08/04/2009

הובא לידיעת העמותה כי בהפקה החדשה של האופרה לה בוהם במשכן האופרה הישראלית בתל אביב,  משתמשים בסוס וחמור באחת הסצנות. על מנת להשתמש בבעל חיים במופע כלשהו הדבר מצריך אישור וזאת בהתאם לתקנות צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים) (תערוכות, הצגות ותחרויות של בעלי חיים),
 התשס"א – 2001 .
 
העמותה פנתה לגב' דגנית בן דוב הממונה על חוק צער בעלי חיים במשרד החקלאות והסמכות שנותנת את האישורים לשימוש בבעלי חיים במופעים בשאילתה האם האופרה הישראלית קיבלה אישור לשימוש בסוס וחמור בהפקה , התשובה הייתה שלילית וכי לא ניתן אישור.
לאחר שיחה זו הוצא מכתב רשמי להנהלת האופרה בכיתוב דגנית בן דוב,ד"ר צבי גלין הוטרינר העירוני של עיריית ת"א יפו , ועו"ד ראובן לדיאנסקי חבר מעוצת העיר והנהלת העיר ת"א יפו והממונה על בעלי החיים בעיר, המודיע לאופרה כי שימוש בבעלי חיים במופע לצורך בידור ללא התר הינו עבירה על חוק צער בעלי חיים וכן העמותה בטוחה כי ניתן היה למצוא תחליפים אחרים מאשר שימוש בבעלי חיים.


נודע לעמותה כי לאחר הפנייה פנתה ד"ר דגנית בן דוב מיוזמתה להנהלת האופרה הישראלית ונתנה להם את כל האישורים הנדרשים לשימוש בסוס ובחמור בהפקה.


במעשה זה , ד"ר דגנית בן דוב אינה ממלאת את תפקידה להגן על חיות בישראל, ההפך הוא הנכון היא פועלת באופן שעלול אף לגרום לכאורה לבעלי החיים נזק ואף פגיעה.
במופע בידורי לא היה נגרם שום נזק אם היו משתמשים בתחליפים מאשר בבעלי חיים ממש.

העתק המכתב שנשלח לאופרה הישראלית

לכבוד :
חנה מוניץ
האופרה הישראלית


הנדון: דרישה למניעת שימוש בבעלי חיים בהפקת לה בוהם



עמותת "תנו לחיות לחיות" הפעילה החל משנת – 1986  הנה ארגון שלא למטרות רווח, אשר שם לו למטרה לספק עזרה מיידית לבעלי חיים נטושים והנתונים במצוקה, לשקמם ולמצוא להם בתים מאמצים. כמו כן, לחינוך והדרכת הציבור הרחב לאהבת בעלי החיים ודרך גידולם.  


העמותה הביאה למודעות הציבור את חשיבות השמירה על חיי בעלי החיים ומניעת ההתעללות בהם דרך הרחבת חוק צער בעלי-חיים החדש ואכיפתו. הישג זה הקטין במידה רבה את מעשי ההתעללות בחיות. "תנו לחיות לחיות" פועלת גם במישור ההסברתי ומקנה ערכיים חינוכיים בקרב הציבור הרחב. טווח פעילות העמותה כולל סיוע לארגונים גדולים בכל הנוגע לדרך הטיפול בבעלי חיים ומניעת התרבותם בדרך ההומנית ביותר, ללא המתות חסד. בנוסף, העמותה מעבירה הרצאות בבתי-ספר וארגונים חינוכיים במטרה לחנך את דור העתיד לאהבת בעלי חיים וזכותם לחיות.


הובא לידיעתי כי בהפקה החדשה שעולה החל מהערב, של האופרה לה בוהם משתמשים בסוס וחמור באחת הסצנות. כידוע לכם על מנת להשתמש בבעל חיים במופע כלשהו הדבר מצריך אישור וזאת בהתאם לתקנות צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים) (תערוכות, הצגות ותחרויות של בעלי חיים), התשס"א – 2001 , מבירור שנערך לא קבלתם אישור כזה.



סעיף 2 לחוק צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים), התשנ"ד – 1994 (להלן: "החוק") קובע איסור התעללות, התאכזרות ועינוי של בעלי חיים, העונש המקסימלי לעובר על הוראת החוק עשוי להגיע עד ל-3 שנות מאסר.


היחס של האדם לבעלי חיים משמש יסוד למצוות לא מעטות. צער בעלי חיים, כך ידוע לנו, הוא אף איסור מדאורייתא (שביתת הבהמה בשבת (שמות כ, ט; שם כג, יב; דברים ה, יג); סיוע בפריקת משא מבעל חיים שכשל – "עזב תעזב עמו" (שמות כג, ה); "לא תחרש בשור ובחמור יחדו" (דברים כב, י); "לא תחסום שור בדישו" (דברים כה, ד) וכו').


ידוע כי הכנסת בעל חיים לסביבה רועשת , מלאת תאורה והמולה כבמת תיאטרון יוצרת מתח רב ומכניסה את בעל החיים ללחץ ופחד לא הגיוניים. הדבר גובל בהתעללות בכך שמנתקים את בעל החיים מסביבתו הטבעית.



אני פונה אלייך בבקשה לפנות לגורמים הנוגעים בדבר ולהורות להם למצוא תחליף לשימוש בבעלי חיים בתאטרון.



בברכה,
אתי אלטמן – דוברת וממייסדי העמותה
"תנו לחיות לחיות"
העתק:
ד"ר דגנית בן דוב – ממונה על חוק צער בעלי חיים במשרד החקלאות
עו"ד ראובן לדיאנסקי – חבר מעוצת העיר והנהלת העיר ת"א – יפו והממונה על בעלי החיים בעיר.
ד"ר צבי גלין – וטרינר רשותי תל אביב.