31/05/2007


דו"ח המבקר המדינה בנושא התמודדות משרד החקלאות-השירותים הוטרינריים עם התפרצות מחלת שפעת העופות, שהוגש ביום 9.5.07, מפרט ארוכות בעניין "בחינת שיטת ההמתה" וחושף דרך קשה, אכזרית ולא יעילה בה טופלו בעלי הכנף ע"י השירותים הוטרינריים במשרד החקלאות.


עולים מן הדו"ח תיאורים קשים אודות השיטה בה נקטו לגבי אופן המתת העופות וזאת ע"י הצמאתם במשך זמן ממושך למדי והרעלתם ברעל זרחני. בנוסף, מאחר שחלק מהעופות לא מתו כתוצאה מהרעלתם, הדרך שנבחרה להמית את "הנותרים בחיים" הייתה באמצעות נקיעת צווארו של כל אחד ואחד מבעלי הכנף.


מהמתואר בדו"ח בעניין שיטת ההמתה האכזרית של העופות עולים חשדות לכאורה לעבירה על סעיף 2(א) לחוק צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים), התשנ"ד – 1994 (להלן: "החוק") הקובע כי: "לא יענה אדם בעל חיים, לא יתאכזר אליו ולא יתעלל בו בדרך כלשהי". סעיף 17(א), סעיף העונשין, של החוק נקבע כי העובר על הוראת סעיף 2, דינו – מאסר שלוש שנים או הקנס האמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, התשל"ז-1977.


מבקר המדינה קובע גם כי העופות שמתו זמן קצר לאחר פרוץ המגיפה לא נקברו מיד לאחר המתתם ועל כן ייתכן שהדביקו יישובים אחרים במגיפה.


אכן, לא די בלהשמיד את בעלי הכנף. בתום השמדתם ישנה חשיבות רבה לאופן הטמנתם של העופות, וזאת על מנת למנוע מבעלי כנף אחרים לנקר בפגרי המושמדים ולהעביר את הנגיף לבעלי כנף אחרים וכן על מנת למנוע חלחול  של רעלים לקרקע.

בעקבות הדו"ח החמור פנה עו"ד ראובן לדיאנסקי, המנכ"ל והיועץ המשפטי של עמותת "תנו לחיות לחיות" לח"כ זבולון אורלב, יו"ר הועדה לענייני ביקורת המדינה וטען כי: "אילו הוביל משרד החקלאות-השירותים הוטרינריים, בטרם עת, לעבודת מטה מסודרת בה שותפים גופים רלוונטיים נוספים אני סבור שניתן היה למנוע המתתם והשמדתם של בעלי כנף רבים אשר חלקם הומתו "ללא הבחנה" בעקבות אי הסדר והפאניקה ששררה מהרגע שפרצה המגיפה".


כמו כן כתב עו"ד לדיאנסקי במכתבו כי: "הריני סבור, שניתן היה למנוע סבלם והשמדתם של מאות אלפי בעלי כנף, בהם עופות, תוכים, ציפורים וכו' אילו נערכו השירותים הוטרינריים במשרד החקלאות, מבעוד מועד, לאפשרות הכמעט ודאית להתפרצות "שפעת העופות" בישראל ואילו בזמן ההתמודדות עם המגיפה היו מקפידים לפעול בצורה נכונה ויעילה"


בסיום מכתבו ביקש עו"ד לדיאנסקי: "לאור האמור לעיל, אבקשך לכנס את מליאת הועדה לביקורת המדינה, בהקדם האפשרי, לדון במסקנות מבקר המדינה בעניין התמודדות משרד החקלאות עם התפרצות מחלת "שפעת העופות", לרבות לגבי אופן תפקודם ופעולתם של הממונים על הנושא בשירותים הוטרינריים בטרם פרצה המגפה ובמהלכה".

כתבה ב NFC
העתק המכתב