11/01/2009

המצב בדרום הניע את עמותת "תנו לחיות לחיות" לארגן ביחד עם וטרינרים נוספים כמו ד"ר אייל נחמיאס, ד"ר יובל סמואל, ד"ר ארי דושניק, גל מאלף הכלבים, איתי אטיאס ממשרד  – OBSESSIVE – יחסי הציבור של העמותה, אנשי חברת PET POINT  ואחרים נסיעה לדרום. רציתי לראות ולהבין מקרוב מה קורה באזור הדרום לתושבים ולהזדהות עימם. כיצד מתמודדים תושבי שדרות, ילדים, קשישים טף ובוגרים עם המצב הביטחוני, עם מטחי הקסאמים שנוחתים עליהם ללא הפסק במשך שמונה שנים, ובתוך כל אלו, להגיש עזרה לבעלי החיים שבמקום- לאלה שננטשו, הלכו לאיבוד, ולקהילת חתולי הרחוב המקומית. שמנו פעמינו לדרום כשנלווה אלינו שלומי, נהג רכב ההצלה של "תנו לחיות לחיות", כשהרכב שניתן בתרומה עמוס לעייפה במזון ואוכל לכלבים וחתולים שגם ניתן בתרומה מחברות מזון לבעלי חיים שונות.


ככל שהתקרבנו לאזור הדרום, התנועה נעשתה דלילה יותר ויותר. הגענו לשדרות, והתחושה הייתה כאילו נכנסנו למקום שכוח אל שנמצא בהוויה אחרת לגמרי שהדעת אינה קולטת. כאילו הגענו למדינה אחרת. מצוקת התושבים קורעת את הנשמה. אנשים בוגרים, ילדים וטף שמתמודדים מזה שמונה שנים עם חלום בלהות ארוך ומתמשך, יומם ולילה, של אימה קיומית,


כאשר הם אינם יודעים מה יקרה בעוד רגע, והיכן ייפול הטיל. ילדים שנולדו לתוך מציאות אכזרית שכזאת, ואינם יודעים אחרת, ואינם חווים ילדות כפי שהיא צריכה להיות. המצוקה של התושבים היא נפשית, קיומית וכלכלית. 


לחלקם יש חיות מחמד אשר בהן הם מטפלים כמיטב יכולתם בנסיבות הקיימות. חתולי הרחוב אינם מעוקרים ואינם מסורסים, ועם זאת, יש אנשים שעדיין מסורים להם. בשדרות, עתידה לקום חווה טיפולית שמטרתה לטפל בילדי המקום שחווים טראומה קשה המשאירה צלקת בנפשם. הטיפול נעשה באמצעות בעלי החיים במקום, באמצעים הדלים העומדים לרשותם ובתמיכה מלאה של "תנו לחיות לחיות".


גם הכלבים והחתולים שבשדרות מתמודדים ביומיום עם הסיטואציה המאיימת הזו של מטח הטילים, שריקות הקסאמים והבומים האינסופיים. חוש השמיעה המחודד שלהם גורם להם לחוש ולהרגיש את אימת פיצוצי הטילים בעוצמה רבה פי כמה מזו שנקלטת על ידי בני אדם. הם מבוהלים, לעיתים בהיסטריה, ועיניהם מביעות אימה, ולעיתים נסים על נפשם והולכים לאיבוד.


תושבי שדרות קיבלו אותנו בחמימות ובאהדה. חילקנו את מזון בעלי החיים לכל מי שהיה זקוק לכך. נפגשנו עם ראש העיר המכהן שקיבל אותנו בלשכתו באדיבות ובהתייחסות הראויה לשמה. במסגרת הדיונים וההחלטות שנתגבשו במקום, הוחלט להמשיך ולתת כתף לבעלי החיים באזור, לתושבים בכללם ולבעלי מחזיקי חיות המחמד. הרעיון שהועלה ע"י ד"ר אייל נחמיאס, היה להקים במקום מרפאה לעיקורים וסירוסים וטיפול של חתולי הרחוב, כאשר וטרינרים מאזור המרכז יגיעו למקום ביחד עם צוות של לוכדים ויסייעו בעזרה, הדרכה ,טיפול עיקורים וסירוסים באוכלוסיית החתולים החופשיים. הכול כמובן במסגרת התנדבותית.  כמו כן, תוגש עזרה לתושבים המחזיקים חיות מחמד ושידם אינה משגת לטפל בהם.


כדי להרים פרויקטים אלו ואחרים ולשאת בנטל של טיפול בכול בעלי החיים ועוד, אנו זקוקים לתמיכה וגיוס אנשי עסקים שיתגייסו לטובת העניין במסגרת העזרה לדרום החי במציאות אבסורדית של חיים ללא חיים. הפרויקט, שאותו התגייס להרים ד"ר אייל נחמיאס, בשיתוף עם "עמותת תנו לחיות לחיות", אמור לתת מענה הן למצוקת תושבי המקום והן למצוקת בעלי החיים באזור, המהווים חלק בלתי נפרד מחייהם של התושבים.


עזבנו את שדרות כשבליבנו אהדה והערצה לתושבי המקום המתמודדים עם מציאות קשה וכואבת ביומיום. ליבי עימם ועם בעלי החיים שבמקום. אמבולנס ההצלה שלנו חזר לאזור המרכז עם שמונה כלבים נטושים, ביניהם שתי כלבות בהריון. בכלבייה שלנו הם ימצאו מרגוע, טיפול ואהבה אין-קץ. כולם מיועדים לאימוץ.


בשבוע הבא, וככל שיידרש, יעשה האמבולנס שוב את דרכו דרומה, עמוס לעייפה במזון ואוכל  לבעלי החיים, ויאסוף ויעלה למרכז הארץ כלבים משוטטים ושהלכו לאיבוד.


אני לכשעצמי חזרתי הביתה, למבצר שלי, למרחב המוגן שלי, מנסה ועדיין לא קולטת את המציאות ההזויה שחוויתי היום. הכול נראה כמו תמונות מסרט. ליבי עם תושבי הדרום, עם חיילי צה"ל ועם ההולכים על ארבע, ותקוותי שחזון הפרויקטים בשדרות יתממש בעזרת אדיבותם וטוב ליבם של אנשים שאיכפת להם.           


 


לפרטים נוספים, תרומות ואימוצים  ניתן לפנות לעמותת "תנו לחיות לחיות"
בטלמסר 054-7-555333
או דרך אתר האינטרנט של העמותה www.letlive.org.il



קרדיט לצילומים – נועם עופרן