26/07/2017

בשנים האחרונות, יותר ויותר מחקרים מצביעים על הקשר בין אכילת בשר לבין שכיחות גבוהה של מחלות לב וכלי דם, סוגי סרטן שונים ואף תמותה.
משרדי בריאות בישראל ובעולם  מאמצים את הממצאים האלו . ב-2016 פרסם ארגון הבריאות העולמי המלצות לאוכלוסייה הכללית שלפיהן יש להגביל צריכת בשר מעובד ובשר אדום. בעקבות זאת יצאו המלצות דומות בעולם לרבות בישראל. במקביל מתפרסמות המלצות המעודדות צריכת מזונות מן הצומח. המלצות אלו מקבלות גיבוי גם מארגוני התזונה והדיאטנים המובילים בעולם.

לאור מגמה זו, גם במקומות עבודה בהם מועסקים מאות ואלפי עובדים מפנים זרקור לנושא התזונה בחדרי האוכל. בסיוע של יועצים מומחים מבקשים במקומות אלו להגדיל את מגוון המנות הצמחוניות המוגשות לעובדים ומעלים את המודעות לסוגיה בריאותית זו.

ארגוני הבריאות ממליצים על תזונה ים תיכונית המבוססת בעיקר על מזון טבעי שלא עבר עיבוד,  כמו קטניות, דגנים מלאים, ירקות, פירות, אגוזים וזרעים – לצד הפחתה של מזונות מהחי והימנעות ממזונות אולטרא-מעובדים כמו נקניקים, קציצות מעובדות, חטיפים עתירי מלח ושתייה ממותקת.

התזונה הים תיכונית עשירה בסיבים תזונתיים ונוגדי חמצון, הנמצאים באופן טבעי בצמחים, לעומת התזונה הרווחת בעולם המערבי ומתאפיינת במזון עתיר סוכר פשוט, מלח ושומן רווי.

להלן חלק מממצאי המחקרים המסבירים מדוע יש להפחית באכילת בשר אל מול היתרונות הברורים של מזונות מן הצומח:

בשר מכיל שומן רווי שנמצא כמעלה סיכון למחלות לב וכלי דם. כיום גוברות ההמלצות להעדיף תזונה עשירה בשומן בלתי רווי (כגון אגוזים, שקדים וזרעים) על פני שומן רווי מהחי. החלפת מנת הבשר היומית במנת קטניות מבטיחה מענה טוב יותר להמלצות התזונה המעודכנות. מנת קטניות הינה מנה עשירה בחלבון, ברזל וסיבים תזונתיים, לצד היותה דלת שומן ונתרן וללא כולסטרול.
בשר מעובד הוא לרוב עתיר נתרן, שומן רווי ואף סוכר הקשורים עם עלייה בתחלואות שונות המאפיינות את “התזונה המערבית”.

עודף חלבון

האדם הממוצע אוכל בערך פי 2 מכמות החלבון המומלצת.

המשמעות הבריאותית של עודף חלבון איננה חד משמעית אבל מה שברור הוא שהחלבון העודף יבוא על חשבון קבוצות מזון אחרות, לדוגמא פחמימות מלאות, סיבים תזונתיים ושומנים טובים החשובים לבריאותנו.

תזונה מגוונת העשירה במזון מהצומח מאפשרת הגעה להמלצות התזונתיות מבלי לחרוג בכמויות החלבון.

סיבים תזונתיים

החלפת מנת הבשר היומית בקטניות תוסיף סיבים תזונתיים לתפריט היומי.

סיבים תזונתיים תורמים לתחושת שובע ועוזרים בפינוי עודפי כולסטרול מהגוף, באיזון רמות הסוכר בדם וכמובן, בשיפור העיכול.

מחקרים מצביעים על היתרון של סיבים תזונתיים לשיפור בריאות האדם והארכת איכות ותוחלת חייו.

ההמלצה היומית לצריכת סיבים תזונתיים עומדת על 14 גרם סיבים ל1000 קק”ל (באוכלוסייה המבוגרת). החברה המערבית מתאפיינת באי הגעה להמלצות התזונתיות ביחס לצריכה יומית של סיבים. בישראל רק 16% מהגברים וכ-30% מהנשים מגיעים למינימום הצריכה היומית המומלצת של סיבים לאדם בוגר.

ברזל

קטניות כמו עדשים וגרגירי חומוס מכילים יותר ברזל מאשר בשר.

בכוס אחת של קטניות לאחר בישול יש את אותה כמות ברזל כמו בכחצי קילו חזה עוף!

תפקידו העיקרי של הברזל לשאת את החמצן מהריאות לחלקי הגוף השונים, דרך מולקולות המוגלובין.

מומלץ לאכול ירקות או פירות העשירים בויטמין C במהלך הארוחה על מנת לשפר את ספיגת הברזל בארוחה.