18/03/2008

שוקי וגאידמק, שניים משמונת הקופים שתועדו בחקירה הסמויה של "תנו לחיות לחיות" במכון ויצמן, שוחררו ב-5.3.08 מהמעבדה והועברו לשיקום במקלט הקופים בבן-שמן. על פי הידוע לנו שוקי וגאידמק נרכשו מחוות מזור לפני כשנתיים לאחר שהופרדו בכוח מאימותיהם והוכנסו לכלובים הקטנים במעבדה של פרופ' גרינוולד.


במשך שנתיים הם שהו שם בבידוד בכלובים קטנים ללא אמצעי העשרה, תחת משטר הצמאה יומיומי, הוצאו בכוח מדי יום מהכלובים, נכפתו לסד שנקרא "כסא קופים" למשך מספר שעות, הוכנסו לתאים חשוכים ו"אומנו" להסתכל על נקודת אור במסך מחשב.


במסגרת הניסוי בו השתתפו גם הקופים תקע, זובומופו, קוקו ופיקאצ'ו, הם היו אמורים לעבור כעת לשלב השני, בו מקרקפים את ראשם, משתילים להם מתקן ("קאפ") בגולגולת וממשיכים לאמן אותם עוד שנה שלמה להסתכל על נקודות אור משתנות במסך מחשב (למיטב ידיעתנו, תקע וזובומופו נכנסו כעת לשלב הזה). בתום השלב השני הם היו אמורים לעבור לשלב האחרון של הניסוי, שצפוי להימשך גם כשנה, בו היו מנסרים חורים בגולגולותיהם, ודרכם היו מצלמים את מוחם בזמן שהם מרותקים לסד ללא יכולת תזוזה מינימלית – במשך מספר שעות – כשהם מסתכלים על נקודות במחשב (פיקאצ'ו וקוקו נמצאים כעת בשלב הזה).


מזלם של שוקי וגאידמק שפר עליהם ולאור חשיפתם לציבור החליטו במכון ויצמן לשחררם. במקרים דומים נוהגים להעביר את הקופים "הסוררים" שלא משתפים פעולה עם הנסיינים, לניסוי אחר שבו מצלמים את מוחם כשהם מורדמים, וכך לא נדרש שיתוף הפעולה שלהם.


על-פי כתב ההגנה של מכון ויצמן לתביעה שהגישה נגדם "תנו לחיות לחיות", במקביל לניסוי בקופים הערים (שוקי, גאידמק, תקע, זובומופו, קוקו ופיקאצ'ו), נערך במעבדה ניסוי בקופים מורדמים – פרץ ובוץ'. לדברי המכון, הניסוי בפרץ ובוץ' אמור היה להסתיים בחודש ינואר 2008 אך הסתיים כבר בחודש דצמבר 2007 (מיד לאחר החשיפה בתקשורת). המכון הודיע שפרץ הומת על-ידם בגלל שסבל ולא ניתן היה להצילו. המכון לא דיווח מה עלה בגורלו של בוץ', אולם ממידע פנימי שיש בידינו עולה שהוא עבר ניתוח להסרת המתקן בראשו ואם ישרוד את ההתאוששות מהניתוח הוא צפוי לעבור לשיקום במקלט הקופים הישראלי בבן-שמן.


תקע, זובומופו, קוקו ופיקאצ'ו נשארו בגיהנום המעבדה של פרופ' עמירם גרינוולד. מכון ויצמן מתעקש שלא להפסיק את הניסוי האכזרי והמיותר בהם. עמותת "תנו לחיות לחיות" ממשיכה במאבק המשפטי והציבורי להצלתם ולסגירת המעבדה.


קישורים נוספים:

בחקירה הסמויה
חוות מזור