27/01/2008

בימים אלה הסתיים מבצע ארצי לעידוד עיקור וסירוס כלבים על ידי בעליהם, אשר הושק ביוזמת משרד החקלאות והמשרד להגנת הסביבה לפני כשמונה חודשים. את המבצע, אשר לווה בהסברה תקשורתית, הועידו קברניטיו לציבור מחזיקי הכלבים בלבד ואלו קיבלו את האפשרות לבצע בבעל החיים שלהם ניתוחי עיקור וסירוס מסובסדים על ידי המדינה אצל וטרינרים אשר השתתפו במבצע.  לציבור בעלי הכלבים נמסר כי עיקור וסירוס תורמים לבריאותו של בעל החיים ולאיכות חייו וכי הדבר מוביל לצימצום תופעת הכלבים המשוטטים שגורלם, על פי רוב, הוא מוות.


המבצע , שהוא תולדה של הכרה והבנה מצד המדינה כי יש לטפל בסוגיית הכלבים הנטושים על ידי מניעת התרבות, נזקף לזכותם של ארגונים למען בעלי החיים שבמשך שנים ארוכות מנסים להוביל את הרשות הממלכתית להתמודד עם הנושא.


ואכן זהו מבצע מבורך אך הוא מתעלם לחלוטין מהבעיה האמיתית, שעד עתה המדינה איננה מתמודדת איתה כלל ועיקר, והיא ריבוי חתולי הרחוב בישראל, שלהם אין בעלים שידאגו לשלומם ולעיקורם/סירוסם.


במספר מצומצם של מקומות בארץ מתבצעים עיקורים וסירוסים של חתולי רחוב בסיוע הרשויות, האגודות למען בעלי-חיים ואנשים פרטיים, אולם התופעה הזו היא "טיפה בים" כאשר ברוב חלקי הארץ ישנה התרבות עצומה של חתולים אשר מהווה מטרד לתושבים וחיי אומללות לחתולים. 


חתולי הרחוב הם חלק מהמרקם האקולוגי של סביבה אורבנית והם בעלי חשיבות גדולה בהיותם רצועת ההגנה של בני האדם מפני חרקים, מכרסמים ונחשים. באיזורים בהם מעקרים ומסרסים באופן סדיר חתולים נשמרות קבוצות קבועות של חתולים בריאים, רגועים ושומרי-טריטוריה מפני כניסת בעלי-חיים נוספים.


שיטת ה"עיקור/סירוס והשבה לטריטוריה הטבעית" הוצעה כבר בשנות השבעים ומעקב אחר תוכניות בשנות השמונים הראה כי לאחר 5 שנים ממועד ביצוע השיטה  נמצאו כ- 70% מהחתולים בסביבה הטבעית שלהם. השיטה מיושמת בהצלחה במספר מדינות בעולם.



בארה"ב, איטליה, גרמניה, אנגליה ובמקומות נוספים בעולם המערבי נהוגה שיטת ה- TNR
(Trap – Neuter – Return) אשר במסגרתה נלכדים חתולי הרחוב באופן הומאני ומועברים לטיפול רפואי ומתן חיסונים. בנוסף, עוברים החתולים ניתוחי עיקור/סירוס וכל אחד מסומן, באמצעות קטימה זעירה מאוזנו השמאלית, על מנת שלא ילכדו שוב לצרכי עיקור/סירוס. בתום התהליך מוחזרים חתולי הרחוב למקום ממנו נלכדו – לטריטוריה הטבעית שלהם.


מלבד העובדה כי ביצוע עיקורים וסירוסים של חתולי הרחוב תתרום לבריאותם, לאיכות חייהם ולשליטה על קצב ריבויים, היא תחסוך לרשויות מיליוני שקלים המבוזבזים מידי שנה על חשבון משלם המסים – לצורך לכידת חתולים וטיפול בתלונות על מטרדים הנגרמים לטענת חלקים בציבור מתופעת חתולי הרחוב.


לפני כחודש ימים העלו חברי הכנסת גלעד ארדן ורונית תירוש הצעת חוק "עיקור וסירוס כלבים וחתולים" אשר תסדיר בחקיקה הקצאת כ-4.9 מיליון ₪ על ידי משרד החקלאות לצורך ביצוע עיקורים וסירוסים מדי שנה.


שר החקלאות תמך בחוק החשוב הזה אולם בטענה כי קיימת "בעיה הלכתית" עם ביצוע ניתוחים פולשניים של עיקור וסירוס התגייסו חברי כנסת חרדים מש"ס ויהדות התורה והפילו את החוק בקריאה ראשונה.


כעת נותר לשר החקלאות רק להודיע כי הוא לא יסכים שחברי כנסת חרדים יפגעו, באמצעות כפייה דתית, במטרה כה חשובה ושבעקבות מבצע העיקור/סירוס המוצלח שערך משרדו בחודשים האחרונים לגבי הכלבים המבויתים יוקצן על ידי משרדו כ-4.9 מיליון שקל לצורך ההתמודדות עם ריבוי חתולי הרחוב ברחבי החיים לצידנו בסביבה העירונית.