29/01/2017

תגיות:
,,

קרוב ל-2500 אנשים משתתפים כעת בצעדה ובעצרת מחאה בקריאה לאסור על "המשלוחים החיים" של עגלים וטלאים מאוסטרליה ומאירופה לשחיטה בישראל. האירוע מתקיים לקראת דיון בעתירה לבג"ץ בנושא, שיתקיים ביום רביעי (1.2, 9:00).

כ-2500 מפגינים: "די למשלוחים החיים!"

למרות מזג האוויר הקר כ-2500 אנשים משתתפים כעת במחאה נגד "המשלוחים החיים" של עגלים וטלאים מאוסטרליה ומאירופה לשחיטה בישראל. המפגינים צעדו לאורך שדרות רוטשילד בתל-אביב וקראו סיסמאות כגון "משלוחים חיים הם משלוחי מוות", "כל הים כבר מדמם, משרד החקלאות אשם". חלק מהמפגינים עונדים תגי אוזן עם מספר, בדומה לתגים המוצמדים לאוזני העגלים והטלאים. "עבור תעשיית הבשר, לעגל שנדון לשחיטה אין שם ואין זהות – יש לו מספר ותג מחיר. אבל עגל הוא לא מוצר, הוא יצור חי", מסבירים המפגינים. האירוע מאורגן על-ידי עמותות אנונימוס לזכויות בעלי-חיים ותנו לחיות לחיות, לקראת דיון בעתירה לבג"ץ שהגישו בנושא, שיתקיים ביום רביעי.

העיתונאית אורלי וילנאי מנחה את עצרת המחאה בכיכר הסינמטק, שבה משתתפים ד"ר חגי אלמגור, לשעבר הממונה על חוק צער בעלי-חיים במשרד החקלאות, וכן חברי הכנסת יעל כהן פארן, תמר זנדברג, שרן השכל ודב חנין.

שחר זילברמן מעמותת אנונימוס לזכויות בעלי-חיים אמרה באירוע: "אנחנו רואים את המשאיות שמובילות עגלים בכבישים, ורוב האנשים מצטמררים לרגע ומפנים את המבט הצדה. הם לא רואים את העגל עם הקרן השבורה והפנים שהתמלאו בדם, את הטלה שרגלו נתקעה בין סורגי המשאית ונשברה, את העגל שהתעוור בגלל אדי האמוניה מההפרשות שהצטברו באוניה. היום התכנסו כאן יותר מאלף אנשים שרואים אותם, כדי להשמיע את קולם של קורבנות המשלוחים החיים".

יעל ארקין, מנכ"לית תנו לחיות לחיות, אמרה: "אנחנו מונעים מכוחה של חמלה, מכוחו של צדק ומוסר. אנחנו מונעים מאהבת החיים. את הכוחות האלה אפילו תעשייה חזקה ועשירה לא יכולה להביס. כי בזמן שהם משתיקים את קולות הכאב של בעלי החיים הכלואים בבטן האוניות, אנחנו צועקים במקומם בקול שאי אפשר להשתיק. ואנחנו לא ניתן לאף אחד להשתיק. לא ללחצים, לא לאיומים, לא לכסף ולא ללוביסטים".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ): "מדובר בהתעללות אכזרית בבעלי-חיים. בין 50 ל-70 אלף חיות מגיעות בכל משלוח כזה, חבולות, מוכות וחולות. שום אינטרס כלכלי לא מצדיק את ההתעללות הזו, המהווה צער בעלי-חיים ברור שאסור לתת לו יד או לעצום עיניים למולו, מה גם שהמשלוחים לא הורידו את מחירי הבשר. משלוחים חיים הוא שם מכובס למסעות מוות אכזריים ואני גאה להוביל הצעת חוק להפסקת המשלוחים בתקווה שהמצב ישתנה בהקדם״.

ח"כ שרן השכל (ליכוד): "המאבק למען בעלי-חיים הוא המאבק עבור האנושיות והחמלה שבכולנו. מטרת המשלוחים החיים הייתה להוזיל את עלויות הבשר בישראל, אך האבסורד הוא שבפועל לא הוזלו המחירים ובינתיים מתבצעת התעללות נוראית בעשרות אלפי בעלי-חיים בכל חודש".

ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני): "אני מגיעה הערב בכדי להוביל יחד עם הארגונים ופעילי השטח את מאבקם של אלה שלא יכולים לדבר. המשלוחים האכזריים של בעלי החיים חייבים להיפסק, מדובר בהתעללות מיותרת שלא עולה בקנה אחד עם חוק צער בעלי-חיים ולא עם עקרונות היהדות".

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת): ״משלוחי העינויים בדרך למוות הם פסולים מוסרית ומנוגדים לחוק צער בעלי חיים. חייבים להפסיקם מייד ואסור לאפשר לממשלה להמשיך את גרירת הרגליים בעניין״.

רקע: ביולי האחרון שר החקלאות אורי אריאל הצהיר במליאת הכנסת כי יפעל להגבלת המשלוחים החיים, וביקש מח"כ תמר זנדברג להקפיא את קידומה של הצעת החוק שהגישה במטרה לאסור את המשלוחים החיים. למרות הבטחה זו,  ב-2016 היקף המשלוחים החיים הגיע לשיא, ביבוא של 571,792 עגלים וטלאים (כמעט כפול בהשוואה ל-2015).

לאורך השנים עודדה הממשלה את יבוא העגלים באמצעות הקלות במכס, בטענה שהדבר יביא להורדת מחירי הבשר – ואולם לפי נתוני משרד הכלכלה, ישנה חלופה זולה יותר למשלוחים החיים: בשר המיובא בקירור מבתי מטבחיים בחו"ל נמכר במחיר זול יותר. משרד האוצר אישר לאחרונה יבוא של בשר בקר טרי בפטור ממכס שיגיע עד 2020 להיקף של 17.5 אלף טון לשנה (הצריכה השנתית של בשר בקר טרי מוערכת ב-20 אלף טון, כולל בשר שמקורו בבעלי-חיים ילידי ישראל). "תעשיית הבשר כרוכה מטבעה בהתאכזרות וסבל והדרך היחידה לעצור את ההתעללות בבעלי החיים היא להימנע מרכישת בשרם. אך כל עוד שוחטים בעלי-חיים, המינימום הנדרש הוא לעשות זאת קרוב ככל הניתן למקום גידולם", אומרים בעמותות.

 

צילום: רויטל טופיול