28/04/2011

על מכסה המנוע של המכונית מונחת העז השחוטה: אחד האנשים מצמיד אותה למכסה המכונית ואוחז ברגליה. השני אוחז בראשה ומחזיק בידו סכין – נראה שרגע קודם לכן חתך את צווארה. הפצע בצוואר פעור, והמכונית והכביש שלפניה מכוסים בדם השפוך.

 הפונה כתב לנו "לדעתי גם זאת התעללות… מקווה מאוד שאפשר לעשות משהו נגד פעולות ברבריות כאלו".

 התשובה היא, כמובן, שכן. זאת התעללות, ואפשר לעשות משהו. אבל לא מהבחינה של העמדת השוחטים לדין.

וזה מה שענינו:

"קיבלתי את האימייל ששלחת לאתי אלטמן. תודה על הערנות ועל הפניה!

אני מסכים אתך שמדובר בהתעללות, ובמעשה שלא ייעשה.

עם זאת, בכל יום שוחטים בישראל 273 כבשים ועזים בדיוק בדרך זו – לפי נתוני השירותים הווטרינרים מ-2009. העובדה שהשחיטה נעשתה על גבי הפגוש של המכונית ושהאנשים הצטלמו אתה לאחר השחיטה כשהם מחייכים, לא מגדילה את הסבל של העז. יכול להיות שמבחינת העז דווקא במשחטות תעשייתיות, עם ההובלה הארוכה, מניעת המזון הממושכת עד לשחיטה, המראה של עזים אחרות שנשחטות לפניה, הרעש של המפעל והריח של הדם של אלו שנשחטו קודם – זה הרבה יותר קשה.

ואם כבר נכנסים להשוואות – יש טיעונים חזקים לכך שהסבל של פרות ושל חזירים שנשחטים בישראל ושל מאות אלפי עופות שנשחטים כל יום, הוא אפילו יותר נורא. את הפרות שוחטים כשהן מהופכות על גבן. מעבר לטראומה, כל המשקל של האברים הפנימיים לוחץ על הראות וגורם למחנק עוד לפני שהעבירו את הסכין. הפאניקה שחזירים נתקפים בבית-המטבחיים היא נוראית – הם צווחים ומטפסים זה על זה בניסיון לברוח. ואילו עופות – כל שנה יותר ממיליון מהם מתים רק בהובלה לשחיטה.

מבחינה משפטית, חוק צער בעלי-חיים לא חל על עצם ההמתה של בעלי-חיים. וגם לו הוא היה חל, זה היה מוזר ללכת נגד האנשים ששחטו את העז הזו, כשמפעלים ששוחטים מאות עזים כל שבוע באותה דרך ממש ואף גרוע מזה, ממשיכים לפעול.

הלקח האמיתי הוא, כנראה, ש"אילו בתי מטבחיים היו עשויים זכוכית כולם היו צמחונים".

אחרי שכתבתי את כל זה, צריך לומר שכן מדובר במה שנקרא "שחיטה שחורה". גם כאן צריך לציין שכחצי השחיטה של בקר וצאן בישראל היא שחורה, לא בבתי מטבחיים מוסדרים, ובד"כ בכמויות מסחריות ולא רק בעל-חיים אחד. אבל זה כן נושא שאמור להיות מטופל ע"י משרד החקלאות, אמנם לא מטעמי צער בעלי-חיים. אם אתה מעוניין, אתה יכול להפנות את המידע ליחידת האכיפה של משרד החקלאות, "הפיצו"ח", שהטלפון שלהם הוא 03-9681400.

ושוב תודה על הפניה!"

 

אז מה אתם אומרים? פלילי או לא פלילי? צריך היה להעמיד את האנשים האלו לדין או לא?