25/04/2011

בעלי קרקסים מספרים שהאילוף נעשה דרך פרסים, שהחיות נהנות ממנו ורואות בו משחק, אך שוב ושוב תחקירים חושפים את האמת המרה שאותה לא מספרים לנו.<אם חיות היו נהנות להתנהג כמו בקרקס, הן היו עושות זאת גם מחוץ לקרקס. כל הרעיון בקרקס הוא להציד התנהגויות חריגות שהחיות אינן נוהגות לבצע. חיות אינן קופצות דרך אש, כי הן פוחדות ממנה. חיות אינן מבצעות טריקים מסוכנים שעלולים לגרום להן פציעה או מוות – זה עומד בניגוד ליצר ההשרדות הבסיסי שלהן. המצב היחיד שבו חיות יבצעו מעשים בניגוד לרצונן, הוא כאשר יש משהו שמפחיד אותן אפילו יותר מהתרגיל. מטרת המאלף היא להחדיר בהן פחד, כך שיעדיפו לציית לו ולבצע גם את בקשותיו המפחידות ביותר.
מה כבר מפחיד יותר מאש?

כמה מהשיטות הנפוצות בקרקסים הן: מכות חשמל, כוויות חום, דוקרנים, חנק, הצלפות במוט, הצלפות בשוט, הרעבה וסימום. נערכו מעקבים אחרי עשרות קרקסים שביקרו בארץ ועוד רבים בעולם ובכולם חזרו ונצפו אותן שיטות אכזריות.

אז איך לא רואים את כל זה בהופעה?

המאלף לא יתן לצופים לראות כיצד הוא פוגע בבעלי החיים. יש שיטות נסתרות לעיני מי שלא מתמצא בכך. לפעמים תראו קופסה קטנה מחוברת לחגורה או בולטת בכיס – זהו שוקר חשמלי שמחובר בחוט דרך השרוול. הקהל חושב שהמאלף מלטף את החיה, אבל החיה חוטפת שוק חשמלי. יש מאלפים שמדביקים סיכה לציפורן ואיתה דוקרים את החיה. שוקר או דוקרן יכולים להיות מוסתרים גם בתוך זר פרחים או בין רצועות בד.
בשיטה הנפוצה ביותר, אכן לא פוגעים בחיות על הבמה. אחרי שבחזרות החיה למדה פעמים רבות שאם לא תבצע את התרגיל, היא תפגע, היא מבצעת אותו גם בהופעה, אפילו ששם האיום לא קיים. דוגמה נפוצה היא כיצד מלמדים חתולים או דובים לרקוד. שמים אותם על משטח לוהט או על גחלים והם "ירקדו" כמו אדם יחף על כביש אספלט לוהט באמצע הקיץ. התרגול מלווה תמיד באותה מוזיקה. כאשר משמיעים להם את המוזיקה הזו בהופעה, הם אוטומטית מתחילים לקפוץ, לאחר שלמדו את הקשר.
לפעמים נראה שהאילוף נעשה בדרך של משוב חיובי – על ידי מתן דבר מאכל, אבל בעל חיים שבע לא יסכן את חייו בשביל חתיכת אוכל. לכן נוהגים לפני האילוף להרעיב את החיה. במקרים אחרים מסממים את החיה והמשוב ה"חיובי" מכיל את הסם שהחיה המכורה משוועת לו.
נוהג נפוץ הוא "הכנעת" החיה – לפני כניסתה להופעה, מכים אותה נמרצות מחוץ לזירה. כשהחיה נכנסת לזירה היא מפוחדת, מרגישה חסרת עונים וכבר אין לה כח להתנגד לרצון המאלף.

וזה עוד לא הכל

הסבל של החיות בקרקס אינו נגמר באילוף. החיות מבלות את רוב הזמן בנדידה, שבה הן כלואות בכלובים צרים, בבידוד וללא יכולת תנועה. חתולים נכלאים בכלובים קטנים שגודלם כמימדי גופם. ג'ירפות מובלות בכלובים שבהם אינן יכולות לעמוד זקוף. לפילים אין כלוב ולכן הם נקשרים ברגלם כך שאינם יכולים לזוז אפילו צעד. כל אפשרות לאינטרקציה עם חיות אחרות נשללת מהחיות. החיות נחשפות בקביעות לתנאי קור וחום קיצוניים. בקרקס אחד בארץ נצפו חיות בארגזי מתכת לוהטים חסרי חלונות המונחים בשמש ביום קיץ של 40 מעלות חום. בקרקס אחר, בירושלים הושארו החיות בכלובים חסרי הגנה בחוץ, בהמתנה לרכב, כשבחוץ כמעט אפס מעלות. הקרקס נודד בין סיביר הקפואה לחום הישראלי או בין החורף באירופה לקיץ באוסטרליה.

תאריכים וזמני הפגנות

אנא לחצו על ההפגנה למעבר לדף הארוע.
נודה לכם מאוד אם תזמינו כמה שיותר חברים להפגנות.

תיאטרון החתולים של קוקלצ'ב

   1. נתניה – יום שישי ה-22.4
   2. כרמיאל – יום שבת ה-23.4
   3. חיפה – יום שבת ה-23.4
   4. ראשון לציון – יום ראשון 24.4
   5. ירושלים – יום רביעי 27.4
   6. פתח תקווה -ה-28.4
   7. נצרת עילית – יום שישי 29.4
   8. חולון – יום שבת ה-30.4
   9. באר שבע 3.5
  10. נהריה 4.5
  11. אשקלון – יום חמישי ה-5.5
  12. נס ציונה 6.5

רשימת ההופעות שבוטלו – קוקלצ'ב

   1. היכל התרבות באשדוד – 2 הופעות.
   2. קרית מוצקין.

רשימת ההופעות שבוטלו – הקרקס הגדול ממוסקבה

   1. היכל התרבות בירושלים.
   2. היכל התרבות במודיעין.
   3. היכל התרבות בחולון.
   4. תיאטרון גשר.
   5. היכל התרבות באשדוד – 2 הופעות רצופות.
   6. היכל התרבות באשקלון.
   7. היכל התרבות בחיפה.
   8. היכל התרבות בפתח תקווה.
   9. היכל התרבות בכרמיאל.

למידע נוסף לחצו כאן