28/02/2011

תגיות:
,,

לכבוד
ד"ר דגנית בן דב
הממונה לפי חוק צער בעלי-חיים
באמצעות פקס ודואר אלקטרוני

שלום רב,

הנדון: היתר למופע בעלי-חיים –הקרקס הגדול ממוסקבה

1.    במחצית חודש מרץ ייפתח מסע הופעות של "הקרקס הגדול ממוסקבה". לפי הפרסומים של הקרקס, לצד שורת אמנים אנושיים, ייכלל בהופעה "מופע מעניין ומשעשע של חיות מחמד". מדובר, ככל הנראה, במופע העושה שימוש בחתולים.
2.    כידוע לך, אסורה גרימת סבל – מכל סוג ודרגה – לבעלי-חיים למטרות בידור. כפי שניסח זאת השופט חשין "אינני מוצא כל הצדק לגרום סבל וצער לבעל-חיים מחוסר הגנה וחסר ישע, רק כדי לבדר קהל צופים" (ברע"א 1684/96 עמותת תנו לחיות לחיות נ' מפעלי נופש חמת גדר (פ"ד נא(3) 832, 869 (1997)).
3.    בהתאם לכך, תקנות צער בעלי-חיים (הגנה על בעלי-חיים) (תערוכות, הצגות ותחרויות של בעלי חיים), תשס"א–2001, קובעות כי לא יינתן היתר למופע שעושה שימוש בבעלי-חיים אלא אם כן "הוכח להנחת דעתו של הממונה כי במהלך המופע, בהכנות לקראתו או באופן החזקת בעלי החיים הקשורים למופע לא ייגרם סבל לבעלי החיים".
4.    ודוקי: לא עלייך או עלינו הנטל להוכיח שנגרם סבל לבעלי-החיים – הנטל להוכיח שלא נגרם סבל מונח על כתפיו של מבקש ההיתר, שהוא גם זה שיש בידיו לספק את הראיות לדבר.
5.    במקרה זה מדובר בקרקס עם היסטוריה בעייתית, בלשון המעטה. כך, למשל, אנו למדים מדיווחים עיתונאיים, על דב שדהר לתוך הקהל לאחר שהוכה בידי המאלף, על מופע שנאסר באוסטרליה, בו להטוטנית בלעה דג חי ושבה והקיאה אותו, ועל נטישת בעלי-חיים בתום מסע הופעות מעורר מחלוקת בהודו.
6.    בסרטוני וידיאו של הופעות של הקרקס ביפן ניתן לראות: חתול שמטפס על מוט גבוה ונאלץ לזנק ממנו; חתולים שמניחים אותם כשהם תלויים מבתי השחי שלהם בין שני מוטות אופקיים ונדרשים לנוע בין המוטות כדי להגיע לכסא סמוך, חתול שנדרש ללכת על מוט אופקי, ואז חלק גופו האחורי מורם באופן שהוא מהלך על הרגליים הקדמיות בלבד ועוד.
תוכלי לראות כמה סרטונים כאלו בלינקים הבאים:

http://www.youtube.com/watch?v=n2gHHUCG5lE&feature=player_embedded#at=46
http://www.youtube.com/watch?v=fnmw1NnO2Ls#at=115
http://www.youtube.com/watch?v=QOhmTyM8–Q#at=17
http://www.youtube.com/watch?v=2lRd9_ifIU4#at=425

7.    תרגילים אלו כרוכים על-פניהם בסבל פיזי ונפשי לחתולים. בנוסף לכך, חלק מהפעלולים מושגים באמצעות הבאת החתול למצב בו אי-ביצוע הפעלול משמעו להישאר במצב או בתנוחה מפחידים או מכאיבים עבורו, כלומר ה"פעלול" מתבצע מתוך כאב או פחד.
8.    על-פניו מדובר בפעלולים שאינם טבעיים לחתולים, מה שמעורר גם את החשש (בלשון המעטה) שבהכנות למופע נעשה שימוש באמצעים שגרמו סבל לחתולים. מה גם, שלא מדובר בהתנהגות גמישה ומשתנה, אלא בביצוע מדויק של להטוט חוזר. אם ניתן כלל ועיקר להפיג את החשש הזה, נחוצות לשם כך ראיות ברורות מאוד, אובייקטיביות וחד-משמעיות, המתעדות באופן מלא את האמצעים בהם נעשה שימוש לאילוף החתולים. זאת, במיוחד לאור העובדה שחתול הינו חיה שקשה עד מאוד, אם לא בלתי אפשרי, לאלף, ועל פניו כל "אילוף" כזה מושג בהכרח תוך שימוש באמצעים פוגעניים.
9.    בנוסף, מלוח ההופעות של הקרקס עולה שבעלי-החיים יוסעו ממקום למקום בארץ כמעט מדי יום ביומו, כשבתאריך אחד מתוכננות להם שתי הופעות במקומות שונים. על-פניו, ועוד לפני שניקח בחשבון את ההובלה הבינלאומית, מדובר בגרימת סבל. השווי: תקנה 21(ב) לתקנות צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים) (החזקה שלא לצרכים חקלאיים), תשס"ט-2009.
10.    הנה כי כן, על-פניו מתקיים כאן סבל הן במופע עצמו, הן בהכנות אליו והן בתנאי ההחזקה.
11.    לפיכך, נבקשך כדלקמן:
א.    אם לא ניתן היתר למופע – שלא ליתן היתר כאמור.
ב.    אם ניתן כבר היתר למופע, או אם יש בכוונתך ליתן היתר, להסביר לנו על בסיס אלו ראיות שוכנעת שלא נגרם סבל לבעלי-החיים במהלך ההכנות למופע, ועל בסיס אלו ראיות שוכנעת שלא ייגרם להם סבל במהלך המופע ובאופן החזקתם.
12.    לאור לוח הזמנים הקצר, נודה לתשובתך המהירה, על-מנת שנוכל לכלכל את המשך צעדינו.

בברכה,
יוסי וולפסון, עו"ד

העתק:  ח"כ אורית נוקד – שרת החקלאות ופיתוח הכפר.
ח"כ גלעד ארדן – השר להגנת הסביבה.
ד"ר מישל בלאיש – מנהל השירותים הווטרינריים.
עו"ד ערן אטינגר – היועץ המשפטי, משרד החקלאות ופיתוח הכפר.