16/03/2006

אנו חרדים לבעלי חיים, אוהבים בעלי חיים, ואם היו עבירות על החוק, הן יטופלו. צוות התברואה מחויב לשמור על בריאות הציבור.
בעניין הרעבת החתולים, שהוצגה בתכנית: לא היתה הרעבת חתולים, פספסו רק יום אחד. האכילו ביום הראשון וביום השלישי, וכמו כן, החתולים שוחררו ביישוב בו הם נתפסו.
בעניין הוטרינר ד"ר קרן: ציירו את ד"ר קרן כמשוגע רוקד. לא הראו איך השפילו אותו בביתו ליד האישה והילדים, בבית הכנסת מול הציבור שלו. אמרו לו ביטויים קשים מאוד. אין סיבה לבוא לעובד ציבור בפני הציבור ולהגיד לו דברים קשים. ובסוף הראו רק את התמונה האחרונה, כשכבר הגיעו מים עד נפש. אני מסכים שלא היה צריך לרקוד ככה.
כהן יידע כי הם עומדים להקים ועדת בדיקה, ברשות וטרינר מחוץ למועצה, ד"ר ברוכין. המועצה, מחולקת לשני חלקים – המערבי עליו אחראי ד"ר קרן, והחלק השני עליו אחראי ד"ר ברוכין.


פורז: זה רופא פנימי, אתם בודקים את עצמכם


כהן: אף אחד לא הכריח, נעשה רענון נוהלים. הציגו צילומים מוטעים, הוצאו דברים מהקשרם. מנסים להציג עובדי מועצה כקאובואים. אני יכול להציג תמונות של עשרות כלבים משוטטים, מכפרים ערביים – כלבים לא מטופלים, עם מחלות, זה שאמרו שאין כלבת – זה שקר. ביקשנו לראות את החומר הלא ערוך, אנחנו רוצים לבדקו אם זה נכון, נטפל במי שיש לטפל, החומר אינו אמין.


פורז: אתה מגנה בחצי פה, אבל נותן גיבוי בפה מלא, אנחנו מרגישים שאתה מסנגר. לאור דברים כאלה עליכם להזדעק, צער בעלי חיים זו מצווה ביהדות – ההרעבה, זריקת הגופות. גם אם החומרים ערוכים, התמונה שהוצגה מזעזעת, הביאו גורם חיצוני לבדוק את זה.


כהן: אנו מחויבים לבריאות הציבור. יש שירותים וטרינרים כלל ארציים – יעשו במקביל בדיקה, ניתן לאנשים את זכות הדיבור וזכות הבדיקה.


ראש משרד חקירות תחנת בנימין, רב פקד פיאמנטה: הוגשה תלונה. פרט לקלטת שעוד לא הועברה, אנו לקראת סיום חקירה. עם קבלת הקלטת עם כל החומר נחליט איך ממשיכים. מבקשים מהיורה, להסגיר את הנשק, להעביר את התיק לתביעות במחלקה. זה לא התיק הראשון נגד הוטרינר, יש מספיק חומר להליך פלילי. נפתחו שני תיקים: התעללות בבעלי חיים; הריגת בעלי חיים וירי בשטח בנוי.


קצין מטה לחוק צער בעלי חיים, המשרד לאיכות הסביבה, רב פקד שאול מימון: כל תלונה על וטרינר עוברת דרכי, כבר ב-22.2, ביום האירוע, ידעתי שהוגשה תלונה. הנחתי את החוקר, איך לחקור, מה עוד שיש תיק נוסף על הוטרינר, ד"ר קרן, בנושא הרעלת בעלי חיים- בהכנת כתב אישום.


 מנהל שירותים וטרינריים, משרד החקלאות, ד"ר משה חיימוביץ: באותו יום בצהרים קיבלנו הודעה על מה מדובר, הוריתי לחקור את הנושא, חקירה מקיפה שטרם הסתיימה. בודקים את כל נושא פעילות המחלקה, האם פעלו לפי החוקים. כשנסיים את החקירה, שהיא לא פשוטה.


פורז: מאוד פשוטה, יש המון ראיות מצולמות.


חימוביץ: אני יודע שהן ברורות, ביקשנו את הקלטת. חלק מהתיק כבר כאן. ביקשנו השלמות. כשהתיק יסתיים יועבר למחלקה המשפטית שלנו, שם ייבדק הכל לגופו של עניין.


ממונה חוק צער בעלי חיים, משרד החקלאות, ד"ר דגנית בן דוב: חלק ממערך שהאחריות הראשונית שלי זה בריאות הציבור. הסלט שנעשה בכתבה, לגבי מהי כלבת. החשש מכלבת, לא רק מבעל חיים נגוע שעשוי להדביק, אלא חשש סטטיסטי. אם יש חשש מכלבת, והעובדה ששנה לא היה מקרה, לא אומר שאין – אנחנו יודעים שיש כלבת והיא באה בגלים. בעיית הכלבת: אוכלוסיית כלבי בר משוטטים, לא מחוסנים, והבעיה היא העברתה של הכלבת לחיות בית ובני אדם. ועל הרשויות להתמודד עם זה.
המה צריך לעשות והאיך – לא אותו דבר. המה – זה הרשויות; האיך – אפשר היה לראות שהכתבה ערוכה. התקשורת בארץ מאוד טובה – במקביל בערכית תחקירים, גם לשפוט. החקירה החלה עוד לפני השידור – יחידת הפיצוח. יש דברים שנעשו לא נכון, לא משנה אם חתולים אכלו או לא אכלו, לא מחזיקים כך חתולים, בהחלט נעשו דברים לא ראויים.


חימוביץ: חקירת משרד החקלאות – עד סוף השבוע התיק יהיה מוכן. חייב להגיד דבר אחד. אמנם אנחנו עובדי מדינה, אבל אנחנו גם בני אדם, ברגע שיש כל מיני השמצות וגזירות דין – עומדים מאחוריהם אנשים.


יועצת משפטית של משרד החקלאות, עוד" מיכל סגן-כהן: הנחתי את התגובות שהופיעו באינטרנט נגד אנשי ציבור – השתלחות בעובדי ציבור. חבל שלא נראתה הכתבה עד תומה, וההשתלחות נגד בן דב, אין בסיס בכתבה שפורסמה, השתלחות שראויה לגינוי.


יועץ משפטי "נח", עו"ד פלד: בדברים שאמרה ד"ר בן דב, היא טוענת שאמנם היא הממונה על חוק צער בעלי חיים, אבל במסגרת השירותים הוטרינרים לדאוג לאדם. התפקיד שלה לא היה נוצר לולא היה חוק צער בעלי חיים, שהפקיד את ההגנה על בעלי חיים על דגנית בן דב. אם היא לא מבינה את זה, זה מעורר מקום לדאגה, ומסביר את תפקוד השירותים הוטרינרים, כשבעלי חיים זקוקים להגנת המדינה.
אנשי הארגונים להצלת בעלי חיים, אנשים טובים שעושים זאת בהתנדבות, בשעה שהמדינה ערוכה לעשות זאת וקיבלו את זה בחוק, בעוד היא לא מבינה שתפקידה להגן על בעלי חיים.
דבר שני שמטריד אותי, שמענו פה מרפ"ק מימון, שהיה מקרה כזה נגד אותו וטרינר לפני כמה חודשים, לגבי המקרה – רק עכשיו קיבלנו את החומר, אומרים מהשירותים הוטרינרים. אני מתפלא שהרובה עוד לא ברשות המשטרה. אבל המקרה מלפני כמה חודשים, עוד לא בשל לכתב אישום – שהשירותים הוטרינרים שהיו להם כמה חודשים לטפל בכך לגבי הוטרינר, לא שמעו על זה? ומה על מקרים שלא ידועים, שלא קיבלו בולטות בכלבוטק? מה עושים השירותים הוטרינריים כדי להגן על בעלי חיים?


יועץ משפטי "תנו לחיות לחיות", עו"ד ראובן לדיאנסקי: גם הארגונים לרווחת בעלי חיים דואגים לבריאות הציבור, אי אפשר כל פעם לנפנף בזה אל מול רצח בעלי חיים. באופן הכי בוטה שקיים.
מתפלא שלא העלו את העניין שכל אותם האנשים ממשיכים לעבוד. אפשר וצריך להוציא את האנשים לחופש – להשעות. אני מצפה שיהיה צעד של פירוק המחלקה הוטרינרית.
שתצא קריאה – כי על פי חוקי המשמעת של עובדי המדינה – ניתן להשעות עובד – אם נפתחה כלפיו חקירה משפטית: את ד"ר קרן, את הכלבן שירה ורצח – להשעות לאלתר. עד שהחקירה תמוצה ויוגשו כתבי אישום.


דוברת "תנו לחיות לחיות", אתי אלטמן: משרד החקלאות לא יכול לחקור את עצמו. משרד איכות הסביבה צריך לחקור אותו. לדעתי יש להשעות את בן דב ואת חיימוביץ.


מנהלת מחלקת מחלות זיהומיות, שירותי בריאות הציבור, משרד הבריאות, ד"ר אמיליה אניס: בנושא הכלבת – אני חושבת שלא ראוי לומר "כלבת –שמלבת". כי כלבת זה מחלה שיש בה 100% קטלניות. אדם שחלה – דינו דין מוות. כ-15 אלף בני אדם פונים מדי שנה לקבל טיפול נגד כלבת בכלל חשיפה לבעלי חיים. ב-3,000 מקרים מוחלט כי יש מקום לטיפול מונע: חיסון סביל +חמש זריקות פעילות. זה יקר וסבל אדיר לאדם, שצריך להציל את החיים. זה טיפול מונע מיד אחרי חשיפה – כלבים/חתולים/חיות בר.


פורז: משרד הבריאות צריכים להיות האינטרסנטים הכי גדולים לחיסון האורלי – כך תחסכו אלפי מטופלים שצריכים להיות מחוסנים מדי שנה.


יו"ר "נח", אורי יפה: יצא לי להיות במקום בו הורעלו החתולים. נשארנו כל הלילה, לראות שאף אחד לא "שכח" ויבוא להאכיל אותם – אף אחד לא בא. הגשתי תלונה במשטרה על סמך חומר שאני ראיתי. אני מחזק את דברי אהוד, על ד"ר בן דב, יש לה טעות מבנית, בהבנה על בריאות הציבור. בשנות ה-60-70 ניסו לחסל את התנים, בתואנה לכלבת. עד היום 3 מתו מכלבת – לא מכלבים, לא פנו לקבל טיפול. קיים סיכוי שזה יקרה במקום ללא כלבים וחתולים. בן דב בתפקידה צריכה לעבור למשרד איכות הסביבה כך שלא ייווצר ניגוד עניינים. אני לא מאשים את הפקח, הוטרינר.. אלא זו טעות מבנית בחוק.


פורז: הואיל ואני עסקתי בחקיקת החוק, היתה התלבטות על מי להטיל את האחריות – ומצאנו פשרה. מסכים שתפקיד גב' בן דב מלבד לדאוג לאדם, להיות סניגור של בעלי חיים. היא צריכה לשאול את עצמה, האם אין אלטרנטיבה, כמו סניגוריה ציבורית. עליה לא לעשות כמובן דברים שמסכנים בני אדם, אבל עליך להיות זו שאומרת לכל הגורמים איפה הקו אותו לא עוברים כי אין אמצעים אחרים, על פני הדברים, לפחות כפי שזה נראה בכתבה עברו על דברים מאוד חמורים. אני חושב שאנשי משרד החקלאות, שאחראים על הרופאים הרשותיים – כשאתם רואים שיש וטרינר רשותי, שלא מקיים את החוק – יש לנקוט באמצעים.


ד"ר בן דב: אתה אמרת שחלק משמעותי בתפקיד – האם אין דרך אחרת לעשות את זה. הנקודה העיקרית, האם צריך לעשות את זה – חשוב שהתחום יישאר במשרד החקלאות.


פורז: בכנסת יש רוב למען בעלי חיים. אתם צריכים להיות הסניגורים של בעלי החיים – כי אם ירגישו פה בכנסת, שלבעלי החיים אין מגן במשרד החקלאות – יוציאו את זה מכם. לא אומר לסכן חיי אדם. אבל אין סיבה להחזיק בעלי חיים מורעבים.


עו"ד לדיאנסקי: אתם מנסים להסיט את הנקודה. אין להתעלם מההרעבה, העברה ממקום למקום, ירי..וכו'..


חיימוביץ': הוזכר נושא החקירה, הרופא בשימוש בפיתיונות, שימוש בסטרכינין ירד כמעט לאפס. שימוש בזה, רק במקומות – באישור ממני – רק במקומות שהוטרינר הוכיח שעשה הכל ללכידת בעלי חיים. והיה והשתמש לא על פי הנוהל שלנו, הוטרינר ייתן דין וחשבון. ברגע שיש חקירה על ידי המשטרה, סוכם בנינו שלא יהיו שתי חקירות. המשטרה חוקרת, ואם מוצאת לנכון להעביר לטיפולי.
מטה בנימין – יש להם יום יום כמויות כלבים אדירים שחודרות מהרשות. שת"פ עם הרשות הפלסטינית, רוצים יום יום סטרכינין, ואני לא נותן להם. לא נותן להם עד שלא ילמדו, מה שאנחנו עושים אצלנו. נושא שני: כשכלב נושך ילד, פונים אלי, ולא אליך. כדאי לשמור על דו קיום: בעלי חיים ובריאות בני האדם. הדמגוגיה שמושמעת פה, טובה לפרוטוקול, אבל לא לחיי היום-יום.


עו"ד לדיאנסקי: זוהי דמגוגיה – להרעיב חתולים!!!


חימוביץ': אחד הדברים שמעניינים אותי הם בעלי חים, ואני הקדשתי את כל החיים!!!!


בן דב: אף אחד לא הצדיק את זה, שלושתנו אמרנו שזה לא בסדר.


עו"ד לדיאנסקי: לא יורים… !!!


פורז לחימוביץ': אל תאבד את הסבלנות.
בחיים לא יאשים אדם, לפני שתמוצה החקירה.


ח"כ אורי אריאל: אני רוצה לגעת בכמה נקודות: 1. על פניו נראה שהשידור ערוך, זה טבעם של שידורים. יש דברים שנראים כי צריכים בדיקה – ובדיקה מהירה. מר כהן, הואילו לבדוק, תגיד מתי להערכתך תסתיים הבדיקה. הבירור לא יכול להיות המון זמן. 2. ערוץ 2 – יואיל בטובו להעביר את החומר הלא ערוך – גם המשטרה וגם המועצה רוצים את החומר. הם צריכים לרצות להעביר את זה.
3. בעיני זה העיקר: ברמאללה נושא הטיפול בכלבת לא קיים – ואני אומר לכם את זה באחריות. בהסכם אוסלו אמרנו שזה מה שיקרה: יתושים/מחלות/ כלבת – אז צחקו שהעלנו נושא פרוזאי. צריך לבדוק עם המנהל האזרחי, מה נעשה בעניין- בפועל כמעט כלום. התופעה- עדרים 10-20 כלבים/חתולים נכנסים ליישובים – הם יודעים להיכנס בלי להתגלות. מי שנתקל בתופעה מדי יום, עם הסכנה שהזכירה נציגת משרד הבריאות – זו בעיה – לא נזלזל בה. אמנם עד היום היו 3 מקרים, ומה יהיה אם מחר זה יקרה? האם נסביר שזה לא קרה עד היום?
לסיכום מציע: 1. שתהיה בדיקה עם המנהל האזרחי וגורמי הצבא באזור. 2. שיתאפשר לטפל בעניין בצורה רציפה, מהירה ובאופן אגרסיבי. המצב לא יכול להישאר ככה. אנחנו מצווים, עם כל הכבוד לחוק, מופיע בתורה, צער בעלי חיים – יהודי עם בע"ח, מצווה, כשקם בבוקר קודם כל להאכיל את החיות ואחר כך מצווה להתפלל ולאכול. החוק הישראלי היום נהוג לא בסתירה (והוא פחות מהתורה). לסיום, מבקש לנהוג אחד בשני, לא פחות מאיך שאנו נוהגים בחתולים, גם אם הנושא טעון ובעייתי.


פורז:  ד"ר חיימוביץ, אני לא חושב שאם יש חקירה במשטרה, אתה לא יכול לשבת מהצד. עליכם להקים ועדה. להגיע כמה שיותר מהר למסקנות, ומהן לפעול.
וכן, מאוד מבקש מאנשי המשטרה, לדאוג לסיים את התיק מהר.
אנשי המועצה – הבדיקה צריכה להיות אובייקטיבית, אם תעשו בדיקה, שעל פניו נראית טיוח, גם אם האדם ייצא צוד, לא יאמינו לו. עשו בדיקה חיצונית.
לדעתי הכתבה קשה מאוד – קשה לצפייה. כתבות כאלה, סה"כ נותנות תמונה, מעוררות תשומת לב ציבורית. ולכן יש לנקוט בכל הצעדים החוקים, הליכים משפטיים, פליליים.
הליכים של המעסיק – לפעול נגד עובדים שלא עבדו קשורה – אם זה מה שהמועצה מגלה על עובדיה
מבקש לקבל דיווחים מהמשטרה, חימוביץ, המועצה.