23/01/2017

תגיות:
,,

יש לנו זוכות!

בתחרות 'הקהילה הטובה ביותר לחתולים' בחרנו מתוך עשרות את הפינה הזוכה, זו שהצליחה להוכיח לנו כי היא מושלמת מכל הבחינות החשובות -הן לטובת החתולים והן לטובת הקהילה.

פינת ההאכלה אשר הגיעה למקום הראשון בתחרות, מזכה את הפינה בשכונת רמת אשכול בירושלים בתואר 'הקהילה הטובה ביותר לחתולים' ואת המאכילה סוניה בפרס – 140 קילו של שקי פריסקיז מתנת 'פורינה' סוניה היא אישה מדהימה, בת 90 (!!!) , שהתחילה להאכיל לפני כ-40 שנה .

ריבי מאיר, מומחית החתולים שלנו, מסבירה מדוע הפינה של סוניה היא כה מושלמת.

קהילת חתולים יציבה – סוניה מטפלת בכ-30 חתולים שרובם המכריע קבועים, לכולם יש שמות ומקבלים יחס אישי מסוניה ומגל שמגיעה לבקר ולפנק פעם בשבוע. כל החתולים בקהילה של סוניה מעוקרים ומסורסים, וברגע שמצטרף חתול נוסף גם הוא נשלח לעיקור / סירוס. עיקור/ סירוס, וטיפול רפואי לחתולים – כל החתולים עוקרו במקומות מוסמכים מגיל חצי שנה (אם הגיעו בוגרים – ברגע שהגיעו), מלבד מניעת התרבות , עיקור וסירוס תורם לחתולים ולקהילה שבה הם חיים, כיוון שמוריד את רמת הסטרס של החתולים, מפחית מריבות בין החתולים, מפחית סיכוי לתאונות, מפחית הפרעות סביבתיות (כגון יללות ייחום) ומפחית חיכוכים עם השכנים. (בנוסף, חתולים מעורקים זקוקים לפחות אנרגיה ואוכלים פחות, כך שזה גם מקטין הוצאות). בנוסף הם מחוסנים וכל חתול שנזקק לטיפול רפואי מקבל טיפול כזה, בין אם בעמותה או במרפאה פרטית. התייעצויות וסיוע – כדי שמאכיל יוכל לבצע את המשימה על הצד הטוב ביותר גם עבור החתולים, גם עבור הקהילה וגם עבור עצמו, הוא זקוק למישהו שיוכל להתייעץ אתו ומישהו שיוכל לגבות אותו במקרה הצורך. סוניה מתייעצת לפעמים עם בתה, שהיא בעלת ידע רב בחתולים, וגם עם השכנה לשעבר גל, שגם מגיעה פעם בשבוע לעזור. בנוסף, יש אדון נוסף שמתנדב להגיע פעם בשבוע לתת אוכל ומים, וגם שתי אחיות חרדיות שאוהבות חתולים, שסוניה קנתה להן שק אוכל וארגז שימורים, והן מחליפות את סוניה כאשר היא לא יכולה לצאת. מיקום וזמן ההאכלה – את החתולים יש להאכיל ולהשקות בשטח ציבורי, רצוי במקום נסתר ובכל מקרה במקום שאינו פוגע בשגרת הקהילה. מכיוון שהחתולים הם חיית לילה, עדיף להאכילם בשעות הערב, הלילה או מוקדם מאד בבוקר. סוניה מאכילה את החתולים פעם אחת ביום בשעות הערב, בחניה שמאחורי הבניין. עבור החתולים הפחדנים יותר, שחוששים להגיע למקום גלוי עם הרבה חתולים, היא מצאה מקום מוסתר יותר בקדמת הבניין. כלי המים מוסתרים. סוג מזון, כלים וניקיון – חשוב להאכיל את החתולים במזון יבש איכותי וטרי.

סוניה מאכילה במזון יבש כגון 'פריסקיס' ולפעמים צ'ופרים משובחים. האכלה במזון איכותי שומרת על החתולים שבעים לזמן ממושך. סוניה אינה מאכילה בשאריות מזון, אבל את הקשישים חסרי השיניים מפנקת לעתים במזון רטוב. חשוב לזכור, שכאשר מאכילים במזון רטוב אסור להשאיר את השאריות ויש לנקות מיד. מים טריים מוגשים לחתולים בכל יום, בכלי פלסטיק עמוקים שנשטפים לעתים קרובות. האוכל מוגש בכלים עמוקים שקשורים לעצים (על מנת שלא יעופו ברוח או שילדים ועורבים לא 'יגנבו' אותם). בנוסף, בכל האכלה סוניה שולפת מכסים שטוחים ממקום מחבוא, ועליהם היא מפזרת עוד מזון, ואותם היא אוספת בתום ההאכלה. איחסון המזון – סוניה מאורגנת מאד. היא עושה קניית אוכל לכל החתולים בערך פעם בחודש. את האוכל מהשק הגדול היא מכניסה לג'ריקנים קנים של 1.5 ליטר עד 4 ליטר ואת הגרגרים המשובחים לקופסאות קטנות. את השארית מאחסנת בפח גדול סגור (או שק בתוך שק סגור, כדי למנוע מחתולי הבית לפגוע בו) מקומות מסתור מפני הגשם- רהיט ישן שנזרק והוצב במקום שמאפשר לחתולים להסתתר, בפנים שמו עיתונים ואפילו כריות, ארגזי פלסטיק שסוניה וגל ניילנו והציבו מפוזרים בחצר. לצערה רבים מנערי השכונה זורקים אותם. סוניה ממשיכה להכין, שיהיה לחתולים מסתור לפחות עד שהארגזים ייזרקו. היחסים עם השכנים – עם השנים השכונה התחרדה וסוניה נאלצה לעשות מאמצים על מנת להסתדר עם תושבי השכונה. היו תקופות שהיו יותר מציקים, וסוניה כתמיד ניסתה להסתדר עם השכנים ברוח טובה כיום, סוניה מספרת שרוב דיירי הבניין כלל לא דואגים לניקיון, דווקא בגלל הדאגה של סוניה וגל לחתולים החצר והכניסה נראות טוב יותר. בשנים האחרונות הצליחה לרתום שכנים נוספים לעזור בהאכלה, ואימהות עם ילדים גילו את האטרקציה שהצפייה בחתולים יכולה לספק.

לסיכום – חייה של סוניה שלובים כבר 4 עשורים בחייהם של חתולי הקהילה שלה. אף שהשכונה התחרדה והשכנים אינם תומכים, היא מצליחה להתמיד, להתגבר על חיכוכים, ולפעמים גם מצליחה לעורר בילדים אמפתיה כלפי החתולים,, והם יורדים לצפות בחתולים בסקרנות. במהלך השנים האלה סוניה הצילה עשרות חתולים שהגיעו לאזור מגוריה במצב רע, רזים ולפעמים גם חולים או פצועים, על ידי כך שסיפקה להם חום והגנה, מזון וגם טיפול רפואי כשצריך. פינת ההאכלה של סוניה היא דוגמה ומופת לאיך שפינת האכלה צריכה להיות, ולכך שכאשר אנשי הקהילה טובה לחתולים, גם החתולים טובים לקהילה.

במקום השני נמצאת הפינה של גל – בשכונת 'תלפיות' בירושלים גל החלה להאכיל חתולים לפני כעשרים שנה, מאז הייתה ילדה, ביחד עם סוניה  ואין ספק כי למדה ממנה את כל ה"סודות" החשובים ליצירת פינת האכלה מושלמת עבור החתולים ועבור הקהילה כאחד. במקום בו גל מתגוררת היום, התפתחה פינה עם 12 חתולים. כל מי שהיה במקום נלקח לעיקר / סירוס ברגע שהגיעה לתלפיות ולכן לא מכירה אף אחד מהם מיום שנולד. יציבות גבוהה בקבוצה של גל מעידה על כך שהיא עושה עבודה מצוינת. כולם מטופלים היטב ונלקחים לטיפול רפואי ברגע שיש צורך. גל לא מוותרת על אף חתול, גם אם מצריך טיפול אינטנסיבי של מריחת משחות, סירוק ומתן תרופות, על מנת לטפל בבעיות רפואיות. גל מאכילה על שתי חומות ליד פחי האשפה, ומים מניחה בחמש נקודות, שחלקן נסתרות, ומחליפה כל יום. היא מאכילה מוקדם בחמש בבוקר, וגם בשש בערב. גם במקום החדש, היא מצאה שכן מאכיל, שהם מסייעים אחד לשני כשצריך. מה שעוד נפלא בפינה של גל, שהיא תמיד נשארת זמן מה עם החתולים ונותנת להם יחס אישי. היא תורמת ידע ומסייעת לשכן המאכיל, כך שגם פינת ההאכלה שלו השתפרה. היא גם נהנית להשתפר ולקבל עצות מאחרים בקבוצת וואטס-אפ של מאכילי ירושלים. גל זוכה בסל עיקור/סירוס לחתולים, בעלות של 600 שקל באחת ממרפאות 'תנו לחיות לחיות' (ברמת גן, כפר-רות או אשקלון).