13/01/2008


עמותת "תנו לחיות לחיות" עתרה היום (א') לבית המשפט השלום בראשון לציון בבקשה לצו מניעה שיאסור על מכון ויצמן למדע להמשיך בניסוי המתנהל בו ושפרטיו נחשפו לאחרונה בעקבות חקירה סמויה שניהלו אנשיה.


בתביעה, שהוגשה באמצעות עורכי-הדין מיכאל ספרד ונטלי רוזן, נטען כי הניסוי מהווה התעללות, התאכזרות ועינוי של בעלי-החיים ה"משתתפים" בו ועל-כן אף מהווה עבירה פלילית. עוד נטען בתביעה כי הניסוי אינו עומד בקריטריונים שקובע החוק לניסויים בבעלי-חיים הן משום שאין בו הקפדה על מזעור הסבל שנגרם לבעלי-החיים, הן משום שיש לו תחליפים שאינם פולשניים ועל-כן  גם אינם כרוכים בסבל של בעלי-חיים, והן משום שדרגת האכזריות בו אינה מידתית לתועלת הצומחת ממנו. בנוסף נטען כי האופן שבו מוחזקים ומטופלים הקופים במכון ויצמן מפר את הכללים שהותקנו בנושא והאוסרים, בין היתר, על הצמאה ובידוד.


לכתב התביעה צורפה חוות-דעת מומחה של הזואולוגית ד"ר תמר רון, שהינה מומחית בעלת שם עולמי בקופים, ואשר קובעת כי הקופים נתונים ל"התעללות קשה" ולתנאי החזקה והליכי "אימון" "אכזריים, הגורמים להם למצוקה מתמדת ולסבל פיסי ונפשי רב.". עוד קובעת ד"ר רון בחוות-דעתה כי חלק ניכר מהסבל שנגרם לקופים בניסוי ניתן היה למנוע.


מתוך כתב התביעה: "כל אדם בעל חוש מוסריות ואנושיות בסיסי, חייב להתקומם כנגד הזוועה הנחשפת בבקשה זו. לא צריך להיות משפטן, פרופסור לאתיקה ומוסר או אפילו צמחוני כדי להתחלחל לנוכח הסבל העצום שעוברים הקופים המסכנים הכלואים במעמקי המעבדות של מכון ויצמן. רק צריך להיות בן-אדם".


צילומי הסתר שביצעה עמותת "תנו לחיות לחיות" חושפים התעללות קשה ביותר בקופים: הקופים כלואים בבידוד בכלובים קטנים, ללא כל אמצעי העשרה, בחדר קטן, במשך שנים. הקופים נתונים בפחד תמידי והטיפול בהם נעשה בידי אנשים חסרי הכשרה מקצועית שנוהגים בהם בכוחנויות ובריונות. הקופים מוחזקים בסד מיוחד הנקרא "כסא קופים" אשר מונע מהם יכולת לזוז במשך שעות בכל יום ועוברים "אימונים" בתוך חדר חשוך. הקופים נתונים במשטר הצמאה קשוח וניתנת להם כמות מזערית של מים רק אם ביצעו נכון את ה"אימון".


עמותת "תנו לחיות לחיות" נחושה לפעול בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותה על מנת להפסיק את הניסויים המחרידים האלה, לפעול ללא מורא להוצאת הקופים מהגהינום בו הם נמצאים ולהביא לתיקוני חקיקה אשר יגנו על בעלי-החיים שבמעבדות.


פירוט נוסף על ממצאי החקירה הסמויה וסרטון ניתן למצוא באתר "תנו לחיות לחיות": https://www.letlive.org.il/article.php?id=633


פרטים נוספים: אתי אלטמן, דוברת תנו לחיות לחיות – 050-5358421


מסמכים מצורפים:
בקשה למתן צו מניעה זמני
הודעה לתקשורת