכחו עורכי דינה של תנו לחיות לחיות, יונתן שפיגל וגיא נוסן, וכן אדם שהציג עצמו כמיופה כוחו של בעל ההיתר. בסיום הדיון הותיר בית המשפט את הצו על כנו ואף קבע כי החובה להימנע מלאפשר עריכת מופעים העומדים בניגוד להיתר חלה לא רק על האמרגן, אלא גם על הרשויות המקומיות שבתחומיהן אמורים להתקיים מופעים בימים הקרובים: "ראשית אבהיר כי הצו שניתן על ידי קודם לכן היום, לפיו הוריתי למשיבים 1-2 להימנע מלקיים מופעים שיש בהם שימוש בחתולים באופן החורג מן ההיתר וכפי שצוין בהחלטתי הקודמת, חל על כל המשיבים [כלומר גם על הרשויות המקומיות – י.ש.], ללא יוצא מן הכלל."

כן נקבע דיון נוסף ליום חמישי הקרוב בשעה 20:00.

במסגרת הבקשה לצו מניעה ציינה תנו לחיות לחיות כי בעוד שההיתר מאפשר לבצע באמצעות החתולים רק את הפעלולים שנראים בסרטון שכאן בלינק, בפועל התברר כי במופע מבוצעים פעלולי קרקס שונים ונרחבים הרבה יותר – ללא היתר. התרגילים כרוכים, על-פניהם, בהתנהגות לא טבעית ובגרימת מצוקה לחתולים.

העניין נחשף לאחר שבמופע הראשון שנערך בנתניה תיעדו פעילים למען בעלי חיים את המופע והעבירו את התיעוד לתנו לחיות לחיות. בתיעוד נחשף כי המופע שמתקיים בפועל שונה לחלוטין מהמופע שניתן לו היתר, וכולל פעלולים רבים שנכפים על החתולים, מבלי שהדבר נכלל בהיתר שניתן לאמרגן המופע. ניתן לראות את התיעוד בלינק כאן

יצויין, כי רשויות מקומיות רבות הודיעו מראש כי לא יאפשרו את קיום המופע השנוי במחלוקת בתחומן, ואנו מקווים כי הלחץ הציבורי, וכעת הצו של בית המשפט, יעשו את שלהם ולא נראה יותר מופעים כאלו במדינת ישראל. אם לא די בכך ששימוש בבעלי חיים במופעי בידור הינו פרקטיקה שנויה במחלוקת ופסולה, הרי שספציפית לגבי תאטרון החתולים של קוקלצ'ב ישנן עדויות רבות בדבר מעשים פוגעניים כלפי החתולים המשתתפים במופע, והפרת ההיתר הנוכחי מהווה נדבך נוסף בהיסטוריה בעייתית זו של הקרקס בנוגע ליחסו לבעלי חיים לכאורה.

עו"ד יונתן שפיגל שמייצג את תנו לחיות לחיות, מסר: "אנו מברכים על החלטת בית המשפט, ומקווים כי כבר במופע שאמור להיערך מחר בשעה 18:00 בנהריה יימנע הקרקס מלהפר את ההיתר, וכי עיריית נהריה תפעל בהתאם לצו של בית המשפט ותפסיק לאלתר את המופע במידה והוא ימשיך בהתנהלותו הפסולה ולמרות הצו של בית המשפט יפר שוב את ההיתר שניתן לו. הפרת ההיתר מוכיחה פעם נוספת כי השימוש בבעלי חיים בתעשיית הבידור היא פסולה מיסודה, וכי על מנת להגן על בעלי החיים יש למנוע לחלוטין את התופעות הקשות האלו של שימוש בבעלי חיים במופעי בידור. אין כל הצדקה לכפות על בעלי חיים להשתתף במופעים כאלו למטרות בידוריות, ואנו מקווים שתופעות אלו יעברו מן העולם. הפרת ההיתר היא חמורה כשלעצמה ונובעת, בין היתר, ממדיניות של פיקוח כושל ולקוי של משרד החקלאות, ואנו מתכוונים לפעול במלוא הנחישות גם נגד הממונה על פי חוק צער בעלי חיים, וזאת לאור העובדה שבמסגרת הדיון שנערך היום טען נציג הקרקס כי הממונה על פי חוק צער בעלי חיים, ד"ר דגנית בן דב, מודעת לתכני המופע שמתבצעים בפועל, כלומר לכך שהוא נערך תוך חריגה מן ההיתר, ובכל זאת היא נמנעת מלפעול נגד הקרקס (באמצעות טענה זו ניסה כביכול נציג האמרגן להצדיק את החריגה מן ההיתר במסגרת הדיון שנערך בבית המשפט). ככל שדברים אלו נכונים (ואנו כמובן מקווים שהם לא נכונים), הרי שהם מעלים חשדות כבדים בדבר התנהלות פסולה מיסודה של הממונה, ולא כך מצופה לפעול עובד ציבור בתפקיד כל כך רגיש וחשוב. הדבר מצטרף לשורת כשלים חמורים לכאורה בהתנהלותה של הממונה על פי חוק צער בעלי חיים, והגיע הזמן שמשרד החקלאות והשירותים הווטרינריים יבחנו האם תפקיד חשוב זה מבוצע כהלכה."

אתי אלטמן, דוברת תנו לחיות לחיות, מסרה בתגובה: "זהו אחד המאבקים הנחושים והמרשימים ביותר של פעילים למען בעלי חיים בשנים האחרונות בישראל, וללא הנחישות וההתמדה של אנשים רבים כל כך תופעות קשות שכאלו לא היו נחשפות ונמנעות. אנו מבקשים לציין לחיוב ולטובה כי לאחר שנחשפו מעלליו של הקרקס מספר רשויות מקומיות החליטו לבטל את המופעים שאמורים היו להיערך בתחומן, וחלקן אף הודיעו על מדיניות רשמית של לא לאפשר עריכת מופעים שכוללים שימוש בבעלי חיים בתחומיהן. לצערנו, בעקבות מסע לחצים ואיומים בתביעות כספיות מצד אמרגן המופע חלק חזרו בהן מן הביטול, אך אנו מקווים שכל הרשויות המקומיות שבתחומן אמורים להיערך יתר המופעים יכבדו את צו בית המשפט וימנעו לכל הפחות את הפרת ההיתר על ידי הקרקס".

בעמותת תנו לחיות לחיות ציינו כי המאבק הציבורי נגד הקרקס נמשך כסדרו, וקראו לציבור הרחב להגיע להפגנות שייערכו מחוץ למופעים בנהריה (יום רביעי 4.5.2011 בשעה 17:00), בנס-ציונה (יום שישי 6.5.2011 בשעה 16:00) ובאשדוד (יום שבת 7.6.2011). אפשר להתעדכן בכל הפרטים באתר המאבק כאן בפייסבוק