01/11/2016

ארוחה טבעונית

לאכול כמו קודם

המון ממה שישראלים אוכלים הוא ממילא… טבעוני! חומוס, טחינה, פלאפל, קוסקוס, מג’דרה… מאכלים רבים אנחנו מכירים גם בגרסאות מהחי וגם בגרסאות מהצומח: פסטות, ירקות ממולאים, קובה, חמין, סושי… מאכלים אחרים מסתדרים מצוין בלי התוספת מהחי: בורקס ומלוואח, למשל, לא חייבים ביצה מהצד. אם נכין רשימה אישית של מאכלים כאלו, שאנו אוהבים, אולי נגלה שאנחנו כבר כמעט טבעונים.

לאכול בקצב שלך

יש אנשים שהכי נוח להם לעבור לטבעונות במכה אחת, מהיום למחר. לאחרים נוח יותר לעשות זאת בהדרגה: להתחיל במספר ימים בשבוע, או לעשות קודם כמה שבועות ניסיון. יש מי שמגדילים בהדרגה את כמות המזון שהם אוכלים מהצומח. יש מי שעוברים בשלב ראשון ל”כמעט-טבעונות”, אבל ממשיכים לאכול מאכל אחד מסוים או בנסיבות מאוד מסוימות (למשל, את החמין הבשרי של סבתא בשבת).

לאכול בקלות

מעולם לא היה קל יותר לאמץ תזונה טבעונית. מדפי הסופרמרקט עמוסים במוצרים צמחיים ותיקים וחדשים. המבחר של מקבילות בשר מהצומח עצום, ובתחום מקבילות החלב יש שורה ארוכה של מותגים על בסיס סויה, שקדים, שיבולת שועל ועוד. יש אוכל מהיר טבעוני, מסעדות שף טבעוניות, רשתות קפה ידידותיות לטבעונים, פיצות טבעוניות… מה שלא יהיו ההעדפות שלך – אוכל טבעוני מחכה לך בהישג יד.

לאכול יותר

המעבר לטבעונות הוא הזדמנות להרחיב את עולם האוכל שלנו לטעמים, מרקמים וניחוחות חדשים! לטעום משפע האוכל הטבעוני של תרבויות רחוקות; לגלות מוצרים שמעולם לא ניסינו ולהתנסות במזונות אקזוטיים ובצירופי טעמים יצירתיים…

אפשר לנהל חיים טבעוניים מספקים גם בין המקרר למיקרו, אבל למה לא לנצל את ההזדמנות בשביל לגלות מחדש את המטבח, לחשוף את הסודות של כל הקטניות הצבעוניות האלה שבשקים בשוק ולהתחרות בחברים בהעלאת תמונות אוכל בפייסבוק?

לאכול בריא

מעבר לטבעונות הוא הזדמנות לחשוב על האוכל שאנחנו אוכלים. אם אכלנו עד היום שניצל עם אורז לבן, פירה וקטשופ, כדאי שלא נסתפק בסילוק של השניצל מהצלחת… כדאי לקרוא קצת על תזונה נכונה (התורה לא כל-כך מסובכת) ולאמץ תזונה מגוונת ועשירה, שמבוססת על דגנים מלאים, קטניות ושפע של ירקות ופירות.

לאכול יחד

אפשר לאכול טבעוני גם כשהחברים והמשפחה ממשיכים (בינתיים?) לאכול מוצרים מהחי. כשאוכלים בחוץ, ברוב המקומות יש אופציות טבעוניות מצוינות, או מנות שאפשר להגיש בגרסה טבעונית. במקומות עם התווית של “ויגן פרנדלי” תמצאו מבחר איכותי של מנות טבעוניות, שתוכלו לזהות בקלות בתפריט, בלי להזדקק להתייעצות עם המלצר. כשאוכלים אצל חברים, כדאי להזכיר מראש שאתם טבעונים, וכדאי להתנדב מראש להביא חלק מהאוכל (ולהוציא לכולם את העיניים עם מנה טבעונית מדהימה).

לאכול בשלווה

הבחירה שלך בטבעונות עשויה לעורר רגשות אשם אצל אחרים. אם מישהו מציק לך בשאלות אינסופיות על טבעונות, או בהגיגים מעמיקים על כך ש”בג’ונגל הנחש אוכל את הפיל”, כנראה שהוא יהיה הטבעוני הבא! שיחות על טבעונות הן דבר נפלא, אבל זכותך שלא יחפרו לך. למקרה הצורך כדאי להצטייד מראש בתשובות קצרות, החלטיות ופשוטות שמסיימות את השיחה על הנושא.

לאכול בגאווה

הבחירה בתזונה ללא אלימות היא סיבה לגאווה! סיכה על התיק, מדבקה על היומן ושיתוף של קריקטורות טבעוניות בפייסבוק הן רק כמה דרכים לבטא את זה. כדאי גם ללמוד עוד על תעשיות החי: יש אנשים שרואים בכל טבעוני לשכת מודיעין על בשר, ביצים וחלב – אז למה לאכזב אותם?

לאכול עם טבעונים

בחרת בטבעונות? כדאי לך להכיר עוד טבעונים. המקום הטוב ביותר לכך הוא שפע הקבוצות של צמחונים וטבעונים בפייסבוק. זה המקום לחלוק מידע וחוויות, לספר, לשתף ולהתייעץ. יש גם מפגשים, אירועים ופעילויות לטבעונים. הקהילות הטבעוניות הן מקור נהדר לתמיכה, בנוסף לקהילות אחרות שאתם חלק מהן.

לאכול זה לא מספיק

הסבל שבני-האדם גורמים לבעלי-חיים עולה על כל דמיון. ההתנהלות שלנו מעמידה בסכנה את המשך החיים על פני כוכב הלכת שאנו חיים עליו. מעבר לתזונה מהצומח הוא צעד חשוב מעין כמוהו למען בריאותנו ולמען שותפינו לכדור הארץ. אבל יש עוד אפשרויות לשינוי: הצטרפו אלינו לפעולות הצלה, חינוך ושינוי מדיניות כדי ליצור עולם טוב יותר לנו ולבעלי-החיים!

קישורים שימושיים

ויגן פרנדלי

המדריך האולטימטיבי למקומות ידידותיים לטבעונים. אוכל מהצומח מעולם לא היה נגיש כל-כך!

אתר הצמחונות הישראלי 

כל מה שתרצו לדעת על תזונה מהצומח – איך, איפה, ולמה…

 עגל בלחמניה – האתר לאנשים שאוהבים בשר ובעלי-חיים 

אתר שמיועד לכל מי שאכפת להם מבעלי-חיים, מהסביבה או מהבריאות שלהם, אבל הימנעות מצריכת בשר נראית להם צעד מוגזם או קשה.